• Iduns

Provanställning och gravid

Jag är provanställd sen den 5 Juli 2010 på ett kontorsjobb med 6 månaders provanställning. Företaget är litet ca 12 anställda.
    det var verkligen inte meningen att bli gravid och inte som var planerat, jag undrar hur jag ska tackla situationen?
    När ska jag berätta för min chef? har han rätt att sparka mig? jag är inte sist in och har speciella kunskaper som dom efterfrågar på företaget.

• Svar på tråden Provanställning och gravid
  • skånegås

Som jag förstått får man sparka folk utan anledning när de är provanställda. Om de två veckor innan provanställningen går ut inte sagt något får man fortsätta på fast anställning. Hur länge är du provanställd och hur långt gången är du??

Risken finns alltid att du blir uppsagd för att du är gravid, men har du efterfrågad kompetens minskar ju risken. De behöver dessutom inte berätta varför man blir uppsagd. Ingen trygg anställningsform alltså...

• Lady Maria

Jag är också provanställd till sista december, BF 17/2. Berättade för chefen i vecka 20, ville se att allt var OK på RUL först. Antar att jag nu bara har att vänta och se hur det blir... tror i alla fall att jag får jobba provanställningen ut...

• Liten men naggande

nej det stämmer inte att man blir fast anställd om de inte säger till 2 veckor innan. Det enda som händer då är att de får betala lite extra för att du har fått så kort tid på dig. De kan således utan problem säga upp dig när som helst fram till att provanställningen går ut. Om det går skulle jag försöka dölja graviditeten tills dess om du tror att det finns risk att de inte ger dig fortsatt anställning (det blir nog svårt val för dem för ingen småföretagare (som 12 anställda ju är) vill ha personal som försvinner helst ..iallafall inte om de kan välja, det blir för dyrt och jobbigt med vikarie/upplärning mm.

Förhoppninsvis ser din arbetsgivare det lite mer långsiktigt och det är inga problem men all min erfarenhet säger mig att man ska vara försiktig...

• darlingdesperados

Säg ingenting, jag väntade tills min provanställning var över med att berätta,iof inte så länge men några månader.

• Petra123

Man får inte sparka någon för att de är gravida. Du behöver inte alls berätta att du är gravid, det bestämemr du själv hur du ska göra. Jag berättade på mitt jobb att jag var gravid, för jag känner bara att jag luras annars (inte sagt med det att du gör det!), utan det är bara sån jag är. Efter min mammaledighet, så fanns det inget jobb åt mig mer...Fast dom nyanställer hela tiden...

Mitt tips är att inte berätta faktiskt.

• Kiwi13

Min arbetsgivare skulle helt plötsligt omorganisera företaget efter att jag berättade vilket innebar att behålla en tjej på samma tjänst som börjat efter mig och dessutom knappt klarade av jobbet.
    Kan du så dölj det!!!

Svar på tråden Provanställning och gravid