• Dr Mupp

Dotterns klasskompis föräldrar valbara för SD

Vi fick hem SD's valsedlar och ögnade igenom vilka som stod med som valbara inom kommunen. Tänkte om vi kände nån. På tredje plats står dotterns klasskompis pappa. Det kändes inte så trevligt faktiskt. Som tur så umgås inte dottern med honom, men man undrar ju vilka snea värderingar han får hemmifrån.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Dotterns klasskompis föräldrar valbara för SD
  • Blackbird
    smadelene skrev 2010-09-15 15:16:28 följande:
    bara för att jag är moderat så betyder inte det att jag inte kan försvara andra partier. jag försvarar inte SD och deras sätt att se på invandrare. Men lika som dom ser på invandrare ser ni på SD värkar det som. det är ju faktiskt ett fritt land och alla måste ju få ha sina åsikter invandrare som sverigedemokrater. det finns invandrare som är lika mkt emot svenskar som svenskar emot invandrare. Och jag anser inte att SD är rasister utan mer att dom vill värna om sitt land som många andra länder också gör. Kolla bara på Israel, tror du att du skulle få bygga en kyrka i deras land? skulle inte tro det... shit då måste dom från Israel också vara rasister hela bunten. det är inte det de handlar om tycker jag. Låt folk få ha sina åsikter, invandrare som sverigedemokrater. man behöver inte vara rasist bara för att man är sverigedemokrat. 
    Det finns mängder av kyrkor i Mellanöstern. Just hur många kyrkor det finns i Israel kan jag inte uttala mig om, men du vet väl varifrån kristendomen kommer egentligen?

Vad menar du med att låta folk ha sina åsikter? Menar du att man inte ska motargumentera? För jag har inte sett att någon sagt att SD INTE ska uttala sig.  
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Krokig Krokofant skrev 2010-09-15 16:00:54 följande:
    Jag tror att du missförstod min fråga.

Anser du att förbudet av kvinnlig omskärelse i svensk lag är en form av eurocentrism? Detta är ju trots allt en kultur som funnits i nästan 3000 år? Om inte var drar man gränsen? I olika västafrikanska länder blir kvinnor uteslutna ur samhället ifall de inte är omskurna. Det kanske finns mödrar som gör detta då de betraktar detta som det enda rätta för flickorna att upptas i familjen. Varför ska vi sätta oss på våra höga hästar och stoppa detta?
    Aha, i svensk lag är det annorlunda. Här tolkar vi en sådan handling som kvinnoförtryck och absolut förnedrande. Men jag tycker att det inte blir så mycket nyans i mina argument om man bara pratar om två olika världssyn när det finns tusentals fler. Då kommer inte min poäng fram. 

De flesta är nog mer eller mindre etnocentriska, vilket inte är särskilt sunt enligt mig, men på något sätt har väst kommit att ta åt sig äran av att vara bäst vad gäller värderingar, vilket jag inte alls tycker. Särskilt som eurocentrism och etnocentrismen är en sådan stark baksida av sådant tänk.

Jag har väldigt svårt för att föra fram det jag menar känner jag. 
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Krokig Krokofant skrev 2010-09-15 16:09:47 följande:
    Ok, men om man nu får skydd i ett nytt land som dessutom ger en massa fantastiska möjligheter som utbildning/försörjning/skydd från förföljelse så är det väl märkligt att man inte är har en positiv bild av landet? Kanske beror det på att man fått allt gratis? Inte behöver kämpa för något?

Jag tror att denna undersökning hade visat att fördomarna som vanligt bara är fördomar. Emellertid tror jag knappast att någon svensk medelklassakademiker kvinna kommer göra detta. Kanske en man eller en kvinna från thailand. Mest troligt ett barn till dem.

Denna attityd är anledningen till varför så många invandrarkvinnor får lida i det tysta. Medan svenska feminister nollställer sig och befriar sig från sin eurocentrism pågår övergrepp i kvarteret intill.

Läs gärna denna artikel av Dilsa Demirbag-Sten

www.expressen.se/debatt/1.1909439/jag-glommer...
    Det finns ingen som helst sanning i att de nyanlända får allt gratis och inte behöver kämpa. De allra flesta kämpar sig faktiskt upp och på många sätt mer än en som är född här. För många som kommer hit blir det klassresa nedåt, vilket är hemskt för självförtroendet. Till på detta upplever många rasism. Det finns alltså otaliga förklaringar till varför så många inte ser Sverige och svenskarna som fantastiska, utan ser mest till att överleva. För det är det de allra flesta gör, de överlever och nöjer sig. Många kanske känner att de funnit paradiset och minoriteten känner motvilja, men kan inte återvända.

Om du med feminister menar mig så har du fel. Konstigt nog har jag aldrig ställt mig på feministernas sida, utan är för jämställdhet. När man är för jämställdhet så vill man allas välvilja, män, kvinnor, barn, gamla, invandrare, infödda, fattiga, rika. Det anser jag vara en bättre syn än att bara ställa sig på en enda grupps sida.

