• mamma smurfen

Ang Föräldrapenningen

Hej,

jag undrar varför man inte ändrarom HUR man gör beräkningen på föräldra-ersättningen...
    Det verkar ju vara allmänt mellan både block och partier att man vill att FLER familjer tar ut Föräldra-penningen mer 50-50, men då många har svårt för det inkomstbortfall det innebär, så väljer ju de flesta att låta mamman vara hemma mest, och pappan tar ut mindre, eller till och med minimalt antal dagar...

MITT förslag är att man tar den SAMMANLAGDA inkomten för familjen/år, delat i 2, sedan ger FAMILJEN FÖRÄLDRAPENNINGEN baserat på DET.

DET skulle i mina ögon då göra att det inte spelade NÅGON roll VEM som var hemma, eftersom ersättningen blir lika hög/låg... eller hur? 

• Svar på tråden Ang Föräldrapenningen
  • Socialdemokraterna

Hej och tack för dina synpunkter!

Du har förstås alldeles rätt i att inkomstbortfallet har stor betydelse när man bestämmer vilken av föräldrarna som ska vara hemma. Men det finns fler faktorer, till exempel förväntningar på jobbet och i samhället i stort. Att basera beräkningen av föräldraförsäkringen på hushållets gemensamma inkomst har inte bara den fördel du tar upp utan också flera nackdelar. Det handlar till exempel om den situation där man får rätt mycket mer eller mindre betalt för att vara hemma med barnen, varje individs självständighet och situationen för den som är ensamstående.

Svar på tråden Ang Föräldrapenningen