• bara lilla jag

får man ta lagen i egna händer?

om någon stjäl, låt säga en cykel utav mig.. får jag då, om jag hittar gärningsmannen och cykeln, ta tillbaka min cykel utan våld? bör jag anmäla händelsen till polisen och säga som det var att min cykel blev stulen och jag tog tillbaka den.. antag att jag vet med 100% säkerhet att det är min cykel.. får jag göra så börj jag anmäla det för polisen?

• Svar på tråden får man ta lagen i egna händer?
  • Birgitta2

Man FÅR faktiskt inte ta tillbaka sin cykel. Men jag tror nog att, även om du gjort anmälan, polisen skulle se mellan fingrarna.

• bara lilla jag

okej.. för till saken hör att det kan finnas en risk för repressalier, personen i fråga är rädd för att bli hotad eller misshandlad och ångrar nu sitt ingripande (tillbakatagande av cykel) men vet inte vad den ska ta sig till.. 

det är inte mig det handlar om, skrev i jag form för att det är lättast. Men det handlar om en person som står mig väldigt nära och jag vill försöka hjälpa och stötta på bästa sätt 

• ViceGuy

§1. Gärning som någon begår i nödvärn skall icke
    medföra ansvar. I nödvärn handlar den som söker:
    1) avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt
    angrepp på person eller egendom.
    2) betvinga den som med våld eller hot om våld eller
    på annat sätt hindrar att egendom återtages på bar
    gärning.

Jag tolkar det som att man har rätt att med våld återta sin egendom.

Källa: www.song-gye.se/media/doc/Nodvarnslagen.pdf

Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Birgitta2
    ViceGuy skrev 2010-09-09 11:42:04 följande:
    §1. Gärning som någon begår i nödvärn skall icke
    medföra ansvar. I nödvärn handlar den som söker:
    1) avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt
    angrepp på person eller egendom.
    2) betvinga den som med våld eller hot om våld eller
    på annat sätt hindrar att egendom återtages på bar
    gärning.

Jag tolkar det som att man har rätt att med våld återta sin egendom.

Källa: www.song-gye.se/media/doc/Nodvarnslagen.pdf
    Detta är inte nödvärn
    Det är inte ett påbörjat brott - brottet är redan begånget
    Det är inte på bar gärning - brottet är redan begånget

När stölden är begången får man inte hur som helst ta tillbaka egendomen. Det skall polisen göra. Tyvärr är det så. Å andra sidan - jag hade själv burit hem min egen stulna cykel om jag ser den på annan plats. Självklart.
  • ViceGuy
    Birgitta2 skrev 2010-09-09 11:46:56 följande:
    Detta är inte nödvärn
    Det är inte ett påbörjat brott - brottet är redan begånget
    Det är inte på bar gärning - brottet är redan begånget

När stölden är begången får man inte hur som helst ta tillbaka egendomen. Det skall polisen göra. Tyvärr är det så. Å andra sidan - jag hade själv burit hem min egen stulna cykel om jag ser den på annan plats. Självklart.
    Okej du har säkert rätt.

Iof är lagen ganska bra, då man inte med säkerhet kan veta att det är ens egen egendom man återtar. Vore lite sjaskigt om man råka sno en identisk cykel man tror är sin egen :o
    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Raskask

Tydligen gäller någonslags 24 timmars regel. Om cykeln blev stulen max ett dygn innan den hittades kan man ta tillbaka den. Om den inte står inlåst någonstans. Läste en liknande historia, där det handlade om en moped, och en bestulen som inte tog tillbaka sin moped i sydsvenskan idag.
    www.sydsvenskan.se/malmo/article1233595/Hennes-moped-blev-dubbelt-stulen.html

Längst ner står det om 24 timmars regeln.

• slemtorsk i din bralla

OM man hittar sin stulna cykel ska man ringa polisen och be dem komma och hämta den. Låter krångligt eftersom polisen sällan svarar när man ringer annat än 112 och ringer man 112 för en sån grej blir de nog inte så glada

Tar man den ändå så kan man faktiskt bli anmäld för egenmäktigt förfarande.

Någon kan ha köpt cykeln i god tro, och då stjälar du ju cykeln i din tur från den som anser sig äga cykeln.

God tro är iofs något som är borttaget och man måste kunna bevisa att man köpt cykeln på ärlig väg och kunna visa giltiga kvitton och sånt, MEN det är upp till rättsväsendet att bevisa att din cykel är din i detta fallet, inte din sak så du får alltså inte ta den även om den står olåst.

MEN... jag som annars är en äkta paragrafryttare har själv tagit min stulna cykel från ett cykelställ i stan där den stod så vackert upplåst med mitt fina cykellås uppsågat. Mig hände inget.

Man får dock under inga omständigheter slita en cykel ur händerna på någon annan.

• tvåtjejstomp
    Raskask skrev 2010-09-09 11:58:01 följande:
    Tydligen gäller någonslags 24 timmars regel. Om cykeln blev stulen max ett dygn innan den hittades kan man ta tillbaka den. Om den inte står inlåst någonstans. Läste en liknande historia, där det handlade om en moped, och en bestulen som inte tog tillbaka sin moped i sydsvenskan idag.
    www.sydsvenskan.se/malmo/article1233595/Henne...

