• Anonym (ensam mamma)

Röd runt munnen

Hej!
    För två dagar sen blev min son som är snart nio månader röd och torr runt munnen och på ena handen mellan pekfingret och tummen. Det runt munnen kom sakta och blev värre på kvällen.

Han hade vid mellanmålet fått ett rån med leverpastej på som han kladdade med rätt länge också. Jag tänkte att det va nåt i leverpastejen, men nu två dagar senare är det kvar för att vid några tillfällen ha blossat upp så han blivit alldeles röd om kinderna sen lägger det sig igen och är mindre röda torra partier.

Jag tänker nu att det verkar vara nåt annat han reagerat på, det kan väl inte vara rånen han reagerat på för dom har han ätit innan. Jag kan nämligen inte komma på nåt annat som är nytt som han inte ätit innan. Hade i och försej en skvätt grädde för att späda pureer jag hade gjort till honom, men han har inte reagerat på mjölkersättning, gröt eller välling förut som jag märkt?
    man blir ju orolig eftersom det inte försvinner.....
    tacksam för svar

• Svar på tråden Röd runt munnen
  • Allergiexperten

Hej! Små barn kan vara känsliga för färgämnen och ny typ av kost. De kan reagera med rodnad som plötsligt blossar upp och hålla sig kvar ett tag. Om barnet mår bra för övrigt och inte haft någon kräkning eller magpåverkan behöver du inte vara orolig men om rodnaden kvarstår och inte ger med sig alternativt blossar upp i omgångar tycker jag du ska ta kontakt med din BVC sköterska för en första bedömning.
    Lycka till
    hälsar Anitha

Svar på tråden Röd runt munnen