• Akvileja

Fördelar och nackdelar med att byta jobb när man är gravid?

Jag är gravid i v 14+0 och har fått erbjudande om ett nytt jobb som jag gärna vill ha. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att börja på ett nytt jobb när man är gravid. Jag kommer att vara ca i v 20 när jag börjar där om jag tackar ja. Kan tillägga att jag arbetar i förskolan och om de anställer mig på den nya förskolan så kommer de ju ganska snart att behöva anställa en vikarie för mig och på nåt sätt känns det fel.
    Vad tycker ni? Har ni bytt jobb när ni var gravida?
    Är det något särskilt man bör tänka på när det kommer till förädrapenning och ledighet när man byter jobb och är gravid?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att byta jobb när man är gravid?
  • qzectb

Om man bara kan få ett annat jobb fast det är barn på gång så ser jag inget fel i det. Snarast brukar problemet vara att få vill anställa någon som snart skall vara föräldraledig. De vet väl om att du är gravid? Annars kan du nog få skit för att ha hållit det hemligt.

Jag kan inte tänka mig att förädrapenningen skulle förändras av ett jobbyte, men jag vet inte säkert. 

• Akvileja

Jag sa inte att jag var gravid på intervjun, då var jag bara i v 6. Sedan har det gått ett sommarlov och en tid till och de hörde av sig förra veckan på mejl och sa att de fortfarande var intresserade. Jag trodde inte det eftersom det gått så lång tid. Men jag skrev tillbaka och meddelade att jag var gravid, så nu vet de det.

• qzectb

Det är bra, då har du inte dolt det. Viktigt. Och då är det ju bara föräldrapenningen som är frågan. Jag kan inte tänka mig att den ändras så mycket.

• dripdrop

Fast huruvida hon är gravid eller ej får inte påverka deras beslut, och så tidigt har man inte skyldighet att berätta det för sin arbetsgivare.

Känner en kvinna som bytte jobb och gick direkt på föräldraledighet, fanns inget arbetsgivaren kunde säga om det. Men visst är det alltid bäst att köra med öppna kort

• Miang

Jag bytte jobb i v 16. min nya chef och nya kollegor visste givetvis om graviditeten. Det har funkar bra, jag var inte så långt gången så jag har hunnit sätta mig in i nya rutiner och lärt känna mina nya kollegor ordentligt. Jag är i v 35 nu så det blir nån vecka jobb till innan jag går på ledighet.

Jag vet inte om jag har några andra tips än att man givetvis inte ska låta en graviditet hindra en från att byta jobb om man vill det. Och att se till att anställningarna hänger ihop för föräldrapenningens skull.

Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att byta jobb när man är gravid?