• Pocahontas

EC-krångel runt 6 mån

Mina flickor har älskat att bajsa på potta så de har velat sitta där hela dagarna. Men sedan drygt en månad vill de inte bajsa på den längre. De kan bajsfisa i blöja, sitta tyst på pottan, bajsa klart i nästa blöja. Kan tillägga att de inte äter riktig mat ännu, så det är löst bajs som kommer titt som tätt.

Jag ska ju inte pressa dem, tänker jag, men hur fortsätter jag sen?

Jag funderar på att koncentrera mig på kiss ett tag istället, men jag vet inte hur jag ska göra. De kissar på den och håller sig ibland (efter sömn, vagn) för att kissa stort på pottan. När de har tygblöja verkar de bli blöta inom tio minuter, det blir ett himla bytande med två stycken! Jag ser inga klara kissignaler (förrän det är för sent). Tips?

• Svar på tråden EC-krångel runt 6 mån
  • Alexe

Vet inte om mitt sätt kan vara till hjälp för jag har koncentrerat mig på rutinkissning sen 2-månaders ålder (nu är han 6 mån) och kunde inte få till bajset alls förrän han för en månad sen började med mat och bajset blev fast och jag nu ser när han börjar krysta. Innan dess kom det bajs i så gott som varenda blöja när han fes och jag bytte säkert tio om dagen. Så tror helt enkelt inte att de kan hålla inne det lösa så bra.

Men kiss då - jag kissar honom på rutin. Ibland gnäller han när han är kissnödig, men oftast inte (kanske för att jag tar honom till pottan innan han själv vet att han är nödig). Jag har kollat och kollat och kollat och kommit fram till hur hans kissmönster ser ut. Nu missar jag kanske 1-2 gånger om dagen, och då är det mest skvättar som han liksom avbryter för att sen kissa färdigt när han kommer till pottan.

Han kissar också så gott som varenda gång jag sätter honom på pottan, även om jag ibland får känslan av att han skulle kunnat hållt sig längre. Tror att det beror på att han håller på att byta även kissmönstret iom att amningarna blir färre och det inte är lika mycket vätska i maten. Men pottan har blivit signal till att kissa, vilket jag tycker är bra för då kan han ju få till det om man sen ska iväg eller om man råkar komma förbi en lämplig toa när man är ute och man vet att han ändå kommer att behöva ganska snart.

Så se om du kan få till nåt mönster och erbjud pottan, kanske inte i tid och otid, men lite oftare än man tror. Ett himla springande blir det. 12-14 ggr/dygn brukar jag få det till. Och med två stycken... ja, mycket potta :) Lycka till

• Pocahontas

Tack! Hur ofta kiss-pottar du ungefär? Och hur observerade du när det var dags?

• Alexe

En gång på natten (i samband med amning). Sen två gånger med 30 minuters mellanrum på morgonen och därefter kanske en gång i timmen. Men det har som sagt blivit lite mindre ofta nu sen han slutat amma på dagen, innan var det nästa varje halvtimme hela tiden han var vaken.

Observerade inte mer än att jag kände på blöjan ideligen och lade märke till när det kom kiss, eller kollade honom när han låg naken. Vi har kört vanliga engångsblöjor hela tiden (lata och utan tvättmaskin i lägenheten), men nu lägger jag en liten tvättlapp i dem för att han bättre ska känna när han kissar. Innan dess kunde han lugnt sitta och kissa ner sig utan att säga flaska. Nu har han börjat gnälla till lite efter de första dropparna så att jag kan ta honom till pottan och där kommer resten. Så med nästa barn gör jag nog så från början (om vi inte kan ha tygblöjor då), det verkar ju vara obehaget som triggar dem att säga ifrån.

Har också lagt märke till att han kissar oftare om jag bara är hemma och leker med honom, går jag ut eller bär honom och han får fokusera på annat så kan han hålla sig längre, ibland upp till 2 timmar.

• Pocahontas

Jättebra tips! Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Ska testa det där med tvättlappen i blöjan och försöka börja fånga mer kiss.

• skånegås

Känner igen det där med 6-mån krångel. Helt plötsligt har de inte velat... Verkar dock vara övergående och det som funkade bäst för oss var att låta dem kissa i blöjan någon månad och sedan försöka igen. Med första barnet var pappan lite väl envis och efter det totalvägrade hon både potta och blöjor. Det var jobbigt...

• Loreena

Min bebis börjar närma sig 6månader nu och just nu krånglar det lite. Det känns som att han har fullt upp med allt annat och har inte tid att slappna av på pottan. Jag tar det lugnt... låter honom ha tygblöja, lufta mycket, pottar på rutin så får det bli som det blir just nu.

