• italienskamamma

Mina barn pratar svenska med varandra..... :-)

Sitter och njuter av att höra mina barn prata svenska med varandra när de leker............hjärtat ömmar.........

Vi är en 2 språkig familj som bor i Italien och därför blir 1:a språket italienska, men jag pratar alltid svenska med barnen och de är båda duktiga på svenska. Men de brukar alltid prata Italienska med varandra (även om jag försöker få dem prata svenska) men nu har vi varit i Sverige på semester och då har svenska kommit igång igen........ ville bara skriva av mig....att jag är så stolt över att höra dem prata svenska........

• Svar på tråden Mina barn pratar svenska med varandra..... :-)
  • MissLillan

Fasiken vad bra jobbat!

• Ragnar

Jag hoppas också att mina barn kommer att prata svenska med varandra, i alla fall i bland. Nu är lillasyster inte mer än 1 år och har inte börjat prata ännu. Men jag har ibland hört att storebror pratar svenska med henne och jag tror att han gör det utan att tänka på det och det är mer när vi nyligen har varit i Sverige.
    Barnens kusiner har bott i Frankrike i 12 år och pratar bara franska med varandra, trots att båda föräldrarna är svenska och alltid pratat svenska med barnen.

• TyskMamma

Mina barn kanske är lite knasiga =) De anpassar sig nämligen efter personen som sist gick ut ur rummet. Dvs om de pratar tyska med varandra när de leker, och jag kommer in och säger något till dem, så fortsätter de sedan leken på svenska, och vise versa. Det låter kul när de bara "byter" sådär och de märker det inte ens! Hjärta

Gör som jag, fast tvärtom.
  • Protea

Vad duktiga ni ar!!! Jag ar visserligen bara gravid an sa lange men jag bor i England med min afrikaanstalande man som jag pratar engleska med sa har kommer det att bli ett flersprakigt barn hoppas jag!!!

• Solregnsnö

Grattis och bra jobbat, jag är inte svensk, men vi bor i Sverige och har typ samma upplevelse när mina barn pratar modersmålet med varandra och inte svenska. Hoppas vi lyckas att dom pratar hemspråket med varandra och svenska utomhus....

• Stronza simpatica

Gud vad bra, jag hoppas att pojken jag bàr pà nu ocksà skall bli bra pà att prata svenska sen. Det gàller att vara konsekvent och BARA prata svenska med honom, trots att man pratar italienska med pappan.

• italienskamamma

Angelique77: Håll stenhårt på att bara prata svenska med honom, även när han är liten så att han hör!

• Stronza simpatica
    italienskamamma skrev 2010-11-11 18:59:13 följande:
    Angelique77: Håll stenhårt på att bara prata svenska med honom, även när han är liten så att han hör!
    ja jag skall gòra det .
  • Carla82

Vi kom också hem från Sverige förra veckan och A har pratat nästan bara svenska med mig (så länge ingen annan är med förutom hans pappa) sedan dess. Det är kul att höra att det kommer så naturligt nu. När vi kommer dit slår han bara om och pratar svenska även när han leker själv. Med tanke på att han började prata svenska ordentligt långt efter italienskan (envis) så är det jätteroligt att svenskan har kommit igen så bra.

• italienskamamma

Ja visst är det härligt att höra dem prata svenska, träffar många äldre Sweor som beklagar sig över att deras (nu vuxna) barn inte pratar svenska

• Carla82

Har också träffat på såna. Men deras barn har varit som A i början...att de vägrade svara på svenska och då la de helt enkelt av med att prata svenska hemma. Jag fortsatte istället...klart att det kändes lite konstigt att han pratade italienska så bra och att han förstod vad jag sa men vägrade svara eller svarade på italienska. Men från enstaka ord började han helt plötsligt prata svenska i långa meningar (på flygbussen på arlanda haha) så han hade nog helt enkelt sugit in information och när han hade tillräckligt använde han allt på en gång så nu är jag glad att jag inte gav upp. Det hade ju varit jättetråkigt om han inte kunde prata med min familj i sverige.

Svar på tråden Mina barn pratar svenska med varandra..... :-)