• lillsnurpan

Är det vanligt att man har egen ingångsmusik ex. på skiva, ge mig bra ex. på doppsalmer!

Är det vanligt att man har egen ingångsmusik vid dop, är är det tradition att kantorn spelar musik? Min man tycker att man ska låta kantorn spela levande musik inte från en skiva, jag skulle vilja spela "tänk att livet har landat just här?" Får man ha egen musik och spela i kyrkan utan att fråga kompositör? Ge mig bra ex. på doppsalmer förutom "tryggare kan ingen vara". Min syster ska sjunga på min sons dop, min man vill absolut ha en hårdrockslåt eftersom vår son blir lugn av hårdrock, vi har bestämt "when the children cry" hör den ihop med dop, kan man sjunga två låtar på ett dop eller ska man välja en dikt istället?

• Svar på tråden Är det vanligt att man har egen ingångsmusik ex. på skiva, ge mig bra ex. på doppsalmer!
  • nurken

De flesta församlingar säger nej till stereomusik i samband med dop. Det får ni först fråga där ni ska ha dopet. 

Man brukar kunna välja dikter och annan musik utöver psalmerna inte istället för. Men det får ni också fråga i den församling som är aktuell för er.
    When the children crye skulle nog inte jag välja som sång. Tycker inte texten helt funkar med dop. Men det är ju högst personligt.

Googla dopmusik så finns det säkert sidor med tips på både psalmer och andra sånger.

Lycka till. 

• Alexis mamma

Vi hade den där från barnens psalmbok, "Jag tänder ett ljus, för barnet i min famn...låt ljuset brinna för ditt namn...osv. Tycker den är underbar och ska ha den nu när sonen döps oxå.

Är det en flicka så passar ju magnus ugglas "första gången" en fin sång!

man behöver bara ha komp. tillstånd/betala stimpengar om man använder musiken i sammanhang där man tar inträde så det behöver du inte oroa dig för.

• MiaEd

Vi valde:

Du vet väl om att du är värdefull
    Måne och sol

och så valde prästen någon att gunga (616 tror jag det var??)

Min mamma sjöng på dopet; "Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land..." 

• Sta Cecilia

Jag har själv tänkt att "when the children cry" skulle passa bra att sjunga på dop. Men prata med den präst som kommer att hålla i dopet, det är hon/han som är ansvarig för dopgudstjänsten och som beslutar om vad ni kan ha med eller inte. Hon/han har ju varit med om många dop och har en tydlig helhetsbild.

Du vet väl om att du är värdefull - 791, är en jättefin och lättsjungen psalm, precis som måne och sol - 21.
    Numret på psalmen som MiaEd nämner här ovan är 606 "det gungar så fint". Också en jättefin och lättsjungen psalm.
    Man kan ju också välja psalmer som passar till årstiden. På www.kyrkomusik.se och www.dopguiden.se kan du hitta tips på psalmer och jag tror även man kan lyssna lite grand på någon av sidorna.
    Och självklart kan prästen hjälpa er utefter vad ni delar med er under ert samtal inför dopet.

Lycka till med förberedelserna! Det är underbart med dop. Glad

• Puma87

Vi hade circle of life från lejonkungen som ingångsmusik när dottern döptes. Kantorn spelade den då iof. Sen hade vi Phil Collins youll be in my heart när vi gick ut

Kitty 081003
  • ejja81

jag hade bara inspelad musik på dotterns dop..var super fint..jag hade fristående dop

Svar på tråden Är det vanligt att man har egen ingångsmusik ex. på skiva, ge mig bra ex. på doppsalmer!