Hur tänkte ni med andranamn
Hur har ni tänkt med andranamn??
Har ni ett eller flera?
Tar ni favoritnamn eller släktnamn? och hur tänker ni om ni valde släktnamn?
Hur har ni tänkt med andranamn??
Har ni ett eller flera?
Tar ni favoritnamn eller släktnamn? och hur tänker ni om ni valde släktnamn?
Vi hade 2 alternativ på tilltalsnamn.. När vi visste vilket som skulle bli tilltalsnamnet så fick det andra namnet bli, just ett andranamn
Båda andranamnen är namn som finns i släkten. Känns fint att kalla sitt barn efter personer som betytt mycket för en själv!
Vi valde tilltalsnamnet sen fick mormor och farmor välja vars ett andranamn
Vi tog ett släktnamn + vår hund namn :)
Så dottern har 3 namn
Vår son heter NOAH Dan Alexander. Dan heter min man och Alexander valde vi för att det passade bra .
vår dotter heter Anna Maria Catharina LINN. Anna hette min gammelmormor och namnen Anna och Maria har jag som andranamn. Catharina hette min mamma som dog när jag var 14. det är kanske inte alla som tror på sådant, men hon fanns med mig som ande/spöke ända tills jag blev gravid med Linn och det gav lite eftertanke så därför fick hon detta namn.
Min äldsta dotter har först min gamla mormors namn Margit och sedan även ett utav namnen vi hade som namnförslag.
Yngsta dottern har min farmors namn och ett utav namnen vi ahde som namnförslag.
Tilltalsnamnet kommer bli ett från min pojkväns hemland.
Andranamnet är en hyllning till min far och min bror som båda hette/heter det.
Vår flicka heter Agnes i förstanamn. Det har vi själva kommit på. Andranamnen är Anna, som kommer från min mormor och Viola som kommer från pappans farmor.
Tog andra namnen Eva, som både min och sambons mamma heter/hette och Isabella för jag tyckte om det. På pojken Per efter min pappa och Glenn då sambon envisades
Min son heter Jack Emil Martin. Jack är hans tilltalsnamn, Emil är hans farfars namn och Martin heter min pappa i mellannamn, plus att min farfar heter det i förnamn och jag tänkte att han skulle bli glad om hans första barnbarnsbarn fick hans namn.
Kommer ha min svärmors namn som tyvärr har gått bort plus mitt eget. Mitt namn lade vi till för att få det lite mer melodiskt. Det blev så stolpigt med bara de två första namnen.
Vår son heter Karl Simon Oskar.
Simon i tilltalsnamn, Karl kommer från sambons morfar och Oskar efter min farfar.
Simon var det enda pojknamnet som vi kunde enas om.. hade en massa förslag på flicknamn, men bara några pojkar ;)
Vi har gjort lite olika. Med första barnet blev det Alexander som andranamn, för att det är fint Dottern heter Denice och Jane i andranamn efter sina fastrar. Sonen heter Dexter (pappas förslag
) och Michael efter pappa.
Ett andranamn var. Hade egentligen inte tänkt att ta släktnamn, utan "favoritnamn" bara, men till första barnet blev det bara så, när vi insåg att ett av våra släktnamn var så passande. Så båda småsyskonen fick också släktnamn då, för rättvisans skull.. ;)
Valde såklart de allra finaste släktnamnen och hade inte valt släktnamn "bara för att", utan sådana som vi gillade från personer som vi gillar.
Tilltalsnamnet är bara ett vi gillar, utan någon som helst koppling till något allt.
sen har sonen 2 andra förnamn, ett från min sida av släkten och ett från makens sida. Och då har vi valt namn från äldre generationer som vi på något sätt vill föra vidare och "Hedra".
Så sonen heter MIN morfars tilltalsnamn och makens morfars tilltalsnamn.
Vi har inga släktnamn på barnen (och det har inte vi föräldrar heller)
Däremot har barnen varsett ovanligt tilltalsnamn, och ett vanligt andra namn. och sedan 2 efternamn
Min första son var min pappas tolfte barnbarn så pappa benämnde knytet Karl redan i magen. Det var hans karl den tolfte som skulle komma. Så att han skulle heta Karl var givet, men vi hade bestämt ett annat tilltalsnamn.
Andra sonen var en Teodor när han kom ut, men pappan ville inte att han skulle bli kallad Teo, så det fick bli hans andranamn.
Vårt nya lilla knyte kommer troligtvis få ett andranamn efter sin far, då han ärvt sin pappas namn som andranamn. Namnet fungerar både som flick och pojknamn.
Men dilemmat är att detta är min mammas tolfte barnbarn och min pappas sextonde... så nu vill de ha en Karl till. *skrattar*
Våran son heter Mikael i andra namn, det är efter min pappa som dog -04.
Hade det blivit en flicka hade hon hetat Elisabeth i mellan namn då det går i släkten. =)