• pindile

Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd

jag var inlagd förra helgen på sjukhuset i 4 dagar efter att jag fått ont i vaden och sidan. Benet hade jag symptom i flera veckor, men när jag fick ont i bröstet så sökte jag vård.
    Då röntgades jag och man hitatde flera små proppar i lungan. Benet röntgades inte föränn efter 3 dagar och då såg man ingen propp, men diagnosen blev ändå djup ventrombos och lungemboli. Då det troligen börjat i benet och vandrat upp i lungan. Riktigt otäckt var det och jag var redan i ganska dåligt fysiskt skick då jag en vecka innan hade opererat mig i magen av en annan anledning,.

Nu till mina frågor:
    Hur länge var du sjukskriven efteråt?
    hur länge hade du kvar smärtor och symptom?
    Kan man få nya proppar trots att man går på waran?

jag ska börja jobba deltid på måndag redan tycker läkaren, men jag mår riktigt dåligt. Vlir anfådd så fort jag anstränger mig, får ont i sidan så fort jag gör något. Har fått jätteont i vaden igen nu, ringde in till medecin igår kväll, men dom tyckte nog bara att jag var nojjig och att så länge jag inte blev svullen o röd på benet så är det ingen fara. Då ska man tänka på att när jag fick proppen var jag varken svullen eller röd på benet utan hade symptom i form av smärtor och krampkänsla i vaden. Har tappat 10 kg i vikt och är nu riktigt underviktig, är smal i vanliga fall och nu är det extremt. Fattar inte hur jag ska orka jobba redan? har ett jättefysiskt jobb med mkt tunga lyft och många mil i benen varje dag.

Ska givetvis ringa en läkare på måndag och försöka bli sjukskriven veckan ut, annars får jag ta Fp eller nåt. Men hoppas det finns nån här som gått igenom nåt liknande och vill dela med sig lite till mig.....

• Svar på tråden Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd
  • Stenalena

Tack för era svar.

Han mår ganska bra men är väldigt trött. Han är kvar på sjukhuset och hat börjat med varan i dag och fortsätter med sprutor, inohept som jag komihåg när jag såg det i komentaren. Det är han själv som inte ville äta varan från början men nu får han det i alla fall. Jag ringde till motagningen i dag och försökte få prata med hans läkare, vilket jag inte fick så klart :) jag förklarade min oro för skoterskan och hon tyckte det var bra att jag ringde och lovade framföra det till läk. Min sambo är kvar på sjukhuset och jag frågade honom om PK värdet men han visste inte, kanske beror på att han inte börjat med varan i dag.
    Tack för era kommentarer.

Stenalena     

• Minni
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-26 16:49:14 följande:
    Man kan gå på sprutor innohep/fragmin om man inte vill ta Waran eftersom med Waran har man en större blödningsbenägenhet.
    Med sprutorna fick jag bara blåmärken vid stickstället, med Waran fick jag det överallt.
    Av ren nyfikenhet, hur verkar innohep/fragmin kontra Waran? Jag trodde att både fragmin och waran gjorde blodet tunnare för att undvika nya proppar, vilket då borde innebära att blödningsrisken är ungefär lika. Har jag tänkt.

Jag minns inte heller att det var någon större skillnad på hur lätt jag fick blåmärken när jag åt waran jämfört med när jag bara tog fragminsprutor. Jag upplevde faktiskt inte några större problem med just detta när jag medicinerade. 
  • Lindsey Egot NO1

Jag har för mig att min hematologläkare sa att man kan opereras om man använder innohep eftersom den ges i bukfetter medan Waran tas invertes och det tar 2 veckor innan blodet blir så pass tjockt att man kan operera. Men jag är inte hundra. Jag slutade med Waran i juni 2011.

Äter man Waran ska man dygnet runt bära på en bricka om halsen som visar att man äter waran. Detta för om man råkar ut för en olycka så ska personalen veta blödningsrisken

Mini
    Jag fick massor av blåmärken så fort jag kom nära något när jag hade Waran men knappt något med innohep. Men man är olika. Det sa min läkare.

• Minni

Är innohep och fragmin ungefär samma? Jag har  nämligen bara erfarenhet av fragmin och waran, inte innohep. Det jag inte hänger med på är det där att waran skulle ge en större blödningsrisk än fragmin, eftersom jag trott att både fragmin och waran fungerar mot proppar genom att tunna ut blodet. Sen att fragmin verkar mer direkt och går ur kroppen snabbare medan waran tar några dagar innan det ger effekt och sedan även sitter i längre, det vet jag. Bricka om halsen skulle jag bära när jag tog waran men också när jag bara tog fragminsprutorna. Brickan talar ju mest om att man tar medicin som är blodförtunnande, inte att det är just waran.

• Lindsey Egot NO1

Minni

Jag hade ingen bricka med innohep men jag låg med heparin intravenöst i två veckor först innan de började med innohep.
    Jag vet inte skillnaden på innohep och fragmin förutom att det förtunnar blodet.

