• royallove

Om man har långt till jobbet...

Jag har ett kontorsjobb, inget som räknas som fysiskt tungt. Men det är i en annan stad, nämligen 10 mil från mitt hem, kör 20 mil om dagen (går inga tåg men 3 olika bussar som tar 3 dubbel tid att byta mellan). Tar man någon hänsyn till detta från försäkringskassan eller får man helt enkelt ta semester sista veckorna innan förlossning? Tror inte jag orkar köra så långt med bil sen! Jag tar såklart ledigt om jag inte orkar men vore ju såklart skönt om man fick ersättning. Men att sjukskriva sig en vecka kan ju alla göra eller hur?

• Svar på tråden Om man har långt till jobbet...
  • The Maria
    Jag hade 4.5 timmes resväg tor när jag var gravid. Jag blev sjukskriven i början för att jag inte orkade ta mig till jobbet. Jag mådde så illa och fick i mig så lite mat att jag helt enkelt inte tog mig ut genom dörren. På slutet var det tungt och jobbigt men jag blev inte sjukskriven, jag hade för lite besvär.

Däremot kan du ta ut din FP från två månader innan BF. Nu menar jag inte att man ska ta ut allt men jag gick ner och tog onsdagar ledigt till exempel. Då kunde jag vila upp mig och arbetspassen (mån-tis, tors-fre) kändes inte så långa. Det var alltid nära till ledighet.

Hoppas att det löser sig för dig! 
  • Blazie

Jag har sånt fruktansvärt illamående just nu, får inte behålla något av det jag äter. Har varit hemma en vecka från jobbet för att jag dels knappt kommer upp ur sängen. Så fort jag sitter/står kommer yrseln (förmodligen pga näringsbrist). Har 4h med tåg tor till jobbet, jobbar som frisör, hur ska det här gå? Om inte illamåendet går över? Sjukskrivning under så lång period (är 10+3 idag) pga graviditets illamående

• Drake

Jag har 1 timmes bilväg (snabbaste vägen) till mitt jobb och jag är gravid. Jag har inte funderat över pendlingen så mycket än, men tror inte att det kommer att vara så farligt. Man sitter ju bara i bilen och åker. Jag tyckte det var värst i början när jag blev kissnödig (och fastnade i kö) eller var supertrött på em.

Jag tror att du har rätt att vara ledig 7 veckor från ditt arbete i samband med att ditt barn föds. Men jag tror inte att du har rätt till ersättning för de veckorna om du inte har giltiga skäl. Det är ju jättesvårt att säga innan hur FK bedömer men jag tror inte att du kan få vara hemma för att du har lång resväg. Det påverkar ju inte ditt arbete. Du kanske kan vara ledig utan lön?

Du kanske kan sova kvar på orten ett par nätter i veckan så blir det inte lika tungt att pendla?

• Trasseltroll
    royallove skrev 2010-09-14 09:27:55 följande:
    Måste nog klargöra en sak -  jag menar inte att jag ska va sjukskriven för att jag pendlar! Jag menade det där andra man kan få om man har ett tung jobb (vet inte vad det heter men då räknas man inte som sjuk!). Jag skrev att jag INTE har ett tungt jobb och min fråga var bara ifall pendling påverkar en sån bedömning på ett annat sätt, men jag antar ju att det inte gör det.

Det är alltid så att folk som INTE pendlar tycker en massa saker har jag också märkt, att timmes resväg hit eller dit är ingenting. I stockholm är det hur vanligt som helst osv. Ja men för de flesta i Sverige innebär inte avstånd till jobbet en restid på 1 timme i bil. Jag pratar ju om att det är det snabbaste sättet. I min mycket mindre hemstad än sthlm kan jag också åka kollektivt o byta bussar till andra sidan stan i 1 tim. Men åker man bil tar sträckan 15 min. Skit samma, det är jättesvårt detta och det är inge synd om oss som hellre jobbar än är arbetslösa, men de jag känner som pendlat som jag har inte orkat det sista månaden. Då får man ta ledigt ja. 

PS. Sjukskrivning menade jag endast ifall man är så pass trött och har ont eller dyl och inte orkar gå till jobbet säg 5 veckor innan bf. Då kanske man bara har semester 4 veckor och man måste väl som alla andra få va sjuk några dagar? Hade man mått så som jag i värsta fall tror att man kan må i vanliga fall - då hade man ju sjukskrivit sig.
    Du menar havandeskapspenning? Dom tar tyvärr inte hänsyn till hur man tar sig till jobbet, eller hur långt det är... Du får nog plocka ur din föräldrapeng i så fall skulle jag tro...
  • Trasseltroll

...eller semester som du själv skrev i ts såg jg nu:)

• Mammatilltvåprinsar

Havandeskapspenning får du nog inte. Jag körde två timmar om dagen när jag var höggravid, tyckte inte det var något problem trots det vinterlag som var då (februari). Vill inte vara otrevlig men vad är problemet med att åka menar du?

