• sjl89

Ang abort, vad tror DU?

Har länge funderat på om "fostret" får ont vid en medicinsk abort om det gått så långt som 11 - 12 veckor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-09 17:37
    Menar en KIRURGISK abort så klart*
    Ber om ursäkt för felstavningen

• Svar på tråden Ang abort, vad tror DU?
  • Anonym

Nej, det tror jag inte.
    Jag tror inte att det är vid medvetande alls utan snarare i ett tillstånd som kan jämföras med koma.

• Lilla Jag

Bra fråga... smärtcentrat i hjärnan utvecklas ju hos foster i v8... och det finns tydligen forskning som visat att foster... eller embryon som det heter då känner smärta vid v8.

Däremot frågar du ju om medicinsk abort som tekniskt betyder att fostrets/embryots näring och syretillförsel stryps, och därmed dör. Att dö på det sättet tror jag (obs! tror jag) inte gör ont på det sättet du frågar om. Men sedan får man ju inte göra medicinsk abort i v 11-12, utan det görs en kirurgisk fr v9. Vid en kirurgisk abort hackas ju fostret sönder och sugs ut, men man får ju inga avbrytande tabletter innan (oftast) alltså lever ju fostret när ingreppet påbörjas!

• Zombra79
    Lilla Jag skrev 2010-09-09 17:43:08 följande:
    Bra fråga... smärtcentrat i hjärnan utvecklas ju hos foster i v8... och det finns tydligen forskning som visat att foster... eller embryon som det heter då känner smärta vid v8.

Däremot frågar du ju om medicinsk abort som tekniskt betyder att fostrets/embryots näring och syretillförsel stryps, och därmed dör. Att dö på det sättet tror jag (obs! tror jag) inte gör ont på det sättet du frågar om. Men sedan får man ju inte göra medicinsk abort i v 11-12, utan det görs en kirurgisk fr v9. Vid en kirurgisk abort hackas ju fostret sönder och sugs ut, men man får ju inga avbrytande tabletter innan (oftast) alltså lever ju fostret när ingreppet påbörjas!
    Men usch! Glad att jag aldrig behövt ta ställning till det där.
  • sjl89
    Lilla Jag skrev 2010-09-09 17:43:08 följande:

Ber om ursäkt för att jag skrev fel, menade så klart kirurgisk abort.
    Och vad jag har hört så får man ju ingen tablett som gör att graviditeten "avstannar" som i ett medicinskt som du också säger, så då antar jag ju att embryot/fostret borde känna smärta om man gör aborten i vecka 11-12 (har för mig att man inte får göra kirurgisk senare än då)

• Sadness

I min kommun där jag bor, och troligtvis i hela Sverige. Blir barnet kvävt till döds av en medicin som blockerar artärerna från moderkakan till navelsträngen. Detta alltid innan utstötning av fostret, skrapning, eller miniförlossning görs.

Jag tror inte det gör ont eller är stressande.
    Däremot är jag övertygad om att fostret känner panik och ångest av någon sort eftersom jag sett ett foster aborteras på video via UL.

• KristenTjej84

Jo det tror jag. Men så vitt jag vet så är det väl då man äter piller som stöter ut barnet?
    men jag kanske har fel, har aldrig gjort abort och kommer aldrig göra det heller för jag
    ser det som en människa från första början. Med en uppgift att utföra given från ovan.

">

• Anonym
    Sadness skrev 2010-09-10 10:07:06 följande:
    I min kommun där jag bor, och troligtvis i hela Sverige. Blir barnet kvävt till döds av en medicin som blockerar artärerna från moderkakan till navelsträngen. Detta alltid innan utstötning av fostret, skrapning, eller miniförlossning görs.

