1969 skrev 2011-08-23 20:39:42 följande:
"Time out" som "metod" är kränkande. Däremot tycker jag att det är viktigt att visa att det här beteendet är inte OK! Jag tycker det brukar räcka att själv gå åt sidan, eller "ställa" barnet lite åt sidan och säga att -Jag vill inte vara med när du slåss/sparkar/skriker (eller vad det nu är). Sen brukar jag kolla av då och då med ett -Vill du komma till mig/oss nu?

Och kommer man (och slutar slåss/sparka/skrika), ja då så är det bara -Jääätteroligt, vad MYSIGT att du vill komma och vara med mig/oss
Jag tycker att jag sett en del föräldrar liksom fastna i nån slags never-ending utredning av vad som hände, hur man kan lösa det, som går med på en massa konstiga uppmaningar från barnen (sitt här, inte där, köp den o.s.v.) eller som försöker muta/hota med olika saker. Allt för att slippa ta dusten, och istället så blir det bara outhärdligt långdraget och ofta återkommande...
Så har jag också gjort! Förklarat att om man skriker eller slåss så får stå vid sidan om. Jag kan inte bara släppa allt för att hon har ett utbrott (utan anledning såklart).