• gumzan
    royallove skrev 2010-09-14 09:27:55 följande:
    Måste nog klargöra en sak -  jag menar inte att jag ska va sjukskriven för att jag pendlar! Jag menade det där andra man kan få om man har ett tung jobb (vet inte vad det heter men då räknas man inte som sjuk!). Jag skrev att jag INTE har ett tungt jobb och min fråga var bara ifall pendling påverkar en sån bedömning på ett annat sätt, men jag antar ju att det inte gör det.

Det är alltid så att folk som INTE pendlar tycker en massa saker har jag också märkt, att timmes resväg hit eller dit är ingenting. I stockholm är det hur vanligt som helst osv. Ja men för de flesta i Sverige innebär inte avstånd till jobbet en restid på 1 timme i bil. Jag pratar ju om att det är det snabbaste sättet. I min mycket mindre hemstad än sthlm kan jag också åka kollektivt o byta bussar till andra sidan stan i 1 tim. Men åker man bil tar sträckan 15 min. Skit samma, det är jättesvårt detta och det är inge synd om oss som hellre jobbar än är arbetslösa, men de jag känner som pendlat som jag har inte orkat det sista månaden. Då får man ta ledigt ja. 

PS. Sjukskrivning menade jag endast ifall man är så pass trött och har ont eller dyl och inte orkar gå till jobbet säg 5 veckor innan bf. Då kanske man bara har semester 4 veckor och man måste väl som alla andra få va sjuk några dagar? Hade man mått så som jag i värsta fall tror att man kan må i vanliga fall - då hade man ju sjukskrivit sig.
    Som med allting annat om du får ont, blir sjuk så kan du ju få en tid hos en läkare som eventuellt sjukskriver dig. Men det är inte säkert att F-kassan godkänner det, eller om du ex har 5 v kvar till BF så tycker de att du kan använda dig av Fpenningen, vilket jag inte tycker att du ska gå med på.

F-kassan är fula på det viset att de gärna vill att man ska använda sina Fpennignsdagar även om man kan ha rätt till annat, jag har haft diskussioner med dem när min dotter har varit sjuk och jag har fått stanna hemma från jobbet då hade velat att jag ska ta F-penning istället för tillfällig föräldrapenning...

Men att det är jobbigt att pendla går nog inte läkare eller Fkassa med på utan då får du nog ta semester, vilket du självklart har rätt till, och du har rätt till att vara hemma 1 vecka utan läkarintyg OM inte din arbetsgivare har sagt att den kräver läkarintyg från 1a dagen, fast då ska man ju vara sjuk typFlört
    frågar man inget, får man inget veta :)
  • royallove

Ja det är ju olika hur man upplever pendlandet och det här är min situation, kan bara tala för mig själv. Men de flesta som gjort det några år blir väl å ena sidan van, men å andra sidan sliter det enormt och när man väl får jobb närmare inser man hur mycket bättre man mår (förutom alla pengar man spar Glad) Man har ju jättelånga dagar! Det är inte bara att jobba heltid, i början åkte jag just kollektivt med bussar (går ej tåg). Jag åkte 6 hemifrån och kom hem 19. Nu åker jag 7 och kommer i bästa fall hem före 18 om det inte är kö.

Man väljer att bli gravid, det är ingen sjukdom och jag är överlycklig att vara just gravid! Jag satt bara o tänkte på vad som händer i februari när jag är stor och i värsta fall har ont eller är helt slut som mina vänner ofta varit. Jag kommer köra av vägen eller däcka på jobbet. Men ja självklart är det mitt problem. Jag bara undrade om det där med havandeskapspenning. Även om jag går ner tillfällligt i tid är resorna kvar och jag får liksom ingen tid till vila. Jag är som jag hoppas nif örstår ingen soffpotatis eller snyltare. jag sliter some tt djur och kunde mycket väl valt att vara arbetslös. Men det skulle jag aldrig göra. jag undrade helt enkelt över villkoren för havandeskapspenn. då jag upplever pendlandet som en belastning.

Hittills har jag mått mycket illa, jag kräks fortfarande varje morgon, är yr och har världens huvudvärk. Att sitta och köra är jobbigt i vanliga fall men med krämpor känns det skitjobbigt. Som jag skrev!!! Sjukskrivning är det inte tal om, jag menade bara att om man har en riktigt tuff vecka och inte har dagar eller vill ta dagar kan man vara valigt sjuk som vissa är hur ofta som helst så fort de nyser. Under mina år här har jag 1 sjukdag så det är inget jag tar lätt på.

• sagofröken

I början av graviditeten pendlade jag varje dag, minst 6 timmar tur och retur (ja, 11 mil kan bli väldigt långa i kollektivtrafikens värld). Det blev alldeles för tungt Jag var svullen och svimfärdig. När klockan ringde varje morgon vid 4.40 kändes det som jag nyss slutit ögonen. Så nu övernattar jag vid arbetsplatsen i stället och åker hem på helgerna. Skulle det kunna vara ett alternativ för dig? Det är ingen höjdare för relationen, men bättre än att vara rädd för blodproppar i sina toksvullna ben varje dag...

