• Sara123

Blev uppsagd idag, får nyckeln till huset nästa vecka..bra timing!

Idag blev jag uppsagd pga av "personliga skäl" som min chef så fint formulerade det. Personliga skäl my ass! Jag har haft hög sjukfrånvaro pga att jag har ont i ryggen, men jag har ALLTID haft giltliga sjukskrivningspapper från läkare. Det jobbiga är att vi får nyckeln till huset nästa vecka och jag är gravid i vecka 23 och jag har bara vart medlem i a-kassan i 6 månader, får man inte 80% av sin lön då i ersättning?? Vet någon hur allt går till, vilka ersättningar man har rätt till osv...Detta känns riktigt piss..Tacksam för alla svar jag kan få för just nu är det ett enda stort virr varv..Hur ska vi klara oss????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 20:37
    Jag är heltidsanställt, har vart det i ett år ungefär (provanställning i 6 månader). Har tagit kontakt med en advokat som är vän till familjen, han kommer gå vidare med detta eftersom han anser att detta är helt olagligt och gjort på fel sätt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-14 18:45
    Jag tänkte uppdatera tråden lite. Idag har jag vart hos en jurist som ska hjälpa mig :) Han kommer skicka ett brev till min arbetsgivare och förhoppningsvis kan jag få tillbaka min tjänst eller få skadestånd...jag vill inte dra detta hur långt som helst heller eftersom det kostar mycket pengar. Vi får hålla tummarna, men just nu känns det faktiskt lite lättare i hjärtat :)

• Svar på tråden Blev uppsagd idag, får nyckeln till huset nästa vecka..bra timing!
  • Poena

Låter lite märkligt att du fick gå med omedelbar verkan (om jag tolkar din trådstart rätt), var du tillsvidareanställd, hade provanställning eller vikariat?

• Cia o krabaten

TS: Viktigast av allt! Anmäl dig till arbetsförmedlingen omedelbart! Inte en dags glapp får det vara! Då skiter det sig med din FP.

• OhDeanna
    sara1981 skrev 2010-09-08 17:41:53 följande:
    Här är lite info från las:

Däremot kan sjukdom medföra saklig grund för uppsägning av personliga skäl. Detta innebär att sjukdomen förhindrar den anställde att utföra de arbetsuppgifter han/hon är anställd för och arbetsgivaren saknar möjlighet att erbjuda anpassade eller alternativa arbetsuppgifter. Härvid ställs höga krav på att arbetsgivaren försökt rehabilitera den anställde innan uppsägning kan ske.
    Har din arbetsgivare och du gjort något försök till rehabilitering? Annars ska du bara visa detta för din chef och säga att du kommer att kontakta en jurist.
  • Nean79

Vad för typ av anställning har du TS? Har du en provanställning så är det tyvärr inte så mycket du kan göra, är det en tillsvidareanställning så fär arbetsgivaren inte säga upp dig.

Men se till att skriva in dig på arbetsförmedlingen imorgon så att det inte blir några glapp för det kommer gå ut över din föräldrapenning.

• rednose

SGI räknas väl alltid på föregående inkomstår? i så fall är ju föräldrapenningen säkrad hur som helst. 

• AIE

Sgi räknas väl på den inkomsten man haft sista 6 mån el senaste anställning el har jag fel? Så har det iaf varit för mig båda ggr. Första grav blev jag uppsagd pga arbetsbrist o omorganisation. Hade bara hunnit jobba 5 mån men tantan på FK var snäll och räknade med en mån från ett tidigare sommarjobb. Förra ggn blev jag sjukskriven i v23- förlossningen och då räknades SGI på lönen innan sjukskrivningen. Jag tycker synd om dig Ts. Tycker att du def ska ringa facket o höra vad dem kan göra. Måste du gå med, gör det. Kan du ha nytta av i framtiden om det nu är så att du har mkt problem m ryggen. Sen måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen det första du gör imorn. Annars ryker din föräldrapeng. Lycka till med allt och försök slappna av mitt i detta kaos. Massa kramar

Emil 030808 o Vilgot 080617 mina prinsar!!!
  • Sara123

Jag är heltidsanställd.Har vart i kontakt med en vän till familjen idag, han är advokat..han ska gå vidare md detta eftersom dem har gjort fel. Som svar på frågan om hur man kna köpa hus om man inte vart med i a kassan längre än ett år, hur f*n tänker du?? Man tror ju aldrig man ska få sparken när man jobbat där nästan 1,5 år och det inte vart tal om uppsägning innan..sen så visste jag inte att man måste vara medlem i ett år i a-kassan. Det löser sig i vilket fallsom helst, tur man har en familj som stöttar och hjälper till ekonomiskt i såna hä lägen, känns skönt. Tack för alla era svar!

