• RMM

Ger ni mat på bestämda tider eller låter ni barnet säga till själv? Hur mkt ger ni 8 v bebis?

Har provat båda modellerna. Vet inte vad bebisen mår bäst av. När vi gav på bestämda tider fick hon i sig mat oftare (var 3-4h) = mer mat / dygn. När hon säger till själv går det 5-6 h mellan gångerna. Vad mår de bäst av? Hur mkt ger ni er 8 v bebis. Vår får 130-140ml / måltid. Lagom?

• Svar på tråden Ger ni mat på bestämda tider eller låter ni barnet säga till själv? Hur mkt ger ni 8 v bebis?
  • Philippa

Ett sånt litet barn ska ha mat var 3-4 timme.....

• Mariohn

Fri amning gäller för så små barn. Om man inte ammar gäller samma sak för ersättning. De ska få äta hur mycket de vill och när de vill. 

• elio

Vår son säger till själv och det brukar gå runt 3 h mellan varje matning (+/- 30 min). Vid udda tillfällen vill han ha mer efter bara 1-1½ h eller 4-5 h. Han äter oftast 90-120 ml/gång (som minst 60 ml, mest 150 ml -ibland blir det ett väldigt slöseri av ersättning här hemma..). Han blev 11 veckor igår.

Så länge din dotter mår bra och växer som hon ska så ser jag inga problem med att fortsätta ge henne mat on demand, när hon vill och hur mycket hon vill.

• mysifer

Vår dotter får mat när hon är hungrig men det går oftast ca 3-4 h mellan gångerna från 6-20 och sen sover hon under natten och då går det 9-12 timmar utan mat. Hon äter ca 120 ml per mål och blev också 11 veckor igår. Så länge din dotter är nöjd och växer som hon ska gör det inget om det går lite tid mellan målen.

• Kazeer

Vid 8 veckors ålder har mina barn fått mat, när de varit hungriga, oavsett om jag ammat eller gett ersättning. De har mer eller mindre varit som klockor och velat ha mat var tredje timme dygnet runt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ger ni mat på bestämda tider eller låter ni barnet säga till själv? Hur mkt ger ni 8 v bebis?