• LillenLillan

Vad gör man när det inte går bra?

Hej

Känner nu att jag behöver skriva ut min situation om mig och min sambo, behöver verkligen alla råd man kan få.

Jag och min sambo har en dotter tillsammans som är 8 månader, vi bor i en lägenhet. Men det känns inte som att jag har en sambo utan ett småbarn till. Jag får nämligen göra allt utan att han lyfter ett finger, inte bara när det gäller hushåll utan även när det gäller våran dotter.

Under ett tag har vi haft det svårt och kommer inte överrens, jag blir besviken när han vet att det är disk i diskhon och jag inte är hemma, men att det är disk kvar när jag kommer tillbaka. Han kan sitta framför datorn och kolla runt medan lillan kryper runt i ett bäck svart rum när jag kommer hem! Hon kan skrika, ha full blöja. Vad får jag göra? Jo byta på henne, ge henne mat, diska, plocka upp kläder som han slängt ifrån sig. Allt detta kunde han gjort när inte jag var hemma, men nej han väntar tills någon gör det (jag). Vi bråkar om allt, mest småsaker som har med barn och hushåll att göra. Jag försöker prata men han går därifrån.

En annan grej är också att när jag väl börjat göra sysslor hemma, då sitter han still, han erbjuder ingen hjälp. Varje kväll är det alltid något, han pratar inte, han är sur m.m. Vem är det som egentligen har rätt att vara sur? Jo jag, jag som får städa lägenheten, tvätta, mata, natta!  Det är som att det är han som ska få ha kul och göra saker och jag ska bara sitta hemma som någon hemma fru..

Finns det någon som har något råd, behöver verkligen det just nu!

• Svar på tråden Vad gör man när det inte går bra?
  • Mela78

Vad säger han när ni pratar om det här? Låter lite som att han kan ha drabbats av depression, inte ovanligt för nyblivna pappor.
    Om ni inte kan prata med varandra och lösa problemen kanske ett par besök hos familjerådgivningen kan hjälpa till.

• Skogsmulla

Jag tycker du ska ställa krav, du kan inte fortsätta så här!

Håller med om att det kan vara en depression. Försök tvinga honom att prata utan att anklaga. Hankanske väntar på hjälp att ta tag i det, kan vara svårt att själv erkänna att man är så "svag".
    Fråga hur han mår, fråga om han tycker att det känns bra att du tar hand om allt arbete? Ilskan, "surheten" kan vara dåligt samvete.

Familjerådgivning är kommunen skyldig att erbjuda till par som har barn. Kanske kan vara något. Svårare att smita undan då och det blir kanske lättare för dig att ta beslut om vad som är bäst för dig och eran dotter.

Svar på tråden Vad gör man när det inte går bra?