royallove skrev 2010-09-14 09:27:55 följande:
Måste nog klargöra en sak - jag menar inte att jag ska va sjukskriven för att jag pendlar! Jag menade det där andra man kan få om man har ett tung jobb (vet inte vad det heter men då räknas man inte som sjuk!). Jag skrev att jag INTE har ett tungt jobb och min fråga var bara ifall pendling påverkar en sån bedömning på ett annat sätt, men jag antar ju att det inte gör det.
Det är alltid så att folk som INTE pendlar tycker en massa saker har jag också märkt, att timmes resväg hit eller dit är ingenting. I stockholm är det hur vanligt som helst osv. Ja men för de flesta i Sverige innebär inte avstånd till jobbet en restid på 1 timme i bil. Jag pratar ju om att det är det snabbaste sättet. I min mycket mindre hemstad än sthlm kan jag också åka kollektivt o byta bussar till andra sidan stan i 1 tim. Men åker man bil tar sträckan 15 min. Skit samma, det är jättesvårt detta och det är inge synd om oss som hellre jobbar än är arbetslösa, men de jag känner som pendlat som jag har inte orkat det sista månaden. Då får man ta ledigt ja.
PS. Sjukskrivning menade jag endast ifall man är så pass trött och har ont eller dyl och inte orkar gå till jobbet säg 5 veckor innan bf. Då kanske man bara har semester 4 veckor och man måste väl som alla andra få va sjuk några dagar? Hade man mått så som jag i värsta fall tror att man kan må i vanliga fall - då hade man ju sjukskrivit sig.
Som med allting annat om du får ont, blir sjuk så kan du ju få en tid hos en läkare som eventuellt sjukskriver dig. Men det är inte säkert att F-kassan godkänner det, eller om du ex har 5 v kvar till BF så tycker de att du kan använda dig av Fpenningen, vilket jag inte tycker att du ska gå med på.
F-kassan är fula på det viset att de gärna vill att man ska använda sina Fpennignsdagar även om man kan ha rätt till annat, jag har haft diskussioner med dem när min dotter har varit sjuk och jag har fått stanna hemma från jobbet då hade velat att jag ska ta F-penning istället för tillfällig föräldrapenning...
Men att det är jobbigt att pendla går nog inte läkare eller Fkassa med på utan då får du nog ta semester, vilket du självklart har rätt till, och du har rätt till att vara hemma 1 vecka utan läkarintyg OM inte din arbetsgivare har sagt att den kräver läkarintyg från 1a dagen, fast då ska man ju vara sjuk typ