• sunsed1

Alla som har delat vårdnat - se Hit!

Hej!

Jag har en vännina som bor i Prag och jobbar som journalist på en tidningsredaktion som ger ut månadstidning Marianne. www.marianne.cz/

Just nu skall hon skriva en artikel om bonusföräldrar/extraföräldrar samt allting kring delat vårdnad, hur barnen upplever det, hur föräldrar upplever det.

Sverige är ledande i dessa familjesituationer därför bli det en jämförelse mellan Tjeckien och Sverige!

Hon bad mig om hjälp och jag vänder mig till er ALLA som vill skriva sin mening om delat vårdnad:

- Är delat vårdnat ett lyckat resp misslyckat arrangemang?
    - Vad säger Sveriges regler och lagar kring delat vårdnad?
    - Är Sverige mycket framåt vad gäller familjrätt och barnens rätt?
    - Hur ser du dig själv som bonusmamma/pappa - hur vill du bli kallad?
    - Hur har barnen accepterat att spendera sin tid i två familjer på halvtid?
    - Är det vanligt att barnen kallar bonuspappor/mammor som pappa och mamma?

skriv vad just DU tycker om vilken/vilka frågor du vill
    och om ni kan  - SVARA PÅ ENGELSKA (så slipper jag övertsätta sedan) ))

Tusen Tack!

• Svar på tråden Alla som har delat vårdnat - se Hit!
  • 2underbara

För min del och med min erfarenhet anser jag att delad vårdnad är bra, självklart har båda föräldrar rättigheter men framför allt skyldigheter.

Begreppet "delad vårdnad" för mig är egentligen "växelvist boende", min erfarenhet är att sambons barn sedan innan är hos oss varannan vecka.

Han hade mått bättre av att ha föräldrarna på samma ställe, han har varit/är rotlös i en märklig kombination som på senare tid uppkommit, med tron att han hör hemma överallt och att alla ska anpassa sig efter honom, vare sig han är hemma hos mamma eller hos kompisar.
    Han saknar helt begreppet om "mitt" och "ditt", allt är "mitt" för honom.

Personligen anser jag att det många kallar "barnens rätt till båda sina föräldrar" i själva verket är "föräldrarnas rätt till sina barn" och att vv-boende inte alls alltid är för det man vill kalla "barnens bästa"

Jag vill inte bli kallad något prefix och sedan mamma, barnet har en mamma. 

Barnet har "accepterat" sitt boende eftersom det inte funnits något alternativ, däremot är han äldre nu och den som lever får se hur han finner sig i det i framtiden. 

Jag är personligen emot vv-boende, det skapar lätt obalans och jag är av tron att en människa mår bäst av ett boende, inte två.
    Även de som bor på ett ställe mår bäst av att ett konstant antal och personer i hemmet tror jag, lite som "att få besök är trevligt men skönt att de åker"

Enligt mig som sambo med en med barn sedan innan som kommer varannan vecka. 

• sunsed1

Tack för ett så bra svar: Den vidarebefordras så fort jag övertsätter den. :)

Någon mer med synpunkter? :)

• INJETT

Delad vårdnad är något konstruerat, det heter gemensam vårdnad eller så har man enskild vårdnad.

• 2underbara
    INJETT skrev 2010-09-22 20:13:46 följande:
    Delad vårdnad är något konstruerat, det heter gemensam vårdnad eller så har man enskild vårdnad.
    messerschmitt
Svar på tråden Alla som har delat vårdnat - se Hit!