• Rainbowbright

Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?

Det fnns ett flertal trådar där man kan läsa om alla möjliga tips om hur man får ens baby att äta från flaska, oavsett om det sitter i tekniken eller saken att baby inte tycka om ersättning, så kämpar det flesta föräldrar sig svettiga att få detta att fungera!

Och hur många av oss har inte testat ALLT, och ja då menar jag typ allt utom att mata baby upp och ner.

Hur gjorde ni? Vad vad det som fick er att lyckas till slut?
    Tog baby flaska/ersättning till slut? eller gav ni upp!'
    Ni som kämpade, hur länge höll ni på?

Skulle vara kul om vi kunde samla det saker som faktiskt fungerade tillslut i en bra tipstråd!!

• Svar på tråden Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?
  • Tualisa

Har slutat amma nu helt.. började prova med flaska under natten med välling och han tar ca 100-150 ml nu i allafall.. så det går framåt. Men ammar ej nu, ganska skönt!

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • veronica03

Hej! Vui har ocksa nyligen lyckats! Vi provade varje dag i 3-4 veckor med brost mjolk i flaska (hade typ bara 40 ml eller liknande i ). I starten bara skrek hon. Det var jatte hart for mig, men en nodvandighet eftersom hon nasta vecka (som 3 manader gammal) skall 2,5 dagar i veckan  i dagis nar jag skall jobba. I borjan skrek hon sa fort vi satt den i minnen sedan. Jag provade anda i ca 10 min var dag trots skrik. Forst fick vi veta att vi inte skulle prova nar hon var hungrig utan mellan maltiderna, men for oss var det ett daligt rad. Nar hon antligen (plotsligt) gick med pa det var det just nar hon var hungrig.

Ett annat for oss gott rad var att inte ha henne i famnen/amningsstallning nar vi ger flaska, utan sittande i sin stol. Nar honval tog flaskan med brostmjolk sa hade hon inga problem med mjolkersattning heller. Jag har planer om att bade amma (sa lange det gar) och supplera med ersattning.

Det basta radet ar att inte ge upp men forsoka i ca 10 min varje dag. I bland lyckas det battre nar nagon som inte ar mamman ger.

Lycka till!

• veronica03

...om det inte framgick sa skall jag tillaggga att det nu alltsa gar jatte fint med bade brostmjolk och ersattning. Fast hon kan fortfarande grata lite om det ar jag som matar: om det ar nagon annan gar det typiskt utan tarar.

• YokohamaNr2
    Anatha skrev 2010-09-17 14:41:27 följande:
    Min bror berättade just att de erbjöd (måste väl skriva så då en del tror det är något tvång som används) flaska regelbundet under ca en månad sen bara funkadedet när de trodde det var kört.
    Så var det för min andra son. Den första tog flaska helt bara så där. Med den första var jag tidig att introducera pumpad mjölk, tror han var runt 5-6 veckor och jag var lite orolig att det skulle hämma amningen men det var absolut inga problem.

Andra sonen introducerade jag flaska mycket senare, det var inget medvetet val men det blev så då jag inte hade någon direkt anledning att prova flaska. Men när jag väl ville att han skulle ta flaska vägrade han. Det tog nog upp till en månad eller lite längre och då hade jag provat de flesta flaskorna på marknaden. Han ratade de dyrare typ tommy tippee och MAM men de han tog var de lite omodernare smala flaskorna med mer traditionell 'napp'

Så min slutledning och tips skulle faktiskt vara att om man vill att barnet så småningom ska ta flaska att introducera det rätt tidigt.
  • musiktjejen

Vi har en tös på 5 månader som har testat olika sorters flaskor med både bröstmjölk och ersättning utan resultat. Vi försökte ge direkt efter hon hade ammats, innan hon skulle amma, på natten, på dagen osv. Jag gav upp och slutade testa tills en dag då min kompis frågade mig hur viktigt det var för mig att hon skulle lära sig att ta flaskan. Jag sa att det är väldigt viktigt för mig då hon vill amma väldigt ofta (brösten behöver avlastning) och då jag känner mig låst vid att vara den enda som kan mata dottern. Då sa min kompis att "fortsätt testa tills hon tar flaskan, ge inte upp!": Jag gick och köpte en MAM-flaska från Apoteket och bestämde mig för att ge flaskan varje dag, utan tvång, tills det fungerade. Det var en månad sedan och nu kan dottern dricka från flaskan om hon är tillräckligt hungrig. Hon har fortfarande lite svårt för tekniken och sätter ofta i halsen men hon dricker iallafall! Och jag är bara såå nöjd med att jag testade varje dag (ibland två gånger om dagen) i flera veckor! Tänker fortsätta att ge flaskan dagligen så att hon inte glömmer hur man tar den. VIll ändå kunna börja med välling ur flaska när hon är 6 månader. 

• Dr Mupp

Vi sket i flaskan och serverade i pipmugg istället.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Pia och Elna
    YokohamaNr2 skrev 2010-10-29 15:58:24 följande:
    Så min slutledning och tips skulle faktiskt vara att om man vill att barnet så småningom ska ta flaska att introducera det rätt tidigt.
    Ja så är det säkert min dotter var ju runt 7 månader när vi började. Nästa barn blir nog till att pumpa ut och introducera flaska innan det är dax för välling.
  • RMM

Barn vägrar för att det allra bästa bröstet förtfarande finns där. Alla barn som är riktigt hungriga äter oavsett källa. Vårt barn ville såklart ha bröstet och hängde där 247 tills det konstaterades att vi var tvungna att brya pga att jag ej hade nån mjölk, barnet växte inte, det enda vår amning resulterade i var vansinnigt otäcka sår. Vid det laget var babyn så hungrig att hon tog flaskan, utan att ens reflektera över skillnaden, och slukade rubbet i ett svep.  Så barnet måste vara riktigt hungrigt och föräldrarna konsekventa.

• larssonanna90

Min son har alltid vägrat flaska.

Men nu testade jag att ge bärochfruktdryck från semper i flaskan och då gick det jätte bra (när han förstått hur det fungerar:P)

Men bröstmjölk vägrar han att ta i flaska :P

• jeela

Min minsta son hatade flaskan, inget dög däri inte ens bröstmjölk som han älskade.
    När han var typ 8 månad fick vi honom att äntligen dricka välling, men då i pipmugg och han skulle sitta nästan helt upp.  Sen tog min man honom några nätter för att få honom att sluta snutta heeeela nätterna på mina bröst och först gav han honom muggen sen testade han nån natt att ge honom flaskan och då tog han den på en gång :-O
    Så ge inte upp!! Jag trodde verkligen aldrig att han skulle ta flaska men till slut gick det

• Björnligan

Mina söner har oxå varit gnälliga vid flaskan. Ett tips som funkade för oss är att variera ersättning under dygnet eftersom bröstmjölken smakar annorlunda vid varje ammning. Jag började även med en större nappstorlek, men avslutade med en mindre. Då blir det lite mer likt ammningen där mjölken rinner till snabbare i början men mot slutet får barnen kämpa lite mer. Våra pojkar är drygt 3 månader. Visst kan barnen fortfarande krångla, men inte lika mycket som förrut.

• HASP

Nu har jag lyckats med min lilla flaskvägrare!

Vi testade litegrann varje kväll och till slut så ville han! Inget tvång.

Den vinnade flaskan blev till slut MAM och vinnande innehållet i flaskan bröstmjölksersättning :)

Svar på tråden Flask/ersättningsvägrande barn!! Hur lyckades ni tillslut?