Anonym (vad) skrev 2013-12-15 12:39:27 följande:
Nä orsaken till ditt hetsätande är inte salladen, du verkar behöva nåt ångestdämpande och psykolog du med. Och linfrön så du får ut det du stoppat i dig (och promenader kanske).
VAD är det som är så svårt med att söka ordentlig hjälp för detta? Svårt att fatta att det behövs proffessionell hjälp för att ta itu med grundproblemen?
Men föralldel, fortsätt du annars med att hetsäta o klaga här annars.
ojoj, här var det visst någon som blev provocerad av att andra söker svar.
Jag förstår precis vad föregående skrivare menar, därför jag har exakt samma problem själv. Det här handlar om att inse att man har problem och behöver hjälp för det, det vet vi alla redan, men jag kan inte hålla med om att man MÅSTE ha professionell hjälp. Kom ihåg att de "professionellas" kunskap kommer från erfarenheter, alltså människor som oss som har problem.
Anledningen till att vi "klagar" här på ett forum är just för att vi vill lära oss mer om våra egna problem och kanske få ett och annat tips samt stöd från andra som redan varit/är i samma situation.
Sen är det möjligt att både en och en annan här inne behöver professionell hjälp, även jag, men inte alla kan få den hjälpen. Då är det väl väldans fiffigt att vi kan hjälpa varandra? Eller?
Så nu när jag ändå påbörjat ett inlägg tänker jag passa på och be om tips på hur jag ska sluta hetsäta.
Jag har under rätt lång tid gått ned totalt 35-40 kilo genom träning och faktiskt sund mat. Mitt problem handlar om godis, snacks, fika, jaa, allt sånt som jag menar är "götta". Jag har haft perioder då jag inte rört det överhuvudtaget men har då hela tiden sett det som en uppoffring, nåt jag senare i "framtiden" ska kunna äta i normala mängder igen utan ångest.
När jag under min viktresa började unna mig en ätardag i månaden började mitt bullimiska beteende, då kunde jag trycka i mig allt gott jag bara kom på under kvällen för att sedan spy upp det igen, jag ville ju inte förstöra mitt viktnedgångsresultat för veckan....så egentligen har jag aldrig unnat mig nåt på riktigt.
Det här beteendet har hängt kvar i flera år, och eskalerade nyligen då jag även börjat spy upp mat, nåt jag aldrig gjort tidigare. Jag kände dock vid flertal tillfällen, när jag spydde så djupt att det gjorde ont i revbenen, att det här måste få ett slut. Jag har därför faktiskt, tro det eller ej, inte spytt mer. Eller jo, ett par gånger, men inte en endaste gång på två veckor och då har jag haft två riktiga ätarveckor samtidigt.
Det är ändå ett framsteg, men nu har jag ju det värsta problemet kvar. Jag verkar inte kunna nöja mig med normala mängder av det här "göttat". Eller mat. Jag tänker hela tiden att jag vill ha mer varje gång jag äter, av vad som helst, och även om jag egentligen känner mig nöjd i magen. Jag kan till och med börja tänka att "jo, nu tror jag faktiskt att jag känner mig nöjd" och bara genom det börjar tankeprocessen på om jag ändå inte är lite sugen på nåt mer och så är jag igång igen. Jag gör också så som många andra, att när jag ändå haft en "dålig" dag gör jag den ännu värre fast jag planerat tvärtom, och om jag haft en bra dag klappar jag mig på axeln och tänker nästa gång jag hetsäter att jag iaf var duktig den dagen innan...
Eftersom jag försöker gå ned mer i vikt går inte ekvationen "mindre in än ut" ihop och det gör mig skitstressad och motiverad att kämpa hårt. Ända tills jag tar en tugga av det goda...då finns inte motivationen längre.
Så, är det någon här inne som har nåt tips på hur man kan börja ändra sin syn på mat och kanske framförallt, hur man gör den till något mindre viktigt i ens liv, något som man njuter av men som man inte behöver skyffla i sig...för alla vi vet ju att även den största portion tar slut, så varför inte sluta äta när det är nog?
Det vore verkligen skönt att slippa det här hetsätandet och börja leva för något mer givande, eller vad säger ni?
kramar