• pinky

Hur länge ska ni arbeta innan bf?

Som rubriken lyder, hur när inpå förlossningen ska ni arbeta?

Jag ska ha i mitten av januari och jobbar heltid i butik. Känner att julen kommer vara en pina i år, och stå högravid i julruschen är inget jag ser fram emot. Men har fått kommentarer av min chef i stil med  -Jag jobbade minsan fram till en vecka innan förlossningen!

och då blir jag så osäker....är det för tidigt att gå i början av dec när man ska ha i mitten av januari??

• Svar på tråden Hur länge ska ni arbeta innan bf?
  • MarrebarreW

Jag funderar också på hur länge jag ska jobba. Jobbar på ett boende för ungdomar. Är inte direkt stressigt men kan vara psykiskt jobbigt ibland och en del städ. Med förra barnet pluggade jag och skrev spec.arbete så då var jag ändå hemma och kunde ta det lugnt när jag ville. Så det är lite svårt att veta hur mycket vila man behöver. Men jag känner nu, är i v.17 att jag vill jobba så länge jag bara orkar, hemma hinner jag ju vara sen, och hinner tröttna på det med! Så jag vill inte bara gå hemma och vänta, kan ju bli 2 veckor extra med om man går över. Tror jag ska jobba till ca 1 vecka innan bf om jag inte får några komplikationer förstås.

• Elinbelin

Jag har BF den 22 jan. Får gå hem den 1 jan. 
    Jobbar heltid i kassan på Gekås, är inte fastanställd så då blir man tvungen att gå hem den 1 jan.
    Hoppas bara jag ska klara av höstruschen:/ 

• Gro

Jag jobbar som mätingenjör ute i fält på olika uppdrag men har oxå dagar med skrivbordsjobb. Sist jag var gravid så blev jag hemskjutsad av chefen när vattnet gick och jag hade 10 min mellan värkarna. Det var en vecka innan BF. Jag mådde dock bra hela graviditeten och hade bara lite foglossning.
    Är nu gravid igen och om den här graviditeten är lika "smärtfri" så planerar jag att jobba fram till vattnet går den här gången oxå. Jag är alldeles för rastlös för att sitta hemma och vänta. hade en kompis som gick hem en månad innan BF och gick över tiden 18 dagar. Jag hade blivit helt tokig av att vara hemma så länge och bara gå och vänta.
    Men vi är alla olika och det fantastiska är att alla kan och får välja precis hur de vill ha det. Det gillar jag!

• MarrebarreW
    Gro skrev 2010-09-16 12:11:59 följande:
    Jag jobbar som mätingenjör ute i fält på olika uppdrag men har oxå dagar med skrivbordsjobb. Sist jag var gravid så blev jag hemskjutsad av chefen när vattnet gick och jag hade 10 min mellan värkarna. Det var en vecka innan BF. Jag mådde dock bra hela graviditeten och hade bara lite foglossning.
    Är nu gravid igen och om den här graviditeten är lika "smärtfri" så planerar jag att jobba fram till vattnet går den här gången oxå. Jag är alldeles för rastlös för att sitta hemma och vänta. hade en kompis som gick hem en månad innan BF och gick över tiden 18 dagar. Jag hade blivit helt tokig av att vara hemma så länge och bara gå och vänta.
    Men vi är alla olika och det fantastiska är att alla kan och får välja precis hur de vill ha det. Det gillar jag!
    Så låter helt perfekt i mina öron!
  • Kinne79
    Svarvis skrev 2010-09-16 11:51:27 följande:
    Jag har BF 18 jan och har tänkt jobba sista dagen 17 dec, så med andra ord tänker jag gå 1 mån innan. Tänkte att det kan vara skönt att vara ledig runt jul, plus att vi flyttar precis innan så jag lär ha lite att göra... Glad Jag har även ltie semester kvar att ta ut, så jag behöver förhoppningsvis knappt ta några HP-dagar alls innan Pyret kommer.
    Hp-dagar kan man inte bara ta ut, dom måste man ansöka om, men det kanske du redan har gjort.
  • pinky

jag tror oxå att man kan bli lite rastlös av att gå hemma för länge och vänta på barnet, men just i december så händer det ju så mkt roligt och jag som är fullkomligt galen i julen går ju och drömmer om att pyssla, inreda, baka och göra julmat i lugn och ro.....sånt som är svårt att hinna med annars när man jobbar som mest under julen.
    Inte säkert chansen kommer tillbaka nån gång igen att få va hemma under hela julen.Kyss

• sisterinlaw

Jag tänkte jobba ända fram men graviditeten blev för tung så jag gick hem två och en halv vecka innan BF. Kan dock inte påstå att jag var så produktiv som jag hade velat ens sista månaden innan BF. Gick sedan över tiden nästan 10 dagar och det var såklart störande med tanke på att tiden går fortare om man jobbar. Hade dock ingen ork att ta upp jobb ändå.