Jag är väl medveten om hur det går till hos vissa människor (som du länkade till), men jag skulle inte tycka att SD är lösningen. Eurocentrismen och etnocentrismen personifierade. 
    Conscience is dead
  • Krokig Krokofant
    Blackbird skrev 2010-09-15 20:20:44 följande:
    Aha, i svensk lag är det annorlunda. Här tolkar vi en sådan handling som kvinnoförtryck och absolut förnedrande. Men jag tycker att det inte blir så mycket nyans i mina argument om man bara pratar om två olika världssyn när det finns tusentals fler. Då kommer inte min poäng fram. 

De flesta är nog mer eller mindre etnocentriska, vilket inte är särskilt sunt enligt mig, men på något sätt har väst kommit att ta åt sig äran av att vara bäst vad gäller värderingar, vilket jag inte alls tycker. Särskilt som eurocentrism och etnocentrismen är en sådan stark baksida av sådant tänk.

Jag har väldigt svårt för att föra fram det jag menar känner jag. 
    Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Är förbudet mot kvinnlig omskärelse ett uttryck för västerländsk entocentrism? Man kan inte ens samtycka till kvinnlig omskärelse i Sverige. Vilket innebär att även om parterna skrivit kontrakt kommer den som utför detta dömmas till fängelse. Ungefär som mord.

Alltså än en gång - är förbudet mot kvinnlig omskäresle ett uttryck för eurocentrism.
  • Krokig Krokofant
    Blackbird skrev 2010-09-15 20:27:33 följande:
    Det finns ingen som helst sanning i att de nyanlända får allt gratis och inte behöver kämpa. De allra flesta kämpar sig faktiskt upp och på många sätt mer än en som är född här. För många som kommer hit blir det klassresa nedåt, vilket är hemskt för självförtroendet. Till på detta upplever många rasism. Det finns alltså otaliga förklaringar till varför så många inte ser Sverige och svenskarna som fantastiska, utan ser mest till att överleva. För det är det de allra flesta gör, de överlever och nöjer sig. Många kanske känner att de funnit paradiset och minoriteten känner motvilja, men kan inte återvända.

Om du med feminister menar mig så har du fel. Konstigt nog har jag aldrig ställt mig på feministernas sida, utan är för jämställdhet. När man är för jämställdhet så vill man allas välvilja, män, kvinnor, barn, gamla, invandrare, infödda, fattiga, rika. Det anser jag vara en bättre syn än att bara ställa sig på en enda grupps sida.

Jag är väl medveten om hur det går till hos vissa människor (som du länkade till), men jag skulle inte tycka att SD är lösningen. Eurocentrismen och etnocentrismen personifierade. 
    Även om du nu säger att du inte är på feministerna sida så reagerar du precis som dem. Först predikar du att man måste ta av sig sina eurocentriska glasögon och bemöta andra kulturer med öppenhet. - Alla som väljer ett annat liv än "typiskt svenskt" behöver inte vara förtryckta. När ytterligare bevis framförs för förtryck och övergrepp i kulturens namn så kan du givetvis erkänna problematiken, men ingenting göra åt den. Kort och gott, lägga locket på, skylla på kultur och svära sig fri. Om inte vad anser du är lösningen för dessa utsatta kvinnor? Det är ju inte så att något riksdagsparti vågar att ta tag i problematiken. Och knappast du heller - med det ger du ditt tysta medgivande. Och jag förstår dig, varför ska du som svensk medelklasskvinna smutsa ner dina händer och riskera att bli stämplad som rasist? Du kan ju bara luta dig tillbaka i din bostadsrätt/villa och låtsas som det regnar - du lär ju aldrig bli drabbad. Och egentligen, så är det dessa kvinnors val att leva så? Det handlar inte alls om att de riskerar bli förskjutna av hela sin familj och utsatta för repressalier ifall de inte frivilligt underordnar sig familjens kultur? Nej, så är nog inte? Vem applicerar sin eurocentriska illusion om att alla har privilegiet att leva i individualism?

SD (som i och för sig inte är någon mästare inom genus) är det enda partiet som vågar lyfta fram just den problematiken. Vad är alternativet?  Att hålla käften?
  • ananda74

Jag har inte läst hela tråden, kände bara att jag var tvungen att göra ett inlägg:

Kulturrelativism är livsfarligt. Genom detta sätt att se på omvärlden så är allting okej: kvinnlig könnstympning, att stena ihjäl folk för att de tex råkat blivit våldtagna, spöstraff, rituatliserat pedofili som förekommer i en del stammar och religiösa sammanhang osv osv. man måste NÅN GÅNG våga sätta ner foten och säga: nej , detta är inte okej oavsett vilken kultur detta tillhör. Det är fel eftersom människor plågas och  lider. Man måste ju kunna ha en egen åsikt och uppfattning också, inte bara hänvisa till att "det är ju deras kultur". Nej, feghet kallar jag det.