• Sara123

Jag får inte gå med omedelbar verkan, har en månads uppsägning from idag

• Sara123
    AIE skrev 2010-09-08 20:23:02 följande:
    Sgi räknas väl på den inkomsten man haft sista 6 mån el senaste anställning el har jag fel? Så har det iaf varit för mig båda ggr. Första grav blev jag uppsagd pga arbetsbrist o omorganisation. Hade bara hunnit jobba 5 mån men tantan på FK var snäll och räknade med en mån från ett tidigare sommarjobb. Förra ggn blev jag sjukskriven i v23- förlossningen och då räknades SGI på lönen innan sjukskrivningen. Jag tycker synd om dig Ts. Tycker att du def ska ringa facket o höra vad dem kan göra. Måste du gå med, gör det. Kan du ha nytta av i framtiden om det nu är så att du har mkt problem m ryggen. Sen måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen det första du gör imorn. Annars ryker din föräldrapeng. Lycka till med allt och försök slappna av mitt i detta kaos. Massa kramar
    Jag har hört att SGI beräknas från det senaste årets arbetade inkomst..men kan ha fel, ska kolla detta givetvis. Jag har dragit in en advokat som ska föra min talan i detta, han tyckte att detta var helt galet fel på alla vis. Jag har en månads uppsägning så jag måste väl inte anmäla till arbetsförmedlingen imorgon? Det är ju på första arbetslösa dagen man ska göra et enligt deras hemsida och än är jag ju inte arbetslös..först om en månad alltså.

Tack för ditt svar! Solig
  • Anatha
    Sara123 skrev 2010-09-08 20:23:57 följande:
    Jag är heltidsanställd.Har vart i kontakt med en vän till familjen idag, han är advokat..han ska gå vidare md detta eftersom dem har gjort fel. Som svar på frågan om hur man kna köpa hus om man inte vart med i a kassan längre än ett år, hur f*n tänker du?? Man tror ju aldrig man ska få sparken när man jobbat där nästan 1,5 år och det inte vart tal om uppsägning innan..sen så visste jag inte att man måste vara medlem i ett år i a-kassan. Det löser sig i vilket fallsom helst, tur man har en familj som stöttar och hjälper till ekonomiskt i såna hä lägen, känns skönt. Tack för alla era svar!
    Toppen att du har en jurist som kan hjälpa dig. Många gånger räcker det med ett välformulerat brev med rätt paragrafer för att de ska tänka om.

Det kanske bara är jag som är överförsiktig och såg till innan jag tecknade på huskontrakt att både min och min mans inkomster var säkrade både om vi drabbades av arbetslöshet och sjukdom.

Det stämmer som du säger att det är den första arbetlösa dagen du måste till arbetsförmedlingen.
  • Cia o krabaten
    Sara123 skrev 2010-09-08 20:43:45 följande:
    Jag har hört att SGI beräknas från det senaste årets arbetade inkomst..men kan ha fel, ska kolla detta givetvis. Jag har dragit in en advokat som ska föra min talan i detta, han tyckte att detta var helt galet fel på alla vis. Jag har en månads uppsägning så jag måste väl inte anmäla till arbetsförmedlingen imorgon? Det är ju på första arbetslösa dagen man ska göra et enligt deras hemsida och än är jag ju inte arbetslös..först om en månad alltså.