• Stenalena

Min sambo fick bricka när han började med inohept. Han blev i natt sämre, lågt tryck, rusande puls och tryck över bröstet. Hjärtat frös till is när de ringde från avd, innan sköterskan hade talat om vad det gällde. Han har nu flyttats till intensiven. Funderar på om det har med propparna att göra eller är detta något annat?

• Medusan
    Stenalena skrev 2013-06-27 10:56:43 följande:
    Min sambo fick bricka när han började med inohept. Han blev i natt sämre, lågt tryck, rusande puls och tryck över bröstet. Hjärtat frös till is när de ringde från avd, innan sköterskan hade talat om vad det gällde. Han har nu flyttats till intensiven. Funderar på om det har med propparna att göra eller är detta något annat?
    Vad tråkigt att höra att han blivit sämre. Lågt blodtryck och hög puls kan vara ett tecken på cirkulatorisk chock vilket är ett allvarligt tillstånd och det är väl därför han hamnat på intensiven. Där har de stenkoll på honom så han är i goda händer skulle jag tro.

Omöjligt att svara på om det har med propparna att göra för det första man gör efter att ha konstaterat att man har blodproppar är ju att sätta in behandling mot dem och då börjar de genast att lösas upp så det borde inte kunnat ha blivit sämre menar jag.

Du kan läsa mer om denna typ av chock här:

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Chock/
  • Medusan
    Minni skrev 2013-06-27 09:42:54 följande:
    Är innohep och fragmin ungefär samma? Jag har  nämligen bara erfarenhet av fragmin och waran, inte innohep. Det jag inte hänger med på är det där att waran skulle ge en större blödningsrisk än fragmin, eftersom jag trott att både fragmin och waran fungerar mot proppar genom att tunna ut blodet. Sen att fragmin verkar mer direkt och går ur kroppen snabbare medan waran tar några dagar innan det ger effekt och sedan även sitter i längre, det vet jag. Bricka om halsen skulle jag bära när jag tog waran men också när jag bara tog fragminsprutorna. Brickan talar ju mest om att man tar medicin som är blodförtunnande, inte att det är just waran.
    Ja de hör både till läkemedelstypen lågmolykelärt heparin och de har samma verkningsmekanism.

Egentligen så är waran inte blodförtunnande utan det förlänger bara tiden som blodet koagulerar på. Har du ett PK-värde på 2 t.ex. så tar det dubbelt så lång tid för blodet att koagulera som vid det normala referensvärdet då PK ligger på 1. Det verksamma ämnet warfarin hämmar blodets förmåga att levra sig (koagulera) och förhindrar därigenom uppkomsten av blodproppar i blodkärlen.

Sprutor som fragmin/innohep: Medicinen hindrar blodet från att koagulera, det vill säga levra sig. På så sätt minskar risken för att blodproppar bildas. Blodproppar som redan har bildats växer inte ytterligare i storlek och upplösningen av proppar underlättas.

Alltså fungerar de på ungefär samma sätt, de är egentligen inte blodförtunnande utan ökar bara den tid det tar för blodet att koagulera.
  • Mila2

Hej Jagbfick propp i lungorna för tre månader sedan och äter sedan dess waran. Jag har fortfarande ont o bröstet vid minsta ansträngning och blir i stort sett andfådd bara jag rör mig. Någon som vet om detta är normalt.

• Medusan
    Mila2 skrev 2014-05-19 18:26:28 följande:
    Hej Jagbfick propp i lungorna för tre månader sedan och äter sedan dess waran. Jag har fortfarande ont o bröstet vid minsta ansträngning och blir i stort sett andfådd bara jag rör mig. Någon som vet om detta är normalt.
    Så har det varit för mig med. Det tog flera månader innan jag kände mig ok igen. Tycker dock ändå att du ska ta upp det med ansvarig läkare för att höra dig för om det för även fast jag känt så kan jag inte svara på om det är normalt eller inte även om jag tror det.

Hade du en stor lungemboli? Var du väldigt påverkad i din andning när det upptäcktes?

Hoppas du mår bättre snart {#emotions_dlg.flower}
  • Propp

Hej på er. Har själv haft en propp såkallad DVT (Djup Ventrombos). Fick börja med Innohep tillsammans med Waran. När det gäller INR värdet, så ska detta ligga mellan 2.0 -3.0

Jag är nu av med den propp jag fick i benet, men tyvärr benägen att kunna få proppar igen.

• Sebbilito

Hej!

Det finns goda nyheter till det svenska folket.

Min goda vän från företaget 'Framtida' har kontaktat mig angående tjänster som de kan erbjuda.

Företaget 'Framtida' erbjuder anställning som personlig assistent till föräldrar som har barn med speciella behov.

Man anställs som personlig assistent åt sitt eget barn så man själv som förälder kan ta hand om sitt eget barn.

Ersättningen ligger på 22.000 kronor per förälder efter skatt.

Om du känner en person med funktionsnedsättning hör av dig i min PM. :)

Svar på tråden Du som haft propp i vaden och/eller lungan!!!!! behöver råd