• Maria222

Hur bemöta uttryck som "dumma dej" och ovilja att dela med sig?

Min son är drygt 3 år och nu har vi börjat fått känna på den s.k trotsåldern i vissa situationer.

Igår hade vi en vän med hennes 2,5 åring på besök och de brukar leka bra, min son var glad över att han skulle komma och såg fram emot det, men sen när de väl kom hit så blev allt bara så fel. Min son ville inte att den andra pojken skulle röra några av hans leksaker, han var arg på honom, sa bara "dumma dig" hela tiden och försökte till och med slå honom.  
    Jag sa till honom att den andra pojken också fick leka med leksakerna och att det blir roligare om man delar med sig och leker tillsammans. Men han låste sig helt och lyssnade inte alls på det jag sa. Ville bara bråka kändes det som... Sen direkt när de gick härifrån blev han den underbara unge han brukar vara igen. Han sa till och med att han ville leka med pojken igen osv...

Hur gör man i sådana lägen för att det ska bli så bra som möjligt för alla?

Mamma till Kevin född 0706 och Lukas född 100817.
  • Svar på tråden Hur bemöta uttryck som "dumma dej" och ovilja att dela med sig?
  • TwistedSister

När min son var i den åldern så hade han vissa kompisar som tyckte det var jättejobbigt ett tag att andra lånade deras grejer. Vi hanterade det genom att mötas på neutral mark tills perioden gick över. Ute, på museum, gick på barnteater eller så tillsammans istället. För att slippa bråket. Sen kan man säkert prata om det där vad det innebär att låna, att man får tillbaka sina grejer, hur lång tid är en stund som det där ska lånas ut etc. Finns säkert barnböcker som avhandlar detta tema också men det vet nog nån annan mer om för min son gick aldrig igenom den där perioden.

• Flickan och kråkan
    http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/

Vi får jobba med detta dagligen.....heeeela tiden (men sista 2 månaderna går det faktiskt riktigt riktigt bra, så just nu är det väldigt fredligt ) har två pojkar 2 år+8 månader resp. 16 månader så de har konflikter om saker dagligen .

Neutral mark är bra. Ute framför allt.

I den åldern leker de ju sällan tillsammans utan bredvid varandra så se till att de har olika saker. Du pusslar det här pusslet, Kalle med detta.

Begränsa antalet leksaker. Var inte i din sons rum där allt är "heligt". Var i köket, vardagsrummet etc. och ta med vissa saker ut. Ni kan ju ha pratat om detta innan.

Var med och lek, ni som vuxna.

Börjar det bli sådär "bråkigt", så bryt helt det ni gör och gör något annat - gå ut, sätt dig och läs med dem, eller plocka undan allt annat och så fram med något nytt (exempelvis duplo, om inte det råkar vara ett känsligt område ) och så bygger "vi TILLSAMMANS". Var tydlig med att alla får bygga etc.

Eftersom det handlar om kompisar och inte syskon så hade jag inte krånglat till det för mycket. Är det jobbigt inne, så gå ut på neutral mark och ha inte med en massa personliga leksaker.
  • Maria222

Stort tack för era svar. Nästa gång träffas vi ute så får vi se hur det går...

Mamma till Kevin född 0706 och Lukas född 100817.
  • canmamma

Såpbubblor! De brukar funka att dela med sig med när allt annat havererar. 

Vi brukade förvarna sonen i den åldern att kompisar skulle komma över och att de skulle vilja leka med hans leksaker. Han fick också möjligheten att då plocka undan speciella favoriter som vi lade undan.

Vår kille hade lättare att dela med sig med äldre barn och med tjejkompisar. Det var lättare att dela med sig av ANDRAS leksaker och av mer neutrala grejer som papper och kritor och bollar än bilar och gosedjur. Att be om att få en tur eller att svara att du kan få leksaken när jag är färdig/om två minuter  samt byteshandel funkade ibland. 

Mycket coachning och mycket bråk, men de växer ju ifrån den här fasen nästan av sig själv när de blir mer intresserade av den sociala biten.  

• KretaJo

Min dotter är exakt likadan, oerhört nitisk om vad som är mitt och ditt och delar bara med sig om det är på hennes villkor. Jag tänker att det är en fas som går över och förklarar hela tiden att om man leker ihop så får alla använda alla saker, oavsett vems de är. Sen när leken är slut så får dottern tillbaka sina saker och kompisarna får ta sina. Förr eller senare antar jag att fasen går över...

Svar på tråden Hur bemöta uttryck som "dumma dej" och ovilja att dela med sig?