• tjötas

Hur håller ni kontakten med arbetet under föräldraledigheten?

Med mitt första barn avslutade jag en projektanställning precis innan BF och blev sedan arbetslös. Flyttade under ledigheten och sökte nytt jobb när det var dags. Med andra ord fanns det inget arbete att hålla kontakt med under den ledigheten.

Nu är jag sedan några år fast anställd och undrar hur andra gör under den tid man är hemma. Hur har ni gjort eller tänkt göra? Det beror såklart på vilket typ av jobb man har, men berätta gärna!

Regelbunden kontakt med chefen via telefon, mail, möten?
    Kommer ni vara med på informationsmöten, planeringar etc?
    Åker regelbundet till kontoret för att "visa livstecken"?
    Kräva att bli informerad regelbundet?
    ...Eller går ni helt in i mammaledighetsbubblan under de månader eller år som det gäller, och "börjar om" när det väl är dags att jobba igen?!

• Svar på tråden Hur håller ni kontakten med arbetet under föräldraledigheten?
  • One Wish

Jag bor bara hundra meter från jobbet så det blir svårt att INTE hålla kontakten med dom :-P

Under min förra mammaledighet bodde jag lite längre ifrån men var där regelbundet och hälsade på, satte mig in i nyheter och så som rörde jobbet och kände när dagen väl var kommen att gå tillbaka till arbetet att jag hade koll på läget vilket jag tyckte var skönt! Var även med på personalfester och liknande.

Vi är dock få som jobbar på min arbetsplats och jag har en mycket bra kontakt med anställda och chefen....de är som min andra familj!

• Kinne79

Jobbar som lärare och ska gå på föräldraledighet direkt efter höstlovet.

Har tänkt dyka upp på jobbet när något kul händer, tex lucia, julavslutning, påsk m.m Mest för barnens skull, men även för att hålla kontakten med kollegorna. Jag kan ju ta med mig mitt barn så det blir ju inte krångel.

Sen kommer jag ju vara kvar på maillistan och på så sätt hålla kolla på vad som händer på jobbet.

• Friiida01

Jag kommer få inbjudan till personalmöten och fester och liknande, om det passar kommer jag att gå såklart. Men jag kommer inte att ha någon regelbunden kontakt i annat än sociala ärenden! Organisationsförändringar och andra större förändringar räknar jag med att få information om givetvis. Jag vet inte vad reglerna säger, men i mina ögon är det arbetsgivarens ansvar att informera mig, jag är ju fortfarande anställd. Jag kan inte höra av mig till dom med jämna mellanrum och fråga om det har hänt nåt..! Och småsaker känns inte så intressanta när jag inte ska jobba på så lång tid. Att sätta mig in i arbetet när jag ska tillbaka får göras på arbetstid.
    Det är så skönt med en ordentlig paus! :) Fast visst saknar jag kollegorna, och vissa kunder och leverantörer också.
    Sen beror ju allt på vilken arbetssituation man har förstås!

• Mama Mia

Hälsa på på jobbet, gärna med bebis om det funkar. Även på grabbiga arbetsplatser som där jag jobbar tycker dom det är jättekul när ungen är med.
    Finns det en maillista så var kvar på den, så får du information om vad som händer via veckobrev o liknande. Det blir kanske mkt ointressanta mejl också om vad som ska göras nästa vecka och så men dom är ju bara att rensa bort om man vill.
    Man kan hänga med när det händer saker: personalfest, fackmöten, arbetsplatsträffar, öppet hus-dagar för familjen, osv.
    Kanske erbjuds det kurser på en dag eller två som du kanske kan vara med på. Jag var med på en 2-dagars-kurs när T var ca 4 månader, hade kunnat göra den när jag kom tillbaka istället om jag ville. Första dagen var T hemma med sin andra mamma o jag pumpade på lunchen. Andra dagen var frugan på APT (vi jobbar på samma företag) så då varvade T med att vara med henne och att vara hos mig i "klassrummet". Då fick hon amma som vanligt.

Finns säkert mer man kan göra. Och man känner nog efterhand hur mkt man vill göra...

• tjötas

Tack alla!! Många bra tips. Jag ska absolut ta ett snack med min chef om mina och hennes förväntningar (så att säga) på min föräldraledighet. För även om jag vill fokusera på bebisen och familjen så vill jag samtidigt inte bli helt bortkopplad eller bortglömd.

Fler får gärna fylla på med tips!

