Pigeon skrev 2010-11-08 18:09:32 följande:
Hur skulle ni gjort i denna situation, som hände i morse: Vi skulle iväg till förskolan och det var 4 minusgrader så jag la franm överdragskläder. 4-åringen totalvägrade överdragskläderna och skulle bara ha tunn sommarjacka. Till slut gallskrek han och fäktade omkring sig, så jag tappade tålamodet och körde ut honom så att han skulle känna hur kallt det var. Då skrek han att han skulle vara hemma i stället... Till slut klädde jag och maken på honom med gemensamma ansträngningar medan han skreksom om nån höll på att ta livet av honom.
Sen grät han hela vägen till förskolan och väl där skulle han absolut inte stanna. Det tog en halvtimme innan det gick att lämna honom, som tur var hade jag lite tid tillgodo innan jag behövde vara på min praktikplats.
Jag var så arg och frustrerad av hans skrik att jag skällde ut honom medan vi körde till förskolan, sa att han var stygg som skrek så mycket vilket kanske bidrog till den jobbiga lämningen sen, jag vet inte...
Att klä på ett barn "med våld" känns egentligen inte heller okej, samtidigt var det ju verkligen iskallt och bilen var helt nerkyld så jag kunde inte låta honom sitta i sommarjackan hela vägen till förskolan (15 min). Så vad göra, hur skulle ni gjort?
Hade nog gjort undefär likadant, fast det hade väl varit bättre utan utskällningen i bilen, men det kände du ju själv också

. Bra att du stannade en halvtimme på dagis. Hann ni "bli kompisar" innan du gick hem?
När det gäller påklädning så tycker jag inte att barnet kan få välja hur mycket kläder det ska ha på sig när det går ut. Det bestämmer jag. Däremot kan de få gå i pyjamas vissa dagar fram till lunch om de absolut inte vill klä på sig, Finns inget skäl att bråka om det.