Om du tror att du skulle orka göra en massa saker i hemmet och julpyssla etc. kanske du ändå kan jobba halvtid i alla fall. Tiden går ändå fortare än om man står och bakar hela dagarna (i alla fall enligt min åsikt). Å andra sidan kan det vara tyngre än man tror på slutet. Har du haft en tung graviditet hittills?

Hemma under hela julen kan du ju vara även några år i framtiden om du sparar föräldraledighetsdagar för det syftet. Hellre vara hemma då än som höggravid när man kanske ändå inte orkar göra så mkt kreativt skulle jag säga.

Lilla B 100813
  • sagofröken

jag är lärare, planerar att gå 17 december (när eleverna går på jullov), BF 4 januari. Så 17 dagar innan BF! Ska lägga till att jag bara jobbar 80%, alltså ca 36 timmar i veckan men har så långt till jobbet att jag övernattar där i veckan. Ska bli skönt att ha två och en halv vecka hemma och landa innan det är dags.

• JWN

Jag är beräknad till den 9:e mars  och jag har tänkt att gå hem tidigt denna gången, någonstans mellan 5-8 veckor innan. Eventuellt gå ner i tid, jobbar nu 80 % men känner redan nu av min foglossning och jag står hela dagarna och ingen möjlighet till extra pauser på jobbet.

Så jag hade lätt hoppat över julruschen om jag varit dig.

Men det viktigaste är ju att göra det du känner är rätt för dig....
    Lycka till!

• Bombus

Jag jobbar inom handels, och trotts att jag bara jobbar halvtid just nu och till jul blir det heltid så ska jag gå på mammaledighet första veckan i december oh min lill* är beräknad 25 dec. Jag veeet hur tuff juletiderna är när man INTE är gravid, kan inte ens föreställa mej nu hur de skulle gå med en flåsande valross bakom kassan haha ;) du gör rätt i att gå hem tidigare. Det blir lugnast och skönast =)

• dooleys85

Är planerat att jag ska jobba tills mitten av december (2 veckor innan bf.) bara hoppas att man orkar och inte får några graviditetsproblem.

Jobbar på ett Gruppboende för psykiskt funktionshindrade.

~*~♥~*~ Isaac-05, Elias-08, Bebis-Jan 11 ~*~♥~*~
  • MamaPapa

Om jag hade haft bf i mitten av jan så hade jag definitivt gått i början av dec - speciellt om jag hade haft jobb som du. Tänk vad avkopplande och mysig jul du kommer få! Du behöver vila innan förlossningen - inte stressa ihjäl dig.

Förra gången skulle jag gå 2v innan, men bebisen kom 2.5 vecka för tidigt. Kör nog två veckor innan denna gången med.

• Jeulina

Jag jobbar  i bageri, och ska söka havandeskapspenning i 60 dagar. Skulle aldrig funka att jobba längre för mig med alla tunga lyft osv.. :) Så jag sticker i januari, tyvärr efter julruschen

• LokesMammi

Jag jobbar inom äldreomsorgen och där är det vanligt att man går två månader innan pga arbetsmiljön o tyngden. Där jag jobbar nu så har vi inge tunga vårdtagare alls vilket är skönt så jag hade tänkt att jobba till 1december. Man har nu tänkt till när jag pratat med mina kompisar där de påpekade tyngden med städ, handling och ta på kläder. Hur ska jag kunna böja mig ner för o ta på stödstrumpor t.ex. =) Så jag ska nog  gå ca två månader innan. Hur jag nu ska klara det då jag klättrar på väggarna efter tre dagars ledighet! =) Men så bra som jag mår nu så skulle jag kunna jobba året ut. (ska ha 16jan.) =)
    Vanligaste är 60dagar och du måste ansöka för att bli ledig mer än 60dagar innan, har man en bra chef så skriver hon en bra anl. till FK.

Bebis 16/1-11
  • Rebeckisen
    pinky skrev 2010-09-14 18:14:23 följande:
    Som rubriken lyder, hur när inpå förlossningen ska ni arbeta?

Jag ska ha i mitten av januari och jobbar heltid i butik. Känner att julen kommer vara en pina i år, och stå högravid i julruschen är inget jag ser fram emot. Men har fått kommentarer av min chef i stil med  -Jag jobbade minsan fram till en vecka innan förlossningen!

och då blir jag så osäker....är det för tidigt att gå i början av dec när man ska ha i mitten av januari??
    Jag är i samma sits. Ska ha den 17 Januari. Jag tänker dock inte jobba i december med allt vad julhandel innebär..
    sen har ja min egen sjukdom som en anledning också..
    men oavsett så är julen nog inget vidare att jobba höggravid som.
  • allie3

med första gick jag hem 20e hade bf 21...
    mned andra gick jag hem 5 veckor innan passade bar med sommarn.. =)nu tänkte jag jobba till sista feb. har bf 4mars.. om jag nu orkar annars tar jag semester 2 v innan..
    kanske går ner till 50 % sista månaden.. får se hur man mår

Svar på tråden Hur länge ska ni arbeta innan bf?