Däremot är jag övertygad om att fostret känner panik och ångest av någon sort eftersom jag sett ett foster aborteras på video via UL.
    Hur kan du vara säker på att ett foster känner ångest? Ångest är ju en komplex känsla som man kräver en fungerande hjärna. Att den skulle kunna känna smärta är ju en sak, men ångest och panik, det tror jag inte alls.
    Hur betedde sig fostret för att du ska göra den bedömningen?
  • sjl89

Det jag funderar på är: Om fostret skulle få ont eller känna ågest/panik, hade vi då verkligen haft en sån abortlag som vi har idag? Och att man får göra abort så långt in i gravidteten?

• MansonDust

Dock är det ju inte kirurgisk abort som gäller efter v 12, utan två-stegs-abort vilket blir som ett missfall med tabletter före (fostret dör) samt under tiden för att framkalla värkar.

• sjl89
    MansonDust skrev 2010-09-11 10:09:19 följande:
    Dock är det ju inte kirurgisk abort som gäller efter v 12, utan två-stegs-abort vilket blir som ett missfall med tabletter före (fostret dör) samt under tiden för att framkalla värkar.
    Jo så är det ju, men frågan gäller ju nu kirurgisk abort
  • Tygtiiger

Jag VET att fostret inte får ont. Jag behöver inte tro något.

Hur jag kan veta det? För att jag har basala kunskaper om nervsystemets uppbyggnad och funktion och om fosterutveckling.

För att man ska kunna uppleva smärta krävs två saker: för det första att man har nerver som kan förmedla signaler och en hjärna som kan tolka signalerna. Vårt medvetande sitter i hjärnbarken. Utan den kan vi inte uppleva något.

Ett foster i v 12 har rudimentära nerver men ingen hjärnbark. Den börjar utvecklas i v 17 ungefär. Så ett foster i v 12 kan inte känna eller uppleva - det har inte någon fysisk förmåga att ha ett medvetande.

Så ett foster innan v 17 KAN inte känna smärta, ångest, glädje eller vad fan som helst. Det är inte möjligt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Reglementet

Nej, foster känner inte smärta vid en abort.

*Kommersiellt budskap*
  • Moi Je Joue
    Tygtiiger skrev 2010-09-11 13:06:22 följande:

Hur jag kan veta det? För att jag har basala kunskaper om nervsystemets uppbyggnad och funktion och om fosterutveckling.

För att man ska kunna uppleva smärta krävs två saker: för det första att man har nerver som kan förmedla signaler och en hjärna som kan tolka signalerna. Vårt medvetande sitter i hjärnbarken. Utan den kan vi inte uppleva något.

Ett foster i v 12 har rudimentära nerver men ingen hjärnbark. Den börjar utvecklas i v 17 ungefär. Så ett foster i v 12 kan inte känna eller uppleva - det har inte någon fysisk förmåga att ha ett medvetande.

Så ett foster innan v 17 KAN inte känna smärta, ångest, glädje eller vad fan som helst. Det är inte möjligt.
    tack!

man blir ju mörkrädd av att läsa hur okunniga folk är ang aborter. och den där filmen som länkas i tid och otid är framtagen av fanatiska abortmotståndare i usa, knappast nåt man vill stödja. fostret rör sig reflexmässigt, inte för att det känner ångest.

och en gång för alla: man dödar inte fostret innan abortering vid en sk tvåstegsabort. en väldigt utbredd myt, jag jobbar på gyn, mifegyne, tabletten som tas först dödar INTE barnet. det hämmar progesteronet och framförallt förbereder det livmodern för den kommande cytotecbehandlingen.
    Sadness skrev 2010-09-10 10:07:06 följande:

ingen aning om var du fått den informationen ifrån men det stämmer inte.
  • VirrigaVerna

Jag vet att fostret inte har ont i och med att det inte har den kapaciteten och utvecklingsnivån ännu,
    Jag tycker det är tråkigt, trist och rätt sorgligt att folk faller för propaganda istället för att läsa på om fosterutveckling och aborter.
    Det är rätt tragiskt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • luckynumber
    Tygtiiger skrev 2010-09-11 13:06:22 följande:

tack!
Svar på tråden Ang abort, vad tror DU?