• sunsed1

Alla som har delat vårdnat - se Hit!

Hej!

Jag har en vännina som bor i Prag och jobbar som journalist på en tidningsredaktion som ger ut månadstidning Marianne. www.marianne.cz/

Just nu skall hon skriva en artikel om bonusföräldrar/extraföräldrar samt allting kring delat vårdnad, hur barnen upplever det, hur föräldrar upplever det.

Sverige är ledande i dessa familjesituationer därför bli det en jämförelse mellan Tjeckien och Sverige!

Hon bad mig om hjälp och jag vänder mig till er ALLA som vill skriva sin mening om delat vårdnad:

- Är delat vårdnat ett lyckat resp misslyckat arrangemang?
    - Vad säger Sveriges regler och lagar kring delat vårdnad?
    - Är Sverige mycket framåt vad gäller familjrätt och barnens rätt?
    - Hur ser du dig själv som bonusmamma/pappa - hur vill du bli kallad?
    - Hur har barnen accepterat att spendera sin tid i två familjer på halvtid?
    - Är det vanligt att barnen kallar bonuspappor/mammor som pappa och mamma?

skriv vad just DU tycker om vilken/vilka frågor du vill
    och om ni kan  - SVARA PÅ ENGELSKA (så slipper jag övertsätta sedan) ))

Tusen Tack!

• Svar på tråden Alla som har delat vårdnat - se Hit!
  • 2underbara

För min del och med min erfarenhet anser jag att delad vårdnad är bra, självklart har båda föräldrar rättigheter men framför allt skyldigheter.

Begreppet "delad vårdnad" för mig är egentligen "växelvist boende", min erfarenhet är att sambons barn sedan innan är hos oss varannan vecka.

Han hade mått bättre av att ha föräldrarna på samma ställe, han har varit/är rotlös i en märklig kombination som på senare tid uppkommit, med tron att han hör hemma överallt och att alla ska anpassa sig efter honom, vare sig han är hemma hos mamma eller hos kompisar.
    Han saknar helt begreppet om "mitt" och "ditt", allt är "mitt" för honom.