• Grodan01

Delad föräldrapenning + vårdnadsbidrag

Jag undrar hur vi ska kunna dela på vård föräldradagar mer än vad vi måste idag. Min sambo, barnets pappa, är egenföretagare. Han har ett nystartat företag och har lyckligtvis mycket att göra. Hur tänker ni att han ska kunna vara hemma med vårt barn? Ska han stänga företaget i nått halvår för att kunna vara hemma och därmed förlora många av de kunder han har och kommer att få? Eller ska han lägga ner företaget helt och söka ett "vanligt jobb"? Hur blir det då fler jobb?? Han komemr ju i så fall gå ut i arbetslösheten med följd att vår ekonomi kraschar...

Jag undrar också hur ni kan säga att vårdnadsbidraget enbart är en kvinnofälla. Jag går hemma och älskar det. Hade gärna gått hemma tills vårt barn börjar skolan, men inser att jag inte gör honom en tjänst eftersom det finns få barn hemma idag.
    Jag jobbar på förskola och anser att det är en jättebra lösning för de som måste jobba, men anser att barn under 3 år inte har något större eget behov av det uten likaväl kunde mäöta andra barn, utmaningar och upplevelser tillsammans med sina föräldrar. Jag anser att med förskolepolitiken som anser att alla barn ska gå på förskola tas självförtroendet bort från föräldrana eftersom de tror att förskolan är så mycket bättre än dem och att den ger deras barn så mycket som de aldrig skulle klara av att ge dem.

Jag anser att ingen är bättre för barn än deras föräldrar!!!

• Svar på tråden Delad föräldrapenning + vårdnadsbidrag
  • Socialdemokraterna

Hej och tack för dina synpunkter.

När det gäller föräldraförsäkringen finns det inget rödgrönt förslag om att förändra dagens system. Vi tjänar alla på att uttaget av föräldradagar blir jämnare. Det finns många sätt att åstadskomma detta.

Självklart är det upp till varje familj att själv bestämma hur man vill organisera sitt liv. Men samhällets resurser är begränsade och därför måste vi prioritera. Vårdnadsbidraget drar pengar från förskolan och dessutom riskerar de barn som behöver förskolan allra bäst att inte få tillgång till den. Vi vill minska grupperna och har ett mål om max 5 barn per vuxen i förskolan. Det prioriterar vi framför vårdnadsbidraget.

Svar på tråden Delad föräldrapenning + vårdnadsbidrag