• Anonym (huuur?!)

Hur ska det bli bättre?

Jag och min sambo har varit tillsammans i lite mer än tre år. Vi har två hundar som vi köpte tillsammans, för ett år sedan köpte vi även ett hus tillsammans. När vi har det bra så har vi det väldigt bra, men när vi bråkar så bråkar vi ordentligt. Vi älskar varandra högt och ingen av oss kan se sitt liv utan den andre o s v.

Under dessa tre åren så har det varit mycket lögner och svek från hans sida,även massa löften om förbättring som aldrig har blivit av. Jag har blivit djupt sårad och besviken. Lögnerna handlade om saker han inte kunde erkänna och som kom fram senare, sveken var att han ringde betalsamtal till tjejer och porrsurfa och var inne på sådana sidor, löftena om förbättring var att varje gång han drack sprit så gick det överstyr, han blir ganska flirtig när han är full och jag existerar mer eller mindre inte.

Detta fick mig till att må dåligt, vara ledsen, osäker på mig själv och på honom och på oss, jag gick igenom olika faser, tappade självförtroendet och min tillit till honom. Efter alla bråk och liknande så var/är det jag som går till honom (fast jag kan ha varit helt oskyldig), jag godtar hans ursäkt och vi går vidare.
    Vi har nog aldrig tagit itu med våra problem, aldrig suttit ner och pratat, utan vi går vidare och näste bråk som kommer då dras allt det gamla upp.

För ett tag sedan fick jag nog, jag gav honom ett ultimatum och det är upp till honom. Jag är trött på att må såhär, och dessa problem har förändrat mig. Jag litar inte på honom över huvudtaget, jag tänker mycket och ofta men samtidigt så älskar jag honom djupt och vill vara med honom.

Hur ska jag kunna lita på honom? Vad ska jag ta mig till? Att träffa någon terapeut anser jag vara en aning tidigt då vi bara varit tillsammans i 3 år. Kommer det någonsin bli någon förändring?? Jag vill lixom inte vara hans mamma utan hans sambo. Men detta är inte bilden som jag har framför mig hur jag vill leva mitt liv och den som jag ska dela mitt liv med.  

Jag ber om tips och råd!
    Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-07 21:22
    Vill även lägga till att min sambo tog upp samtalsämnet sex när vi pratade för ett tag sen, då jag gav ett ultimatum. Han tycker att vi har tråkigt sexliv. Och då var jag tvungen att vara ärlig och säga att jag inte blivit/blir tillfredställd längre och det problemet har funnits i ca 6 månader.
    Vad händer? Vad ska vi ta oss till?
  • Svar på tråden Hur ska det bli bättre?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det är nog inte helt fel att söka hjälp även om ni varit ihop en kort tid. Om man tar itu med problemen i tid är det ofta lätta att ändra en del destruktiva beteenden. Du ska känna dig trygg i relationen och då är måste din sambo medverka till detta. Om han inte gör det kommer det för eller senare bli svårt att fortsätta relationen.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Hur ska det bli bättre?