KULTURRELATIVISM = FEGHET

• overdose
    ananda74 skrev 2010-09-16 08:57:02 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, kände bara att jag var tvungen att göra ett inlägg:

Kulturrelativism är livsfarligt. Genom detta sätt att se på omvärlden så är allting okej: kvinnlig könnstympning, att stena ihjäl folk för att de tex råkat blivit våldtagna, spöstraff, rituatliserat pedofili som förekommer i en del stammar och religiösa sammanhang osv osv. man måste NÅN GÅNG våga sätta ner foten och säga: nej , detta är inte okej oavsett vilken kultur detta tillhör. Det är fel eftersom människor plågas och  lider. Man måste ju kunna ha en egen åsikt och uppfattning också, inte bara hänvisa till att "det är ju deras kultur". Nej, feghet kallar jag det.

KULTURRELATIVISM = FEGHET
    Det var bra sagt :) Vi i Europa har skapat världens bästa samhällen. Det finns ingen anledning för oss att tro att allt är lika. Det är bara att ta en titt på våra olika länder. Då tror jag att alla med den minsta gnutta verklighetsförankring säger att det är bättre med att leva som vi gör.

Gör vi ett avkall på det, frånsäger oss rätten att som människor vara alltings mått, då är vi tillbaka i medeltida barbari.
  • Sagalit

Nu har jag inte läst igenom hela inlägget, men har inte du (TS) en lite fördomsfull syn på sverigedemokrater? Ja, de har åsikter som är väldigt kränkande mot en viss del av Sveriges befolkning men de har faktiskt rätt till sina åsikter och varför tror du att föräldern i fråga tvingar på sin åsikt på sitt barn och varför förutsätter du att barnet inte kan tänka själv vad som är rätt och fel?
    Jag har vuxit upp med två föräldrar som är Sverigedemokrater och de är de absolut finaste föräldrarna man kan tänka sig och de vill inte diskutera politik hemma och har aldrig gjort för att de inte vill påverka mina åsikter. Jag har flera gånger försökt att disuktera detta med dem och försökt förändra vad de tycker och blivit väldigt hetsig (som den tonåring jag faktiskt är... :p) men de vill inte diskutera med mig för att jag ska få skapa min egen åsikt. Så snälla, förutsätt inte att sverigedemokrater ger sina barn sneda värderingar, de är ju trots allt föräldrar de med och många vet att de som de tycker är kontroversiellt och något som man måste komma fram till för sig själv. Det är en sådan här syn som gör att barn till sverigedemokrater måste skämmas och ljuga för sina vänner och hoppas att ingen kommer på vad deras föräldrar röstar på, trots att föräldrarna är så snälla, trevliga och bryr sig om i alla andra avsikter än invandring för att om någon av vännerna (eller vännernas föräldrar) får reda på att ens föräldrar är med i/ röstar på SD så är man inte värd vatten längre. Jag har berättat det för en jättenära vän då jag tyckte att det var jobbigt att alla i klassen sa att sverigedemokrater allihopa var äckliga alkoholister eller socialt efterblivna nazister och hon tycker fortfarande att det är jobbigt att prata med mina föräldrar. Är det rätt?

• Dr Mupp

Jag skiter i om det finns dem som röstar på SD och mår dåligt för att jag inte vill umgås med dem. Faktiskt. Jag har inget övers för rasister. Min släkt förlorade sitt land och hem under andra världskriget tack vare rasistiska idioter. Jag kommer inte stå tyst brevid och titta på när historien upprepar sig.

Mitt barn får leka med det barnet, men jag kommer aldrig att umgås med de föräldrarna.

• sverker11
    Dr Mupp skrev 2010-09-20 09:52:14 följande:
    Jag skiter i om det finns dem som röstar på SD och mår dåligt för att jag inte vill umgås med dem. Faktiskt. Jag har inget övers för rasister. Min släkt förlorade sitt land och hem under andra världskriget tack vare rasistiska idioter. Jag kommer inte stå tyst brevid och titta på när historien upprepar sig.

Mitt barn får leka med det barnet, men jag kommer aldrig att umgås med de föräldrarna.
    Jag tvivlar på att nån mår dåligt av att inte behöva umgås med någon som är så fördomsfull som dig.
  • Krokig Krokofant
    Dr Mupp skrev 2010-09-20 09:52:14 följande:

Kommunisterna har min släkts blod på sina händer flera gånger om, ska jag bojkotta alla vänster?
  • Dr Mupp
    Krokig Krokofant skrev 2010-09-21 15:54:49 följande:
    Kommunisterna har min släkts blod på sina händer flera gånger om, ska jag bojkotta alla vänster?
    Det gör jag redan. Rasister, kommunister och nazister vill jag inte umgås med.
Svar på tråden Dotterns klasskompis föräldrar valbara för SD