Sedan om det verkligen inte skulle fungera längre så finns de alternativ som räknats upp: 1.ta ut sparad semester 2.ta obetald ledighet 3.ta ur föräldrapenning (max 60 dagar innan förlossning) 4.sjukpenning om en läkare bedömer att du har så pass nedsatt arbetsförmåga.

Jag lever i någon slags naiv tro att jag kommer att må så här "okej" i alla 16 veckor till, men det är nog smart att man tänker över sina möjligheter ifall man skulle bli dålig. 

• Poena

Kan du jobba hemma en eller ett par dagar i veckan? 

Jag har ca 10 mil till jobbet och planerar att göra så från v 30/32 nånting. 

• merenwen
    royallove skrev 2010-09-14 14:13:31 följande:
    Ja det är ju olika hur man upplever pendlandet och det här är min situation, kan bara tala för mig själv. Men de flesta som gjort det några år blir väl å ena sidan van, men å andra sidan sliter det enormt och när man väl får jobb närmare inser man hur mycket bättre man mår (förutom alla pengar man spar Glad) Man har ju jättelånga dagar! Det är inte bara att jobba heltid, i början åkte jag just kollektivt med bussar (går ej tåg). Jag åkte 6 hemifrån och kom hem 19. Nu åker jag 7 och kommer i bästa fall hem före 18 om det inte är kö.

Man väljer att bli gravid, det är ingen sjukdom och jag är överlycklig att vara just gravid! Jag satt bara o tänkte på vad som händer i februari när jag är stor och i värsta fall har ont eller är helt slut som mina vänner ofta varit. Jag kommer köra av vägen eller däcka på jobbet. Men ja självklart är det mitt problem. Jag bara undrade om det där med havandeskapspenning. Även om jag går ner tillfällligt i tid är resorna kvar och jag får liksom ingen tid till vila. Jag är som jag hoppas nif örstår ingen soffpotatis eller snyltare. jag sliter some tt djur och kunde mycket väl valt att vara arbetslös. Men det skulle jag aldrig göra. jag undrade helt enkelt över villkoren för havandeskapspenn. då jag upplever pendlandet som en belastning.

Hittills har jag mått mycket illa, jag kräks fortfarande varje morgon, är yr och har världens huvudvärk. Att sitta och köra är jobbigt i vanliga fall men med krämpor känns det skitjobbigt. Som jag skrev!!! Sjukskrivning är det inte tal om, jag menade bara att om man har en riktigt tuff vecka och inte har dagar eller vill ta dagar kan man vara valigt sjuk som vissa är hur ofta som helst så fort de nyser. Under mina år här har jag 1 sjukdag så det är inget jag tar lätt på.
    Men varför kan du inte börja ta ut din föräldrarpenning då?
    Jag ska börja ta ut FP 3 veckor innan BF eftersom jag tror att behöver vila, ladda och kanske är för trött för att jobba då. Du kan börja ta ut den upp till 60 dagar innan BF.
  • jinxy

Jag pendlar också och har redan stora problem med det. Jag har långt ifrån ekonomiska medel för att åka bil varje dag utan reser kommunalt och via cykel. Så här ser min resa ut:

10 minuter cykel, 15 minuter buss,  10 minuter promenad, 1 timme tåg, 10 minuter cykel.  Sen samma tillbaka med enda skillnaden att cykelturerna tar längre tid då det är uppförsbacke :(

Är i vecka 30 och sammandragningarna gör det nästan omöjligt att cykla man jag har inte så mycket val. Jag har verkligen ingen lust att ta ut föräldradagar innan för jag är inte förälder ännu. Så jag vet inte hur jag ska palla resten av tiden. 

• Höstbebis2010

Havandeskapspenning blir nog väldigt svårt att få igenom, försöka skadar ju aldrig, men räkna med ett nej från FK sida..
    Ja, sjuk en vecka får vem som helst vara, kräver inget sjukintyg eller något. Dock kan det ju kanske kännas lite sådär mot sin arbetsgivare att ljuga om man inte är sjuk... men det beror ju på vad man själv tycker.
    Att köra bil sent i graviditeten är jobbigt.
    Jag har nu lite mindre än 3 veckor kvar till BF och skulle aldrig klara av att pendla 10 mil i bil varje dag pga en massa sammandragningar och tryck neråt osv.
    Att ta ut föräldrapennig innan är ju alltid ett alternativ, vilket man får göra 2 månader innan BF, men det är ju tråkigt att behöva plocka en massa dagar innan bebis kommer.
    Att ta ut semester som du skriver är ju alltid ett bra alternativ och krisar det kan man ju alltid som du skriver sjukskriva sig en vecka innan, om man nu har samvete till det :)

• TxCowgirl

Har inte läst hela tråden men vad är det som säger att du kommer vara så trött? En lite positivare inställning räcker ibland långt :)

Svar på tråden Om man har långt till jobbet...