Längst ner står det om 24 timmars regeln.
    Den personen kanske borde ha gjort som personen i den här historien(antagligen uppdiktad) En man upptäcker ett pågående inbrott i sitt garage och ringer polisen. Polisen säger att han ska avvakta och att de inte har några bilar tillgängliga för tillfället. Mannen lägger på luren och tittar ut mot tjuvarna. Efter några minuter får han något beslutsamt  i blicken och ringer polisen igen. Den här gånge säger han att det inte är så brottom eftersom han har tagit hagelgeväret och skjutit tjuvarna. Sedan lägger han på luren. Efter bara ett par minuter kommer fyra polisbilar med tjutande sirener och tar tjuvarna i garaget. Sedan säger polisen till mannen Vi trodde du hade skjutit tjuvarna varför jlög du? Då svarade mannen jag trodde inte ni hade några tillgängliga bilar, varför ljög ni?
  • bara lilla jag
    tvåtjejstomp skrev 2010-09-09 13:30:05 följande:
    Den personen kanske borde ha gjort som personen i den här historien(antagligen uppdiktad) En man upptäcker ett pågående inbrott i sitt garage och ringer polisen. Polisen säger att han ska avvakta och att de inte har några bilar tillgängliga för tillfället. Mannen lägger på luren och tittar ut mot tjuvarna. Efter några minuter får han något beslutsamt  i blicken och ringer polisen igen. Den här gånge säger han att det inte är så brottom eftersom han har tagit hagelgeväret och skjutit tjuvarna. Sedan lägger han på luren. Efter bara ett par minuter kommer fyra polisbilar med tjutande sirener och tar tjuvarna i garaget. Sedan säger polisen till mannen Vi trodde du hade skjutit tjuvarna varför jlög du? Då svarade mannen jag trodde inte ni hade några tillgängliga bilar, varför ljög ni?
    ja det skulle vara något.. :)

att det var rätt cykel vet denne med all säkerhet, det har begåtts ett antal cykelstölder i det området under bara någon månads tid.. så cykeln har en märkning.. detta hände inom loppet utav 24 h och personen i fråga blev förbannad och sa åt killen att han skulle lämna tillbaka cykeln vilket han gjorde..  så det bästa är alltså att bara släppa det och hoppas på att killen som tog cykeln inte hittar på nåt dumt
  • Mysgosmys

Min cykel har blivit stulen X antal gånger... de tre första gångerna så fann jag cykeln på andra platser och tog självklart hem den... ^^

• Selfish Geene

Jag svarar ur ett etiskt perspektiv, eftersom tråden ligger under "etik".

Ja, ibland får man ta lagen i egna händer, om syftet är att förhindra att en större skada sker.
    Jag tycker att man tex har rätt att ingripa när någon kränker ett barn så grovt att barnet löper risk för bestående men.
    (exemplet med cykeln är tveksamt då det inte handlar om brottslighet av allvarligare art, jag tycker att det är bättre att gå "den rätta vägen", även om jag känner stor förståelse för den som på eget bevåg tar tillbaka sin stulna cykel)

Jag tycker dessutom att man har skyldighet att bryta mot lagen när lagen är uppenbart omoralisk (tex om lagen är rasistisk eller diskriminerande)

• Pikku85

min cykel blev stulen från mitt låsta förråd..
    sen hittade jag den i nån annans låsta förråd!!!
    jag gick in och tog tillbaka den, utan att dom nånsin kommer få reda på hur jag gjorde det då alla lås är hela och dörren låst;)

• maximum

Jag har själv tagit tillbaka min cykel 2 gånger. Bor i ett litet samhälle så jag vet vid vilka hus man ska leta.
    Men vet att man egentligen ska ringa polisen så att dom kommer och hämtar cykeln och sen att man får kvittera ut den.
    Jag frågade en polis en gång om detta. Och då sa han att ringer man till polisen och säger att man hittat sin cykel och var, när, hur osv osv så brukar dom godkänna över telefon att du tar tillbaks den själv. För annars polisen inte haft tid över till viktigare saker.

• Göteborgsmamman75

Jag är osäker på cyklar, men tex om någon tar mitt barn, så tar jag ju självklart tillbaka barnet om jag kan - inte tusan ringer jag polisen först så de får ta tillbaka barnet utan jag ingriper ju själv direkt naturligtvis. Är nog samma med cyklar kan jag tänka mig.
    Jag skulle ta tillbaka cykeln.

• Mysgosmys
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-09-09 21:00:50 följande:
    Jag är osäker på cyklar, men tex om någon tar mitt barn, så tar jag ju självklart tillbaka barnet om jag kan - inte tusan ringer jag polisen först så de får ta tillbaka barnet utan jag ingriper ju själv direkt naturligtvis. Är nog samma med cyklar kan jag tänka mig.
    Jag skulle ta tillbaka cykeln.
    Lite skillnad på ett barn och en cykel ^^
Svar på tråden får man ta lagen i egna händer?