Oftast så funkar EC bra för oss när de andra rutinerna fungerar, med mat och sömn och så.. och just nu så verkar han ändra sov och matmönster och då tror jag att EC krånglar på grund av det.

• burret84

En nyfiken fråga...
    Varför börjar ni så tidigt?
    Va går det ut på?

(Har inte läst igenom allt som skrivits) 

• miljarden
    burret84 skrev 2011-05-09 09:48:45 följande:
    En nyfiken fråga...
    Varför börjar ni så tidigt?
    Va går det ut på?

(Har inte läst igenom allt som skrivits) 
    Vi började för att vi märkte så tydligt när vår unge skulle bajsa, och vi tänkte att det var skönare för alla om han bajsade i toaletten än om han gjorde det i en blöja. 

Jag har alltid haft svårt att förlika mig med att pappersblöjor ska vara en ofrånkomlig del av en bebis liv. Jag skulle aldrig vilja ha mitt underliv inklätt i papper dygnet runt och det känns inte sunt för bebisarna att ha det så. Det naturliga för bebisar är ju inte att kissa och bajsa i blöjor även om det i Sverige idag är det vanligaste. Bebisarna måste vänja sig vid att kissa på sig och sedan får man ett himla gissel när man ska vänja dem av vid det och inte sällan tar det massor av år. Vet många fyraåringar som har blöja på sig då och då, typ nattetid och det tycker jag är absurt, och långt mer märkligt än att potta småbebisar. 
  • burret84

Oki.
    Har och har haft blöja på båda mina. Och stora pojken som nu är 3 år blev torr på nån vecka utan nå större problem vid 2 års ålder,så det där är nog väldigt olika.

• miljarden
    burret84 skrev 2011-05-09 10:11:45 följande:
    Oki.
    Har och har haft blöja på båda mina. Och stora pojken som nu är 3 år blev torr på nån vecka utan nå större problem vid 2 års ålder,så det där är nog väldigt olika.
    Jag tycker ju att två år är lång tid för att gå runt med blöja dygnet runt också. Vår kille har bara blöja på sig när vi är på någon utflykt som kräver det, och på nätterna. 
  • burret84

Kan ju bara gå till min egen son och när han skull bli torr,vi tog av blöjan helt och det hände nån olycka då och då,inget konstigt vi bytte bara kläder,men dagis envisades med att så fort det kommit lite i kläderna sätta på honom blöja och det resulterade till slut i att sonen trodde han gjorde fel när han skulle kissa/bajsa och då fick blöja som straff,alltså han gallskrek och blev jätte ledsen när han behövde gå på toa. Det sluta iaf med att jag sa åt dagis hur fel det blev för honom när dom satte på blöja och vips så funka det för dom också. Tanken med att jag skriver detta är,finns inte risken att barnen får samma upplevelse som jag beskrev nu om ni använder blöja då och då?

• miljarden
    burret84 skrev 2011-05-09 10:58:29 följande:
    Kan ju bara gå till min egen son och när han skull bli torr,vi tog av blöjan helt och det hände nån olycka då och då,inget konstigt vi bytte bara kläder,men dagis envisades med att så fort det kommit lite i kläderna sätta på honom blöja och det resulterade till slut i att sonen trodde han gjorde fel när han skulle kissa/bajsa och då fick blöja som straff,alltså han gallskrek och blev jätte ledsen när han behövde gå på toa. Det sluta iaf med att jag sa åt dagis hur fel det blev för honom när dom satte på blöja och vips så funka det för dom också. Tanken med att jag skriver detta är,finns inte risken att barnen får samma upplevelse som jag beskrev nu om ni använder blöja då och då?
    Nej, det kan jag faktiskt inte tänka mig. Det är ju bara att toaletten redan från början blir ett alternativ till att kissa i blöjan. Det ligger ju på föräldrarna att få det att fungera, inte på minibebisarna som inte ens kan prata. Barnen kissar när de behöver oavsett om de har blöja eller inte. Visserligen kan en del barn tycka illa om att behöva kissa i blöja och protestera i förhoppning att bli tagna till toan, men de flesta låter nog bara nöden ha sin gång, även om de förmodligen föredrar att inte sitta i sitt blöta kiss. 

Men jag föreslår att du startar en frågetråd, eller så kan du inboxa mig, eftersom den här tråden egentligen handlar om något helt annat Glad 
Svar på tråden EC-krångel runt 6 mån