• Elro

Jag har varit hemma i 1 år nu. Har varit in och jobbat ca 3 v under våren och sommaren. Jag kan känna mig lite bortglömd. Nu jobbar min man på samma ställe så det känns som att dom räknar med att han ska berätta för mig vad som händer. Han har ju koll på i stort vad som händer i företaget, men på min avdelning så har han ingen aning.
    Jag har hört från chefen vid 2 tillfällen, annars har det varit jag som varit in och hälsat på. Det har hänt en väldigt stor sak i vår personalgrupp och det informerade hon inte om. "man ville inte prata så mycket om det".

Hoppas det går bättre för dig!

E

• Qaroliine

Jag går inte hem förrän i november men jag planerar att närvara vid alla möten (var 6:e vecka) och att hälsa på med jämna mellanrum. Bor i samma by så det är bara att promenera dit.

Vill inte tappa kontakten med mina arbetskamrater bara för att jag ska gå hemma 1 år.

~*~Flicka bf 110117~*~
  • Tahu

Höll kanonkontakt med flera arbetskamrater via fb och blev inbjuden när det var speciella dagar. Lärde tom känna nån ny arbetskamrat via fb, vilket underlättade när jag sen började jobba. Med chefen hade jag dock inte så mycket kontakt!

• thebettygirl

Jag har under min föräldraledighet kollat av mina mail när jag känt för det (men ingen har haft förväntningar på mig utan jag har fått ta det som jag känt), varit och hälsat på när jag känt för det och även varit med på en konferens under en dag. Den dagen var pappan hemma. Jag hade lagrat upp med bröstmjölk innan som han kunde ge dottern, och jag gick undan och pumpade under dagen. Jag valde dock att inte delta vid några avdelningsmöten, men all viktig information fick jag ändå, antingen via mail, under mina besök eller att min chef ringde och berättade om det var något som berörde även mig. Jag har turen att ha en bra, lyhörd chef och hon har även hört av sig rent allmänt för att kolla hur det var med mig.

Mitt råd till dig är att själv fundera på hur du vill ha det och berätta det för din chef. I mitt fall har allt varit helt på mina villkor och jag är så nöjd med det.

• tjötas

Ska ha ett möte med chefen om ett par veckor då vi dels ska gå igenom hur jag vill vara f-ledig och både prata "under tiden" och "efter". Känns bra! Vill ha en bra balans mellan bebisbubbla och lite verklighetsförankring och jag tror att det är lugnt.

• sagofröken

Har också funderat på det där... Jag har 11 mil till jobbet så inget man åker bara för att säga hej lite då och då... Kommer att jobba ett par dagar i månaden den första terminen för att "avsluta" med mina klasser men hur det blir kommande terminer vet jag inte. Ni som haft samtal med chefen om f-ledigheten, hur långt innan hade ni samtalen?

• tjötas
    sagofröken skrev 2010-10-13 09:01:56 följande:
    Har också funderat på det där... Jag har 11 mil till jobbet så inget man åker bara för att säga hej lite då och då... Kommer att jobba ett par dagar i månaden den första terminen för att "avsluta" med mina klasser men hur det blir kommande terminer vet jag inte. Ni som haft samtal med chefen om f-ledigheten, hur långt innan hade ni samtalen?
    Jag hade mitt möte med chefen igår och jag ska gå i samband med jul (dvs 22 dec). Vi konstaterade båda två att vi var ute i god tid, för en gångs skull .

Jag har "bara" 4 mil till jobbet och kommer säkert åka dit nån gång ibland, hälsa på med barnen och hålla mig lite à jour. Sen ska jag behålla min jobbdator och jobbmobil och kan följa med i mail när jag själv vill och hålla kontakt med chef och kollegor då och då. Har blivit lovad att bli inbjuden vid större planeringsmöten, viktig information osv så får jag själv ta ställning till om jag kan vara med. Det känns bra tycker jag, så får vi se hur utfallet faktiskt blir!
  • jinxy

Det där har jag också funderat över. Jag har 7 mil till jobbet så jag kan inte heller bara åka förbi sådär då och då. Dock har jag nämnt för min chef att jag gärna vill ha inbjudningar till när något speciellt händer. Dessutom har jag sagt att dom ska meddela om eventuella utbildningar så det är stor chans att det gäller något som händer när jag kommer tillbaka igen.

Svar på tråden Hur håller ni kontakten med arbetet under föräldraledigheten?