• Lyktan

ang ägglossnings test

Hejsan alla..

Jag förstår hur ett ägglossningstest går till, man kissar och den visar om man har ägglossning. Yes, så långt är jag med.

MEN om man har som mig, ägglossning någon gång om året.. hur gör man då?
    Ska jag kissa på en sticka 365 dagar om året? Blir ju jävligt dyrt liksom..

Och man ska börja kissa efter några dagar beroende på hur lång cykel man har, men jag förstår inte.. vem vet om jag får ägglossning då och inte innan?

Och hur länge ska man kissa, fram till mensens ankomst eller bara under några dagar?

Jag har försökt få svar via google, men finner inga så att jag förstår..

• Svar på tråden ang ägglossnings test
  • trollmammsis

ja när du ska börja känns ju lite svårt men ett par dagar efter mens och sen när du har fått ett positivt så vet du ju då och behöver inte ta fler den månaden.

• Fimpen72

Lyktan - har du PCOS? Jag har PCOS och mens 1-2ggr/år och ägglossning kanske varannan mens om jag har tur. ÄL tester är bara att glömma när man har så gles mens.
    Man kan istället titta på äggviteflytningar.

Nu äter jag pergotime igen för att få till syskon till våra kottar. Då får jag ju mera regelbunden och förutsägbar ägglossning och har möjlighet att ÄL testa om jag vill.

Ägglossning sker ca 14dgr före mens.

• Lyktan
    Fimpen72 skrev 2010-09-09 13:55:54 följande:
    Lyktan - har du PCOS? Jag har PCOS och mens 1-2ggr/år och ägglossning kanske varannan mens om jag har tur. ÄL tester är bara att glömma när man har så gles mens.
    Man kan istället titta på äggviteflytningar.

Nu äter jag pergotime igen för att få till syskon till våra kottar. Då får jag ju mera regelbunden och förutsägbar ägglossning och har möjlighet att ÄL testa om jag vill.

Ägglossning sker ca 14dgr före mens.
    nej, jag har regelbunden mens. Men tydligen inte ägglossning varje period, sa min gyn. Jag kanske får ägglossning någon gång då och då, så jag tänkte prova ÄL tester. Men det kanske är svårt när det inte står rätt till med äggen..

Jag kissar på mina prover jag köpt nu sen får jag väl strunta i det. Får göra som innan, vänta på att det tar sig spontant.
  • Lille Gris

Man har äl ca 2 veckor före mens (vanligast 12-16 dagar), så har du regelbunden mens räcker det egentligen att testa runt cykeldag 10-18 om du har 28-dagarscykler. Första gångerna kan det dock vara bra att testa hela cykeln för att se så den inte kommer väldigt tidigt eller väldigt sent i cykeln. När du sen har fått utslag i en eller två cykler kan du i fortsättningen veta ungefär när du kan vänta dig äl och hålla dig till de dagarna för att inte bli ruinerad på tester.

Tester kan ju visa utslag utan att något ägg lossar, beroende på vad anledningen är till din uteblivna äl, så eftersom du har regelbunden mens skulle jag nog hellre rekommendera dig att prova tempmetoden för att se om du har haft äl istället. Den kan dock tyvärr inte användas i förebyggande syfte, dvs man ser inte förrän efter äl att den har skett.

Men om du nu har konstaterat att du inte har äl varje cykel, ska du inte få någon behandling för det??

• Lyktan
    Lille Gris skrev 2010-09-10 12:14:57 följande:
    Man har äl ca 2 veckor före mens (vanligast 12-16 dagar), så har du regelbunden mens räcker det egentligen att testa runt cykeldag 10-18 om du har 28-dagarscykler. Första gångerna kan det dock vara bra att testa hela cykeln för att se så den inte kommer väldigt tidigt eller väldigt sent i cykeln. När du sen har fått utslag i en eller två cykler kan du i fortsättningen veta ungefär när du kan vänta dig äl och hålla dig till de dagarna för att inte bli ruinerad på tester.

Tester kan ju visa utslag utan att något ägg lossar, beroende på vad anledningen är till din uteblivna äl, så eftersom du har regelbunden mens skulle jag nog hellre rekommendera dig att prova tempmetoden för att se om du har haft äl istället. Den kan dock tyvärr inte användas i förebyggande syfte, dvs man ser inte förrän efter äl att den har skett.

Men om du nu har konstaterat att du inte har äl varje cykel, ska du inte få någon behandling för det??
    jag tillhör skaran som inte vill trycka i sig massa preparat. Men jag börjar överväga det faktiskt. pergotime eller vad det heter kanske kan hjälpa till.. vi får se hur jag gör.. Försöker några cyklar till, sen får jag rådgöra med min gynekolog igen.

har 10 ÄLtester kvar, får se om det visar något.. vore skoj och se två streck någon gång liskom..  
  • isisisis

Har du aldrig ÄL flytningar? (om du inte vet hur de ser ut googla) lätt att känna igen om man tänker på det.
    ÄL test är inte 100% säkra.Har du äl flytningar så kan spermierna simma i det.Man har det strax före själva ÄL inågra till ett par dagar.Sedan överlever olika starka spermier i  några dagar.Tills ägget släpper
    För endel visar testen försent.Det vet jag med säkerhet då de kollat på klinik flera gånger(insemination).

• Sereena
    isisisis skrev 2010-09-10 14:08:59 följande:
    Har du aldrig ÄL flytningar? (om du inte vet hur de ser ut googla) lätt att känna igen om man tänker på det.
    ÄL test är inte 100% säkra.Har du äl flytningar så kan spermierna simma i det.Man har det strax före själva ÄL inågra till ett par dagar.Sedan överlever olika starka spermier i  några dagar.Tills ägget släpper
    För endel visar testen försent.Det vet jag med säkerhet då de kollat på klinik flera gånger(insemination).
    En fråga bara:
    Om man har ägglossningsflytningar... är det säkart att man fått äl då?

Denna månad fick jag nämligen positiv på äl-test. (hade typiska ägglossningsflytningar + kände att det högg lite i äggstockarna samma dag), men däremot så var mitt progesteronevärde något lågt när jag tog blodprov veckan efter (21 nmol/l), så barnsmorskan sa att det kunde tyda på att jag nog kanske inte haft ägglossning ändå...
    ...hm...känner mig lite förvirrad av allt det här, trodde ju att man kunde lita ägglossningstester och tog blodprovet bara för att jag kände mig behöva det för att bekräfta...men blev ju bara mer förvirrad istället - typiskt...
  • Fimpen72

får du mensen (eller plus) 12-16 dgr efter ÄL så hade du ägglossning.

Du kan nog inte riktigt lita på ägglossningtester, de anger en topp/spik i kurvan men om det släpper eller inte går ju inte att vara helt säker på.

• Sereena
    Fimpen72 skrev 2010-09-19 20:03:23 följande:
    får du mensen (eller plus) 12-16 dgr efter ÄL så hade du ägglossning.

Du kan nog inte riktigt lita på ägglossningtester, de anger en topp/spik i kurvan men om det släpper eller inte går ju inte att vara helt säker på.
    Ah ok, tack för svar. Ja, jag brukar få mens 16 dagar efter ÄL, så då märker jag väl snart hur det ligger till...
Svar på tråden ang ägglossnings test