• Camilla B

När berätta för arbetsgivaren?

Hej

Jag är gravid i 7+5 med mitt första barn och har en fundering.

Jag har precis fått reda på att vi på mitt arbeta ska åka på en riktig drömresa med jobbet en vecka innan jag är beräknad.  

Jag hade tänkt vänta lite med att berätta på jobbet iom risken i de första veckorna. Resan har verkligen allt och jag skulle verkligen vilja åka med på den och funderar nu på att berätta på jobbet i fall de finns någon möjlighet att ända på datumet för resan. 

Hur skulle ni ha gjort ? Väntat till ca v.12 eller berättat och se om möjlighet att följa med finns?  

• Svar på tråden När berätta för arbetsgivaren?
  • Llimen

Jag skulle nog prata med chefen, men säga att jag inte vill att det kommer ut till alla än. Detta förutsatt att du har förtroende för chefen och att det känns bra.

• Camilla B

De är lite så jag funderar skönt att någon annan skulle göra liknande.. Förtroende har jag så de är inga problem utan de är väl om känns ok att berätta nu. Får fundera lite till.

• Llimen

Jag "tvingades" berätta för nya jobbet innan jag ens hunnit börja i våras att jag inte skulle kunna arbeta hela anställningen ut (en säsong april-november) eftersom jag har ett tungt jobb och nu går hemma med havandeskapspenning.
    För min del kändes det som enda alternativet, jag ville vara ärlig och ge dem bästa chansen att planera. Fick ett jättebra bemötande och jobbarkompisarna har gjort allt de kunnat för att underlätta med tunga uppgifter och liknande.
    Hoppas det går lika bra för dig!

• Archandra

Jag berättade för min chef v 13 efter att jag hade gjort nupp och KUB i vecka tolv. Bara några dagar innan ultraljudet blev min tjänst omvandlad från en AVA till en fast anställning. Kändes lite genant att gå till chefen och säga att jag behövde gravledigt. Nu är jag i v 30 och arbetar fortfarande heltid och kommer att göra det i sju veckor till.

Svar på tråden När berätta för arbetsgivaren?