• millie01

sjukskrivning eller inte? vad tycker ni?

Hej alla.

Jag funderar lite över min situation och skulle väldigt gärna ta emot hjälp och råd... Glad Det är så att jag är gravid i vecka 17 och har hittills haft en verkligt kämpig graviditet p.g.a Svåååårt illamående och kräkningar varje dag,illamåendet o kräkningarna var som värst mellan v.5-14, min semester inföll också där så då behövde jag inte sjukskriva mig...Och då jag jobbade försökte jag med mediciner och att helt enkelt "bita ihop". Nu har det alltså varit lugnt ett par veckor men så denna vecka har jag känt mig trött o sliten och har också börjat få sammandragningar ganska ofta+ att illamåendet har kommit tillbaka och jag spydde igen igår!Gråter Jag har ett väldigt fysiskt jobb, jobbar som dagmamma med 3 dagbarn(varav äldsta är 3 år) +mitt eget lilla busfrö på 2 år. Jag känner alltså att jag har börjat må sämre igen nu...Så jag undrar skulle ni sjukskriva er? Eller skulle ni bita ihop o jobba? kan tillägga att jag jobbar heltid,har hus,familj o massa annat än jobb som också ska skötas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 10:23
    Jag bor inte i sverige så regler för sjukskrivning är kanske inte lika här (finland) som i sverige...

• Svar på tråden sjukskrivning eller inte? vad tycker ni?
  • Jezamine

Du har ju rätt till 7dagar utan intyg iaf.Sedan är det ju FK som bestämmer om du får ersättning.

Avstängd tills vidare
  • millie01

jag ska kanske tillägga att jag inte bor i sverige så reglerna för sjukskrivning o sådant kanske inte är lika...

• Jezamine
    millie01 skrev 2010-09-12 10:19:58 följande:
    jag ska kanske tillägga att jag inte bor i sverige så reglerna för sjukskrivning o sådant kanske inte är lika...
    Då skall du skriva det i TRÅDSTARTEN!
    Avstängd tills vidare
  • emmaahlm

Hej hej !! Jag är i vecka 25 och har haft samma problem som dig, och har det fortfarande, och jag är sjukskriven nu ! Det gick till en gräns där jag inte orkade mer och det kändes som att jag gick in i väggen. Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten och har därför mycket att göra. Men som sagt gick jag till min läkare och beskrev mina problem och han sjukskrev mig.

Jag har fått ersättning från försäkringskassan så jag tror inte det blir några problem ! Läkaren sa att man alltid ska ta sig själv i första hand och det har han helt rätt i ju...
    I och med kräkninar och så blir man svag och svimfärdig och det kanske går ut över dina barn som du har hemma....så hade jag varit dig hade jag ringt läkaren och sett vad han säger....men jag har sjukskrivit mig och man mår liiiite bättre när man inte har en massa måsten....

Hoppas det blir bra.....KRAMIS

Emma Ahlm
  • millie01

tack så mycket för ditt svar emmaahlm!!!  Jag överväger verkligen nu att ringa läkaren även om det känns som ett stort steg att ta Glad Har mått mycket illa igårkväll och imårrn,och det som är värst är att jag känner just det att mitt illamående o min trötthet går ut över min lilla dotter Rynkar på näsan Och det känns hemskt! Så nu ska jag tänka över detta ordentligt,som sagt tack så mycket för ditt svar!

• Kakan Mascha

Först fokus på dig själv och ditt lilla pyre i magen!
    Jag hade också jätte svårt för en sjukskrivning, kändes som att jag svek arbetsplatsen. Men hade massor med extra hjärtslag på mitt hjärta pga graviditeten och stress. Ganska svårt att jobba då, psykiskt. Så pratade med läkaren och blev sjuksriven till 50%. Nu är det bara en vecka kvar och sjukskriven på heltid. Men ingen på jobbet tycker det är konstigt eller så, som jag hade trott, utan tycker det är BRA att jag lyssnar på kroppen!
    En kompis-kompis till mig lyssnade inte på sin kropp och födde i vecka 24...
    Lycka till!

• millie01

Har pratat med min läkare idag och blev sjukskriven 10 dagar...Så nu  ska jag vila o hoppas det blir bättre!! tack för svaren! Glad

Svar på tråden sjukskrivning eller inte? vad tycker ni?