Tack för ditt svar! Solig
    Vad bra

En sak kom jag att tänka på.
    Ganska klantig arbetsgivare!
    Han kunde ju istället föreslagit att han skulle hjälpa dig att ansöka om HP vilket du ju kan få 2mån före BF och då hade du bara jobbat en månad till iaf, vilket ju nu är  din uppsägningstid, och så hade saker och ting sett heeeelt annorlunda ut!
  • Ejin

arbetsgivaren har helt klart gjort fel. Du är fast anställd och då får man inte bara sparka någon utan en riktig orsak.. Har du fått några varningar eller liknande innan som kan ligga till grund för din uppsägning.. För om det kommer helt ur det blå så är det definitivt fel.

Dom kan inte skylla på att du har varit sjukskriven, då ska dom ha sett till att du får någon form av utredning och rehabelitering först...
    tycker att det är bra att du ska gå vidare med detta.. dom har ju solklart gjort fel...

• rednose

Jag är egen företagare och min föräldrapeng beräknades på ett snitt av mina senaste tre bokslut. Tydligen gör de så om man som jag har en säsongsberoende inkomst, dvs är höginkomsttagare 6 månader om året och andra halvan "kreativ". :)
    Men, i lägen då man har en idiot som chef, vilket du TS verkar haft och vilket ledde till att jag startade eget, så är det jäkligt surt att ha en anställning som ändå leder till strul. Är det ett litet företag du jobbar på? Verkar skumt att chefen tror han kan avskeda hur som helst för även om man inte är facklig medlem har man ju mycket rättigheter i Sverige.
    Hoppas verkligen det löser sig för dig, fattar det måste vara stressande med nytt hus samtidigt men som du säger, man räknar ju inte med att få sparken precis.  

• Sara123
    Ejin skrev 2010-09-08 21:28:47 följande:
    arbetsgivaren har helt klart gjort fel. Du är fast anställd och då får man inte bara sparka någon utan en riktig orsak.. Har du fått några varningar eller liknande innan som kan ligga till grund för din uppsägning.. För om det kommer helt ur det blå så är det definitivt fel.

Dom kan inte skylla på att du har varit sjukskriven, då ska dom ha sett till att du får någon form av utredning och rehabelitering först...
    tycker att det är bra att du ska gå vidare med detta.. dom har ju solklart gjort fel...
    Inga direkta "varningar" utan bara att det ser inte bra ut för jag har vart borta så mycket. Och jag försår dem, jag skulle inte heller vilja ha en anställd som är hemma hela tiden för ditten och datten, men jag har ju haft godkända sjukintyg varje gång om jag har vart hemma mer än en vecka. Utredning och rehabilitering har jag inte fått..dem omplacerade mig, men det var bara för jag bad om det (jobbade som resande säljare först, och jag kände att de måste ha en som kan vara ute 100% JÄMT så inga kunder blev lidande).

Havandeskapspenning var det någon som tog upp, men kostar inte det företaget pengar också?
  • rednose

HP betalas av Försäkringskassan och det får du bara om du har ett jobb som innebär en risk för din gravidtet.

• Sara123
    rednose skrev 2010-09-09 14:57:48 följande:
    HP betalas av Försäkringskassan och det får du bara om du har ett jobb som innebär en risk för din gravidtet.
    Yes, läste detta idag..

Tack alla snälla för era svar! Nu känns allt lite lättare och detta ska nog ordna sig till det bästa. Nu ska jag inte grubbla så mycket mer på detta, nu ska jag njuta av min graviditet och ta hand om mig själv på bästa sätt. Jg har sååå mycket att se fram emot så detta ska inte ta ner mitt humör mera.

tack!
  • rednose
    Sara123 skrev 2010-09-09 15:22:15 följande:
    Yes, läste detta idag..

Tack alla snälla för era svar! Nu känns allt lite lättare och detta ska nog ordna sig till det bästa. Nu ska jag inte grubbla så mycket mer på detta, nu ska jag njuta av min graviditet och ta hand om mig själv på bästa sätt. Jg har sååå mycket att se fram emot så detta ska inte ta ner mitt humör mera.

tack!
    Precis! Lycka till med jobb men speciellt med bebisen! :)
  • äppelmos

bra att du kontaktat en advokat för så där får man inte göra!!!!! det är väldigt "känsligt" fackmässigt att sparka en gravid! utnyttja det!

Svar på tråden Blev uppsagd idag, får nyckeln till huset nästa vecka..bra timing!