Krokig Krokofant skrev 2010-09-15 16:09:47 följande:
Ok, men om man nu får skydd i ett nytt land som dessutom ger en massa fantastiska möjligheter som utbildning/försörjning/skydd från förföljelse så är det väl märkligt att man inte är har en positiv bild av landet? Kanske beror det på att man fått allt gratis? Inte behöver kämpa för något?
Jag tror att denna undersökning hade visat att fördomarna som vanligt bara är fördomar. Emellertid tror jag knappast att någon svensk medelklassakademiker kvinna kommer göra detta. Kanske en man eller en kvinna från thailand. Mest troligt ett barn till dem.
Denna attityd är anledningen till varför så många invandrarkvinnor får lida i det tysta. Medan svenska feminister nollställer sig och befriar sig från sin eurocentrism pågår övergrepp i kvarteret intill.
Läs gärna denna artikel av Dilsa Demirbag-Sten
www.expressen.se/debatt/1.1909439/jag-glommer...Det finns ingen som helst sanning i att de nyanlända får allt gratis och inte behöver kämpa. De allra flesta kämpar sig faktiskt upp och på många sätt mer än en som är född här. För många som kommer hit blir det klassresa nedåt, vilket är hemskt för självförtroendet. Till på detta upplever många rasism. Det finns alltså otaliga förklaringar till varför så många inte ser Sverige och svenskarna som fantastiska, utan ser mest till att överleva. För det är det de allra flesta gör, de överlever och nöjer sig. Många kanske känner att de funnit paradiset och minoriteten känner motvilja, men kan inte återvända.
Om du med feminister menar mig så har du fel. Konstigt nog har jag aldrig ställt mig på feministernas sida, utan är för jämställdhet. När man är för jämställdhet så vill man allas välvilja, män, kvinnor, barn, gamla, invandrare, infödda, fattiga, rika. Det anser jag vara en bättre syn än att bara ställa sig på en enda grupps sida.
Jag är väl medveten om hur det går till hos vissa människor (som du länkade till), men jag skulle inte tycka att SD är lösningen. Eurocentrismen och etnocentrismen personifierade.