Tygtiiger skrev 2010-09-11 13:06:22 följande:
Jag VET att fostret inte får ont. Jag behöver inte tro något.
Hur jag kan veta det? För att jag har basala kunskaper om nervsystemets uppbyggnad och funktion och om fosterutveckling.
För att man ska kunna uppleva smärta krävs två saker: för det första att man har nerver som kan förmedla signaler och en hjärna som kan tolka signalerna. Vårt medvetande sitter i hjärnbarken. Utan den kan vi inte uppleva något.
Ett foster i v 12 har rudimentära nerver men ingen hjärnbark. Den börjar utvecklas i v 17 ungefär. Så ett foster i v 12 kan inte känna eller uppleva - det har inte någon fysisk förmåga att ha ett medvetande.
Så ett foster innan v 17 KAN inte känna smärta, ångest, glädje eller vad fan som helst. Det är inte möjligt.
tack!
man blir ju mörkrädd av att läsa hur okunniga folk är ang aborter. och den där filmen som länkas i tid och otid är framtagen av fanatiska abortmotståndare i usa, knappast nåt man vill stödja. fostret rör sig reflexmässigt, inte för att det känner ångest.
och en gång för alla:
man dödar inte fostret innan abortering vid en sk tvåstegsabort. en väldigt utbredd myt, jag jobbar på gyn, mifegyne, tabletten som tas först dödar INTE barnet. det hämmar progesteronet och framförallt förbereder det livmodern för den kommande cytotecbehandlingen.
Sadness skrev 2010-09-10 10:07:06 följande:
I min kommun där jag bor, och troligtvis i hela Sverige. Blir barnet kvävt till döds av en medicin som blockerar artärerna från moderkakan till navelsträngen. Detta alltid innan utstötning av fostret, skrapning, eller miniförlossning görs.
Jag tror inte det gör ont eller är stressande.
Däremot är jag övertygad om att fostret känner panik och ångest av någon sort eftersom jag sett ett foster aborteras på video via UL.
ingen aning om var du fått den informationen ifrån men det stämmer inte.