• watership down

Ohly och pumpen

inga diskussioner här om herr Ohlys kommentar :) Jag tyckte att den dummaste i situationen var programledarna, speciellt den kvinnliga. "så du menar att mammorna ska behöva avbryta amningen" Alltså vem helammar en unge tills den är 7 månader? Och OM man nu gör det är väl pump en jättebra lösning...

• Svar på tråden Ohly och pumpen
  • missdolly

Jag har helammat i sex månader med mina barn, sista barnet ammade jag mycket tills det var ca 10 månader. Nu är minsta barnet 1,5 och jag ammar fortfarade kväll och morgon.
    Med minsta barnet gick det ganska långsamt från smakisar till hela portioner så vid 7 månader åt hon gröt till frukst och mat till lunch eller middag resten ammades hon.
    För mig är pumpning inget alternativ eftersom min utdrivningsreflex fungerar mycket dåligt vid pumpning och  jag får lätt mjölkstockning.
    Jag tycker ingen ska lägga sig i hur man väljer att amma sina barn och jag tycker inte att föräldrarpengen ska diktera vilkoren för amning. Amning borde uppmuntras och stödjas då det är det bästa för barnet.
    Jag ser ingen likhet mellan föräldrarledighet och ett bra förhållande till barnet. Pappor kan vara mycket delaktiga och ha en utmärkt relation till barnet även om det inte är pappalediga, samma sak med mammor.
    Man kan inte bara utgå från sin egna situation och tro att det funkar för alla. , Familjer är olika och jag är helt säker på att de allra flesta familjer är fullständigt kompetenta att själva fatta beslut rörade vem som ska vara hemma med barnen, hur och om man vill amma osv.

• Helene70

Det roliga i situationen är att all forkning visar att barn till pappor som tar ut mest föräldraledighet ammas längst. Med andra ord så främjar ett jämställt förhållande amningen. Detta borde den hormonstinna programledaren ha kollat upp innan hon yttrade sig.

• Helene70
    missdolly skrev 2010-09-09 14:06:36 följande:
    Amning borde uppmuntras och stödjas då det är det bästa för barnet.
    1) Alla anser inte att amning är det bästa för barnet.

2) Amningen uppmuntras och stöttas redan, därav amningvänliga sjukhus och amningsmottagningar.

Sedan håller jag med om att pumpning inte funkar för alla och alla har rätt att amma så länge dom vill! 
Svar på tråden Ohly och pumpen