Hur gå vidare?
Vi har haft sonen (2½ år) utan blöja i c:a 2 månader nu. I början gick det bättre och bättre ganska fort och olyckorna hände då och då, men sedan allt mer sällan. Nu har det dock de senaste veckorna blivit så att han VET att han behöver kissa men vill inte gå på pottan Vi frågar honom, men han vill inte och vi vill ju inte "tvinga" honom. Vi vill ju undvika att skapa negativa associationer med pottan. Vi berömmer honom när han säger till och går på pottan och försöker att inte göra någon affär av att han kissat ner sig..
Han går ofta och håller sig och så kommer det en liten skvätt i kalsongerna och då går han oftast med på att kissa efter det... Han har ingen blöja på natten och har de senaste veckorna varit torr hela natten kanske 9 av 10 gånger... dock har han 9 av 10 gånger vägrat gå och kissa direkt på morgonen när vi frågat med följd att han "skvätter", oftast ganska mycket, i kalsongerna och därefter går och kissar på pottan... När vi är utomhus eller ute på stan eller liknande går det knasigt nog lite bättre...
Bajsandet däremot går otroligt bra (vilket känns bakvänt utifrån det man hört från andra). Han har inte haft en endaste olycka på flera veckor nu vad gäller bajsandet och han säger ofta till, även om jag tror det är lite motvilligt ibland.
På förskolan (15-timmarsplats) verkar det inte funka så bra och där har det slutat med att han fått blöja då och då under vissa dagar (hemma har han inte haft blöja på dagtid överhuvudtaget sen vi började). De verkar tycka att han är liten eftersom många av 3-3½-åringarna inte är blöjfria ännu, men jag tycker inte 2½ år känns som speciellt tidigt att potträna?
Frågan är nu vad som är bästa sättet att gå vidare och försöka få en förbättring. Att sätta på blöja igen känns inte som en bra väg framåt (eftersom han inte känner när han kissar på samma sätt) utan isåfall känns tygblöja eller "potty training" lämpligare... Jag och min fru är lite oense i frågan. Ingen av oss tycker ju att det känns helt bra just nu, men vi vet inte hur man lämpligast går vidare på bästa sätt... Mutor?