• Anonym (Nollställd)

Noll sexlust

Min man och jag har varit gifta i över 10 år. Vi har två barn och den yngsta är 3. Sedan vi fick vårt yngsta barn har min sexlust varit lika med noll. Jag tänkte att det skulle bli bättre i och med att barnen blir äldre, men det händer ingenting.

Jag älskar min man men kan inte känna någon sexlust. Han å sin sida är översexuell (om du frågar mig) och skulle gärna se att vi hade sex varenda dag. Det har gått så lång så att jag känner det som att han tafsar på mig så fort han kommer nära.

Jag försöker och "bjuder till" minst en gång i veckan, men det räcker inte på långa vägar för honom. Han vet hur jag känner och tar det självklart personligt. Men faktum är att vem som helst skulle kunna stå framför mig och det skulle ändå inte kännas lockande. Jag tycker att det känns nästan sjukt att han vill ha mig fastän jag inte vill. Ibland kan det till och med kännas som en mental våldtäkt, eftersom det är så uttalat att jag inte vill. Han är förvisso så primitiv så att han inte inser att mitt engagemang är fejk, men jag blir nästan äcklad av att ha honom nära och jag stör mig på allt han gör under sexakten.

Det som är jobbigast är att detta påverkar vår relation så otroligt mycket. Min man går omkring och är sur och är endast glad dagen efter vi har haft sex. Det känns som en mental utpressning. På något sätt vet jag ju att det som hjälper för att ha en glad man är att släppa till.

Jag känner att jag misslyckas med att visa honom uppskattning i vardagen och att han bara känner sig värd någonting om han är åtrådd.

Frågan är så känslig och förpestar vårt liv. Spänningen i rummet när barnen har lagt sig är så påtaglig att den går att ta på. Jag känner mig trängd bara han kommer nära och han känner sig konstant avvisad. Hur ska vi ta oss ur det här?

Det vore nästan skönt för mig och han hade en sexuell relation vid sidan om så att vi bara kunde ha en nära, varm och intim relation utan krav på sex.

Hjälp!

• Svar på tråden Noll sexlust
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni  har verkligen hamnat i onda cirklar. Lösningen ligger inte i att han har en sexuell relation bredvid utan det kommer att skapa ännu mer distans mellan er. Ni behöver verkligen titta på hela er relation och inte bara sex. Det är viktigt att försöka förstå vad som hänt med din sexlust. Du behöver undersöka det så att det blir mer begripligt. Fundera över hur ni har det med förtrolighet och närhet i övrigt, omtanke, stöd, samarbete, intresse för varandra och känsla av engagemang för varandra och familjen. Det är kanske något som saknar när det gäller känslomässigt stöd och kommunikation. Din mans sätt att uttrycka kärlek kanske enbart visar sig genom sex. Ni behöver vara öppna och ärliga mot varandra för det är genom dialog som ni kan förstå och hitta gemensamma alternativ. Om det blir för svårt på egen hand, sök hjälp på familjerådgivning.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Noll sexlust