• Anonym (Ekonomen)

Ökade kostnader med Alliansens politik

Jag skulle vilja höra bakgrunden till att Alliansen har av avreglerat Bilprovningen trots att priserna kan fördubblas och glesbygden riskerar nedläggningar? I Finland ökade priserna med 200 % efter avregleringen och i Sverige så pratar redan de nya aktörerna om prisökningar på mer än 100 %.

Jag står till 100 % bakom privatisering om det leder till förbättringar. När det gäller Bilprovningen så upplever jag att den har fungerat bra och då vill jag inte acceptera att det blir dyrare. Detsamma gäller apoteket som jag tyckte fungerade ganska bra men där medicinen nu har blivit dyrare.

Så ge mig ett svar. Varför privatiserar ni verksamhet när det leder till högre kostnader för oss konsumenter? Finns det annan verksamhet som ni kommer att privatisera om ni vinner valet?

• Svar på tråden Ökade kostnader med Alliansens politik
  • Moderaterna

Hej,

Moderaterna anser att en omreglerad bilbesiktningsmarknad kommer att ge bättre service till rimliga priser för konsumenter och brukare genom en väl fungerande konkurrens, samtidigt som en hög trafiksäkerhetsnivå bibehålls. På en omreglerad marknad utan monopol och med fri prissättning finns ett tryck på besiktningsföretagen att utveckla sin verksamhet efter kundernas önskemål och behov, t.ex. genom kvälls- och helgöppet.

De omregleringar som skett i norden har inte genomförts på ett likartat sätt, vilket gör det svårt att jämföra priser. I Danmark har det varit enklare att starta en verksamhet jämfört med i Finland, vilket också avspeglar sig i priserna. Det finns idag besiktningspriser som är lägre i Danmark än före omregleringen och i Finland är det högre än före omregleringen. Var nivån hamnar i Sverige är beroende på många faktorer, vilket gör det svårt att förespå prisutvecklingen.

Det gemensamma med de båda omregleringarna i norden är att tillgängligheten har förbättrats. Det finns idag tre gånger så många besiktningsstationer i Danmark och Finland än före omregleringen och antalet anställda i branschen har ökat. Vi är övertygande om att samma utveckling kommer att ske i Sverige och att stationer kommer att finnas runt omkring i landet. Effekterna av den tänkta omregleringen kommer att följas upp

Svar på tråden Ökade kostnader med Alliansens politik