Lite frågor om Havandeskapspenning och SGI
Väntar barn nr 2 nu om 58 dagar =)
Våran första son blir 2 år den 29 November och den här lill* krabaten är beräknad till den 11 November.
Jag blev alltså gravid med nr 2 innan 1:an blivit 1 år och 9 månader. Och enligt försäkringskassan får man behålla samma SGI som jag hade när jag var hemma med första barnet stämmer det? Har nämnligen inte fått ett enda papper från försäkringskassan där jag ska uppge min årsinkomst och liknande fick drösvis förra gången tyckte jag..
Jag har gått ner i arbetstid och det gjorde jag i april men då var jag redan gravid med nr 2 . Är orolig att de ska komma och säga att jag fått ut för mycket de dagar jag tex vabbat nu under vår och sommaren eller de dagar jag tagit ut föräldrarpenning..
Men vad jag kan läsa mig till så får man behålla samma SGI som jag hade med 1:a barnet även nu med barn nr 2 för att jag blev gravid innan 1 år och 9 månader .
Sen fick jag hör och häpnad min Havandeskapspenning beviljad kors i taket....!!!!så jag går hem från och med den 20/9 fram till 11 dagar före beräknad barnafödande.. Försökte förstå mig på blanketten jag fick. Där står att jag ska fylla i datum från och till datum jag tänkt att avstå eller har avstått . Jag har tänkt avstå från mitt arbete från den perioden jag är beviljad att ta ut havandeskapspenning sen blir det föräldrarpenning i alla fall eftersom man bara får det fram till 11 dagar före.
Kändes så konstig att bara fylla i att jag tänkt avstå helt från arbetet från den 20/9-31/10 och så kunde man fylla i de dagar jag kunnat jobba. Men jag ska inte jobba. Trodde man fick en blankett ungefär som föräldrarpenningen där jag kunde fylla i vilka dagar jag tar ut man måste ju gå efter mitt schema som jag skulle jobbat eller får man betalt för varje dag.. ???