• MammaNova

9 veckors, hur mycket äter era ?

Hej !

Sonen som är född 5 juli äter endast ersättning, han ammade tills han var sju veckor men tar nu endast flaska.

Han äter oftast 165 ml (blandat på 150 vatten/5 skopor) och oftast var tredje timme. Är det för mkt ? Han äter första målet runt 7-8 på morgonen. Kollat rekommendationerna på paketet och det står max 1000 ml per dag ...

Igår kväll kl 20 fick han 200 ml och sov sen till kl 2 då han åt då 165 igen, sen sov han till 4.30 då han åt kanske 40 ml som han somnade om på.

Vill gärna veta hur era äter ! Vi har inte varit hos bvc sen han endast börjat äta ersättning men han är en stor kille som vägde 6290 sist vi var där vid 6 veckors kollen har jag för mig det var. Han vägde 4410 vid födseln.

• Svar på tråden 9 veckors, hur mycket äter era ?
  • Kazeer

Det varierar nog väldigt mycket från barn till barn.

När min yngste var runt två månader åt han i genomsnitt 80-90 ml/måltid och han åt ungefär var tredje timme dygnet runt. Han vägde 3250 g vid två månaders ålder.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lilla Essi

Hej hej!

Nu har min kille hunnit bli nästan 4 månader, men han har ALLTID ätit mer än det rekommenderad på förpackningen. Jag har funderat och oroat mig över det i massa omgångar, och han har gått upp rejält i vikt men följer ändå SIN kurva och BVC har inget negativt att säga om hans viktuppgång. När han var kring 2 månader åt han drygt en liter per dygn redan då, och jag oroade mig för hur mycket han skulle behöva äta typ när han skulle bli 4 månader. Dock ligger han kvar på i stort sett samma mängd, alltså precis drygt en liter, och han har alltid ätit typ var tredje timme. Dock sover han ju nu från 7 till 4 på natten, så då blir det ju ett mycket längre uppehåll. I efterhand ångrar jag verkligen att jag funderade så mycket på hur mycket han åt och allt sånt, för man kan ju helt enkelt inte låta dem gå hungriga.

Bara mata, mata, mata så lillen är nöjd, låt han bli en riktig tjockis om det vill sig så, det gör INGENTING, de kan inte vara överviktiga som småttisbäbisar och bara njut av en mätt och glad gosse. Vår grabb är idag 67 cm lång och väger 8,3 kilo, och är en riktig solstråle. (Föddes 51 cm, 3600 gr.)

Svar på tråden 9 veckors, hur mycket äter era ?