• lycklig90

Höjs föräldrapenningen om man pluggar på distans?

Hej!

Jag arbetar halvtid och kommer inte kunna arbeta mer än de trots att jag vill, i alla fall inte på samma arbetsplats. Är beräknad att föda i slutet av februari så det är ca 5 månader kvar..

Kommer få nästan lägsta föräldrapenningen och undrar nu ifall jag kan höja den på nå vänster? Genom att t.ex hoppa på någon kurs och plugga på distans eller bara genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka ett till halvtidsjobb?

• Svar på tråden Höjs föräldrapenningen om man pluggar på distans?
  • Jamieolivia

Nej, tyvärr, FP är baserat på LÖN och inte på studielån etc. De kollar på de senaste 240 dagarna du jobbat för att beräkna din FP.

• Jamieolivia

Nu är det dock för sent att skaffa ett extrajobb eftersom 240 dagar är ca 7 -8 månader...och du har 5 mån kvar till förlossning...

• lia76

Se till så du får ett jobb du blir tillsvidare anställd på. Då räknar de om din SGI på den lönen eftersom det är ett jobb du kommer fortsätta med efter din mammaledighet.
    Men SGI grundar sej på lön från arbete. Och från din SGI får du din FP uträknad.

(=
  • lycklig90
    Jamieolivia skrev 2010-09-11 18:54:38 följande:
    Nu är det dock för sent att skaffa ett extrajobb eftersom 240 dagar är ca 7 -8 månader...och du har 5 mån kvar till förlossning...
    Men då borde den bli högre ifall jag skulle hitta mig ett extrajobb nu? 
    För det är väl 240 dagar tillbaka från förlossningen dom räknar? Alltså de senaste 7-8 månaderna från förlossningen?
  • lycklig90
    lia76 skrev 2010-09-11 19:21:02 följande:
    Se till så du får ett jobb du blir tillsvidare anställd på. Då räknar de om din SGI på den lönen eftersom det är ett jobb du kommer fortsätta med efter din mammaledighet.
    Men SGI grundar sej på lön från arbete. Och från din SGI får du din FP uträknad.

Det jobb jag arbetar på nu är tillsvidare, fast endast halvtid.
  • Jamieolivia
    lycklig90 skrev 2010-09-12 08:44:50 följande:
    Men då borde den bli högre ifall jag skulle hitta mig ett extrajobb nu? 
    För det är väl 240 dagar tillbaka från förlossningen dom räknar? Alltså de senaste 7-8 månaderna från förlossningen?
    Jo, men får du ett jobb nu är det ju bara 5 månader som du jobbar med den lönen. Eller tänker jag helt fel? Och inte 7-8 månader?
  • lia76
    lycklig90 skrev 2010-09-12 08:45:30 följande:
    Det jobb jag arbetar på nu är tillsvidare, fast endast halvtid.
    Har man inte arbetat utan arbetar för första gången så är det 240 dagar som gäller. Men du har ju jobbat (jag vet dock inte hur länge)

Inget av dessa Genom att t.ex hoppa på någon kurs och plugga på distans eller bara genom att skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka ett till halvtidsjobb kommer att höja din SGI då SGI baseras på inkomst från arbete (Sjukpenningsgrundande inkomst och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst)

Skulle du jobba extra så är det 6 månader som gäller för att få din SGI höjd.
    Skulle du däremot öka din tjönst till 100% (antingen på det ställe du arbetar på nu eller på ett nytt ställe) så måste det vara ett arbete du kommer fortsätta med efter din mammaledighet, då kan de räkna ut en SGI efter den lönen.

Men skulle du jobba extra nu så måste du göra det i 6 månader för att din SGI ska höjas.

(=
Svar på tråden Höjs föräldrapenningen om man pluggar på distans?