• snigelposten

Hur får man assistent på dagis?

Jag undrar om man kan ansöka om assistent till sitt barn från det att det börjar på dagis( barnet är då drygt ett år)? Vart vänder man sig? Är det svårt att få beviljat? Vad krävs? Eller är det bara dagis som kan ansöka om assistent när barnet väl går där?
    Får man som förälder vara med o påverka vilken assistent som ska anställas? Vilken utbildning brukar assistenter ha om det gäller ett utvecklingsstört barn?

• Svar på tråden Hur får man assistent på dagis?
  • Birgitta2

Man kan få assistent till dagisbarn. Barnet skall ha en diagnos och själva behovet måste utredas. Kontakta kommunen! Om du får påverka VILKEN assistent, det vet jag inte. Men till viss del ska det gå. Utbildningen är ofta intern och så vitt jag vet bör man även ha undersköterskeutbildning och/eller längre erfarenhet. Sen är det inte säkert att du får en heltidsassistent.

Jag tycker du skall prata med kommunen (vård och omsorg) eftersom kriterierna är olika i olika kommuner. Barnet skall tillhöra personkrets 2 (om jag minns rätt - men där är jag novis).

• Lei

Är det bara under dagis ni vill ha en assistent och då ha en elevassistent eller behöver barnet stöd/hjälp även i hemmet och ni då vill ha en personlig assistent?

Barnet måste ha en diagnos för att beviljas något av det. Om det är en elevassistent är det kommunen ni ska vända er till för att få ett beslut om rätt till assistans.
    Om ni vill ha hjälp utöver detta och väljer då en personligassistent så rekomenderar jag er att gå via ett assistentbolag (som tex bambi, assistansia, JAG, Frösunda ssistant etc) för de jobbar fortare än kommunen och har inte fokusen på att landstinget måste bespara pengar och har oftast jurister som är utbildade i att kräva er som kunds rätt till assistans åt ert barn.

Så beroende på vad för typ av assistans du/ni vill ha har ni två olika alternativ att välja mellan utifrån era önskemål.

En stor skillnad också mellan personligassistent och elevassistent är att som personligassistent väljer ni assistenten, annars väljer kommunen åt er. Assistenten från kommunen behöver oftats inte ha någon utbildning, om det är en personligassistent är det ni som ställer kraven.

• Alfonsmamman

Precis, diagnos krävs samt en utredning om behov av pers ass finnes, ibland får man igenom det i hemmet men inte på dagis. Då finns iställt möjlighet att på dagis ha en resurs som finns för ditt barn. Detta går genom dagis och så vitt jag vet har du inte mycket input där. Pers ass däremot har "du/ni" med er genom komun och där kan du påverka anställningen. Vad  blir aktuellt för er del är svårt att säga.

Utb/krav på ass formella/reella kompetens sätts utifrån de behov ditt barn har. Det finns utb för pers. ass, och ibland är det undersköterska som är kravet om det föreligger mer medicintekninska göromål, alt erfarenhet av det ena eller andr beroende på ditt barns behov. Men det finns inge given mall utan utb-nivån på en ass bestäms utifrån ditt barns behov.

Lycka till  

• Panda87

diagnos krävs inte. alla barn i behov av särskilt stöd har rätt till stöd oavsätt om diagnos är satt eller inte. det som krävs är en handlingsplan som ligger tillgrund för ansökan om resurstimmar. i handlingsplanen beskriver förskolepersonalen vilket behov barnet har för att kunna fungera i verksamheten och vilka mål de har som skulle kunna uppnås med hjälp av resurs. får man sen resurs kan det handla om mindre barngrupp eller en assistent som arbetar ett vist antal timmar.

• marienna

Min dotter har haft / har resursperson trots hon inte varit tidigare diagnossatt. Det är förskolepersonalen som ansökt om det med vår tillåtelse.

• Ari Gold

Barn i förskolan kan ha assistent även utan diagnos, det är behovet som ska styra och många barn har inte hunnit få en diagnos ännu i så tidig ålder.

Utbildningen beror på vilket funktionshinder barnet har. Generellt kan man väl säga att personen ska ha en utbildning om det specifika funktionshindret, men i vissa fall kan en vanlig barnskötare eller förskolelärare funka. Jag jobbar själv med autism och just när det gäller autismspektrat tycker jag att det är en absolut förutsättning att resursen har en utbildning om autism, det innebär ett såspeciellt sätt att tänka som man behöver känna till för att ligga steget före.  Behöver barnet tecken som stöd bör resursen ha en utbildning i TAKK eller tsp. Det finns en del kommuner som försöker "snåla" genom att anställa helt outbildade assistenter men då ska ni försöka sätta ner foten,  givetvis är det de barn med störst behov som behöver den mest välutbildade personaln och inte vice versa.

Undersköterskor brukar man inte anställa som resurs i förskola om det inte finns rent medicinska behov. Assistenens roll är inte att anpassa barnet efter miljön utan miljön efter barnet och då krävs en viss kännedomom hur verksamhten i skola/förskola ser ut så att assistenten kan ge konkreta förslag på hur verksamheten kan anpassas för attpassa barnets behov.

Det är kommunen som anställer resursen och föräldrarna brukat inte få vara med och välja,men bör försöka ligga på och ställa krav på vilken sorts kompetens de tror att barnet behöver.

Jag jobbar som resurs och elevassistent i förskola/skola ibland och som lärare i särskolegrupp ibland. Det kräver lite mer egen drivkraft att arbeta som resurs då man där ofta är denenda personen i verksamheten med detuppdraget och därmed ej har någon annan attluta sig mot vilket man ju har närman jobbar i en specialpedagogisk verksamhet.

• Ari Gold

Jag har fel på mellanslagstangenten i mitt tangentbord vill jag påpeka, jag såg att det blev flera ihopsatta ord i inlägget men ni kan nog lyckas tolka det.

• linlus

Vi har ass från ett assbolag som är på dagis med vårt barn, beslut genom fk.
    Men det gäller oxå att det är en bra förskola som förstår grejen med ass och särskilt stöd för barn.
    Ass är endast där för det barnet och inget annat.

Svar på tråden Hur får man assistent på dagis?