• t0va

När pappan inte mår bra

Vi fick våran son för 3 veckor sedan, KS trodde vi gick bra men 1 vecka efter det så blev jag väldigt sjuk, fick ont i magen och kunde inte röra mig pga. smärta. En blödning visade det sig vara, så in igen på sjukhuset för operation. Vi hade fått höra innan att det skulle gå lätt och smidigt och jag skulle få komma hem samma dag, men det sket sig ordentligt. Jag sövdes efter att ryggbedövningen inte fungerade och läkarna kämpade i 4 timmar. Sen var jag sängliggandes i 3 dygn och åt inget och hade starka smärtstillande för att orka med. 

under den tiden var våra föräldrar ett stöd, min mamma åkte upp till oss för att ta hand om bebisen några dagar för sambon orkade inte slitas mellan oss 2. Nu när jag fått komma hem, jag har varit hemma 1.t vecka så har han blivit mer och mer apatisk han har kanske tagit 3 matningar totalt, och bytt någon enstaka blöja. Han sover i gästrummet och jag har bebis i sovrummet med mig. Vi umgås knappt alls och pratar knappt heller.

Jag är långt ifrån återställd eftersom jag förutom blödningen fick en kraftig infektion som är påväg åt rätt håll men jag känner mig ungefär som om jag har influensa. Att på de och även de 2 snitten som jag har i magen ta hans om en liten helt själv tar ut sin rätt. 

Idag har vi varit på möte på mvc hos kuratorn för att se om i kan få någon hjälp. Det gav lite och efter det mötet åkte vi till vuxenpsyk för att jaga vidare. Tur att vi har en sån snäll liten kotte som sover duktigt under mötena. På psyk så fick vi träffa sambos arbetsterapeut som han pratat med för något halvår sedan, hon ordnade tid på fredag för att prata mer och ska se om läkaren kan sjukskriva honom och fixa något så han kan sova bättre.

Sambon har fruktansvärda mardrömmar pga. allt som hänt och orkar inget alls.

Letar lite efter andra som varit och är i liknande situation, där man är 2 men en av någon orsak inte orkar ta hand om barnet/familjen som planerat. Hur orkar man vara den som ska ha ansvaret för ett litet barn och sen även för den som mår dåligt?

• Svar på tråden När pappan inte mår bra
  • annthos

ush vad jobbigt det låter för er.
    Inget kul att må sådär när man har en nyfödd som kräver.
    Å sedan all denna letan efter hjälp och stöttning från omgivningen, psykmottagningar m.m.
    Mitt råd är att hålla ut och TA HAND om varandra. Visa varandra att ni går igenom detta tillsammans.
    Kramas, prata, gråt, prata igen och kramas får bli rådet.Glad

• golftsi

Känner igen oss i er sits. Vill du veta vår historia vill jag helst att det sker mer privat om det är ok?
    Personligt meddelande.../ Camilla

• Loriyana

Jag bor i Malmö och där kan man få hjälp av familjestödjare. Det är guld värt! Jag tyckte de var fantastiska! De kommer hem och tar hand om barnet medans man kan vila. Om man har tex tvillingar, trillingar eller är ensamstående eller sjuk så har man iallfall i Malmö rätt till en familjestödjare. Fråga vid din BVC vad som finns i din kommun. Med tanke på att du har gått igenom två snitt och din man mår så pass psykiskt dåligt så borde ni ha rätt till nån slags stöd.

• t0va

Jag går på familjestöd och i måndags var jag och pratade med psykologen skulle varit där en timme men blev kvar 2.5. Är helt slut nu, bebisen har en tuff period och vi misstänker att han är allergisk mot mjölk men bvc pratade bort det med att alla barn kräks och har ont i magen så vi får ingn hjälp. Jag berättade det för psykologen som sen såg hur ont liten hade. Han låg och skrek i sömnen pga. magont. 

Sambon mår rätt dåligt fortfarande det var påväg åt rätt håll och han mådde bättre men så fick han veta att han inte får jobba kvar, fick beskedet i måndags och chefen har betett sig som ett svin så sambon lägger ner all sin energi på att hämnas och få rätt. Företaget har brytit mot en massa regler.

Men han är så apatisk mot oss andra, bryr sig bara någon minut i taget. Nu när bebis gallskriker emellanåt så gör han inget alls. Precis nu så satt vi alla i soffan och bebis skriker för han har ont i magen och jag försöker trösta, då biter kaninen mig i foten. Hon blev sur för att hon inte fick naffsa på min fot. Men han tröstade knappt, jag fick en klapp på axeln.

Är helt slut och går som i en dimma. Sa till psykologen att jag skulle behöva lite avlastning får se om det går att ordna. Jag ska tillbaka på fler samtal ihop med sambon och även få gå i grupp med bebis. Så kanske jag kan få se något annat och prata av mig med andra personer. Är så trött på att sköta allt och både se till att bebis mår bra och stötta sambon.

Fattar inte hur jag ska få ihop allt, vi har inte ens enats om ett namn till bebisen, går inte att få tid med hanen att prata. Han var påväg i helgen men nu med jobbet så har han fokuserat på att få rätt och hämnats.

Förut sa han att vi måste flytta för hans chef gick in i måndags och rotade bland hans grejer, jag fattar att det känns kränkande men det går inte att tänka på sånt nu. Vi har viktigare saker att fixa.  

Svar på tråden När pappan inte mår bra