• Zoria123

Hjälp?! Måste vi ha namngivning? svärmor vill.

Hej!
    Jag är nybliven mor till en underbar dotter på två månader. För att göra denna historia kort så är jag och min svärmor från två skilda världar och hon vill oftast ha det på sitt vis oavsett vad man säger. 
    Jag och min man har knappt ens tänkt på detta med namngivning och häromdagen var hon på oss att nu måste ni börja planera för namngivning. Hon och min mans brorsdotter har till och med redan köpt en vit klänning till ceremonin. 
    Jag börjar läsa lite om namngivning för att förstå vad det egentligen innebär och för vår del känns det inte aktuellt ur huvudtaget. Alla nära och kära har redan fått träffa vår dotter och vi vill inte ha en ceremoni som även kommer innebära att folk känner pressen på sig att köpa presenter. Jag förstår folk som vill ha en fin ceremoni men för vår del känns det hur konstigt som helst. Nu idag var svärmor på mig igen om att vi måste planera inför namngivningen och jag vet inte vad jag ska säga. Hon tycker redan att jag och min man är konstiga som inte vill ha flickiga kläder på vår dotter (och som hon köper konstant) m.m . Och jag förstår om hon nu vill ha denna ceremoni men för vår del känns det inte aktuellt alls. Samtidigt vill jag inte gå emot henne om hon nu så gärna vill ha denna ceremoni.

Hur göra?! 

• Svar på tråden Hjälp?! Måste vi ha namngivning? svärmor vill.
  • sussiq2

Sist jag kollade så finns det ingen lag på det så självklart behöver ni inte. Konstig fråga eg.

• Kazeer

Om ni inte vill ha en namngivningsceremoni, så säg det till svärmor och anordna ingen.

Om ni, trots att ni inte vill ha en namngivningsceremoni, känner att ni måste tillmötesgå svärmor i hennes önskan om en sådan, så fixar ni en namngivningsceremoni med allt vad det innebär.

Jag får intrycket att din man inte heller är så intresserad av någon namngivningsceremoni...?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • redneck girl

nog vet du att man inte måste följa svärmors regeler till punkt och pricka.du har en egen liten familj....och den ska inte hon bestämma över.visa från början att du inte valsar med på vad som helst.erat barn...ni bestämmer.

• Zoria123

Mmm, jag vet att man inte måste, tänkte att det kanske fanns något mittemellan och hoppades kanske på att någon hade ett mirakeltips antar jag ;) Eller att ni skulle säga att det är klart att du ska ha det för hennes skull, det är ju trotts allt hennes barnbarn, typ. Men jo jag har svårt för att stampa ner foten inför svärmor och min man försöker säga ifrån så gott han kan dock lyssnar hon aldrig på honom eller de tillfällen jag försöker säga ifrån. Samtidigt vill jag att det ska vara en god relation för dotterns skull. Komiskt egentligen då jag är vanligen känd för att säga vad jag tycker och tänker men när det kommer till henne, tyst som en mus. 
    Jag får helt enkelt försöka göra som ni säger säga ifrån. Gud snacka om ilandsproblem... men när det kommer till henne blir jag helt handlingsförlamad och tappar min identitet på två sekunder. 

Och jo min man vill inte heller ha någon ceremoni. 

Tack för era kommentarer iaf.

• StaffenAssar

När min första son föddes ville min mamma visa upp honom för hela världen (dvs främst sina vänner) men utan press på mig. Då ordnade hon en middag för sina vänner för att visa upp sitt första barnbarn. Middagen/kalaset var hemma hos henne och hon fixade allt, det enda jag och sambon behövde göra var att dyka upp med lillpojken. Sedan hade vi iofs namngivning några månader senare också, för att vi ville det, och då var ju en del av de som varit på middagen bjudna också. Tänkte att om det känns okej för dig så kanske det skulle kunna vara en lösning? Att hon får ordna en middag/fika för de som hon vill visa upp sitt barnbarn för? Hemma hos henne och utan press på er, och vara noga med att inte kalla det för namngivning? 
    Hoppas det löser sig hur ni än gör! 

• Zoria123

Tack för tippset! det är nog precis det hon vill. Får snacka med mannen om han kan föreslå henne en middag med sina vänner. Låter som en bra kompromis av det hela... precis det tippset jag ville ha tack ;)

Svar på tråden Hjälp?! Måste vi ha namngivning? svärmor vill.