• mammaknasen

Behöver råd om pott-träning på 3-årig kille! Hur många olyckor...

Igår sa min 3-åriga kille att han inte ville ha blöja längre... så nu kör vi med kalsonger istället. Några olyckor blev det såklart igår, i natt hade han blöja och idag på fm så gick det fint, bara någon "olycka". Han har bara sagt till någon gång själv, resten av gångerna har jag satt honom på toa, ca en gång i timmen och då har han kissat. men nu i em har det varit en massa olyckor... bla har jag frågat honom när han stått med benen i kors, vill du kissa? NEJ... sen 30 sek senare sitter han på huk på golvet och kissar... Inte gått på toa en enda gång frivilligt på em. När jag frågar om han vill ha blöja eller kalsonger så svarar han kalsonger. Är han inte mogen än? Hur många olyckor på dag är normalt? Hur går vi vidare nu? Eller ska vi ta ett steg tillbaka och ha blöja igen? Man vill ju inte pressa honom för mkt. Hela dan har upptagits av toa-tjat... stackars lillasyster har kommit helt i skymundan!

• Svar på tråden Behöver råd om pott-träning på 3-årig kille! Hur många olyckor...
  • mammaNena

vi hade en spelande potta från gekås, den va kanon då dottern blev jätte glad så fort det började spela när hon hade kissat!
    Men ungefär vid 3½ års åldern hade hon en liten trots period. hade då inte använt blöja på säkert ½ år. hon började helt plötsligt både kissa och bajsa ner sig, absolut då på dagis, där va det ju roligare att leka än att gå på toa.
    Jag sa till henne att antingen fick hon gå på toa, eller så fick vi börja med blöja igen. hon valde att gå på toa! visst att det kunde hända någon olycka sen, men det va inte varje dag som det va under den DÄR perioden.

(hoppas att lillebror gillar pottan lika mycket som hon, när det väl blir dax för honom )

• qzectb

3 år är ingen ålder att oroa sig för. Om han vill sluta med blöjorna så kommer han nog att anpassa sig.

Kanske ni kan prova med blöjfritt under en del av dagen, som en överenskommelse? Och när han klarar det så slipper han bjöja mer och mer? 

• Anne69

Det tar tid att sluta med blöjor - han har ju haft dem hela livet och ska nu vänja sig vid att vara utan. Så behåll tidspersepktivet! För båda mina barn har det varit många (ca 7-8) olyckor per dag de första 1-2 veckorna. Och visst, det känns som att man bor på toaletten....... Men en dag vänder det och det blir bara någon enstaka olycka. Klart han är mogen - han är 3 år! Men han är inte van och måste ges en chans att vänja sig. Så stå ut, det ger sig!

Svar på tråden Behöver råd om pott-träning på 3-årig kille! Hur många olyckor...