This is the year skrev 2010-09-08 07:05:51 följande:
Hm... intressant diskussion. Jag har själv genomgått IVF efter en längre period av försök på "det vanliga sättet", vi hade dock turen att det tog sig på första IVF-försöket.
Men jag ser en sådan fråga bara som en öppning till att få berätta att vi gjort IVF. Vi är väldigt öppna med det eftersom vi insett att det är sååå vanligt med ofrivillig barnlöshet och försöker därmed avdramatisera hela IVF-grejen.
Vi är ju alla olika och jag klandrar absolut inte dem som inte vill berätta allt om alla sina problem, men jag känner samtidigt att jag själv skulle kunna ställa frågan till folk just för att ge dem öppningen att "prata av sig". Men jag inser nu att jag kanske ska vara lite försiktig med det då...

Vi som varit väldigt "hemliga" eller vad man ska säga, med att vi gjort IVF, skulle gärna höra vad ni får för reaktioner när ni berättar. Vad säger folk? Det jag tror jag är mest "rädd" för är att folk ska snacka så mycket om oss och tom kanske göra narr av en... som t ex på jobbet å så.... eller även i ens närhet.. att man som utomstående inte kan förstå den sorg och smärta som man faktistk får utstå i denna process.. Skriv gärna vad ni fått för reaktioner.
Har också hört och märkt att det är många fler än vad man någonsin trott som har problem med att bli gravida och tycker också att det skulle bli fler som pratar om det, även om nu inte vi känner oss mogna för det ännu.... Jag tror att man kanske vid senare tillfällen i livet inte kommer att vara så "hemlig" om det, men just nu känner jag inte att jag vill berätta för alla, men respekterar alla som gör det.. ser kanske nästan ibland upp till er :)
Ska bli spännande att höra från dig igen.
kram