• MFK

Bråk i förskoleklass

Vår 6-årige son har precis börjat FSK-klass, där det finns en kille som konstant är inblandad i bråk. Vår son har vid ett flertal tillfällen blivit slagen och hotad med mer stryk om han skvallrar för lärarna.

Vi trodde inledningsvis att det var något som inte stämde mellan vår son och XXX, men nu har dessutom vår dotter (som går i samma skola) blivit sparkad av XXX på skolgården. Vi har pratat med ett flertal föräldrar till klasskamrater, och det är uppenbart att XXX bråkar med allt och alla. Det har även framkommit en social situation vid sidan om skolan, med bråk och stök vid sidan om skolan också.

Vi har pratat med sonens lärare, som än så länge bara ger svävande svar i stil med "det är ju stökigt på skolgården" och att "de håller koll på det". Likväl går det i princip inte en dag utan att sonen berättar om att han eller någon av hans kompisar har blivit slagen.

Vi har nu kommit i läget att vi varje morgon får ta diskussionen med sonen som inte vill gå till skolan för att XXX bråkar. Vi tänker naturligtvis inte acceptera detta, men är osäkra på hur vi skall agera. XXX måste naturligtvis få gå i skolan, särskilt med tanke på hans sociala situation vid sidan om, men samtidigt vill vi inte att vår sons skolgång skall riskeras.

Vi tycker att skolan tydligare måste agera, och ta ett större ansvar. Vad kan vi kräva av skolan, och hur skall vi agera?

• Svar på tråden Bråk i förskoleklass
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag förstår er oro och era barns rädsla.
    Men får jag gissa lite så har säkert läraren och skolledningen ansökt om resursförstärkning i klassen så det finns fler vuxna som kan ha koll på läget. Tyvärr är läget så att detta söks på våren och då fanns ju inte detta problem. Min kvalificerade gissning är att de nu har sökt mer pengar och stöd från kommunen. Dessa kvarnar mal inte så snabbt, tyvärr, och de försöker lösa allt så bra som möjligt med de pedagoger de har. Om det dessutom redan finns en anmälan till socialen så är allt på rull.
    Fortsätt samtala med era barn om olikhet och att XXX inte mår bra. Det är aldrig ett barns fel när något sånt här händer men inte heller ska oskyldiga barn utsättas för våld. Kanske kan ni som en föräldragrupp gå in och rastvakta var sin dag i veckan tills allt fallit på plats. Jag tror ingen är nöjd med det som händer men ibland tar det tid att få in rätt pedagog som kan ta sig an det här.
    Boka möte med lärare och rektor och berätta hur ni känner. De har sekretess och kan inte säga så mycket men de kan lyssna!
    Lycka till
    Inger

Svar på tråden Bråk i förskoleklass