• jax02

Förslag på olika sockerkakor...

Jag ska snart ha dop och funderar på vad jag ska bjuda på efter dopet. Har tänkt mig det vanliga fikat; tårta, bullar, kakor etc.
    Är ingen mästare på att baka, men vill ändå ge det en chans och bjuda på hembakat.
    Hittade då jättebra engångsformar på avlånga sockerkaksformar (designtorget 39:- för 6st)
    Kanon tycker jag, för sockerkaka är ju ändå enkelt att göra...

Så det jag vill ha förslag på är tips vad man kan göra för olika varianter av sockerkakor, tex godis, bär eller liknande??

Skulle du sitta på något annat bra förslag på något som är superenkelt att baka så tipsa mig gärna Skrattande

Tack så mycket...

• Svar på tråden Förslag på olika sockerkakor...
  • Maria K

Oj det går att göra massor men leta reda på ett bra grundrecept, (vet tyvärr inte vart jag har mitt just nu)
    Det jag brukade använda delade man på äggen och vispade äggvitorna till skum och blandade sedan i smeten på slutet, det blev oftast mycket fluffiga och saftiga sockerkakor.

Jag brukar åxå smörja formen och sedan ha i kokos på kanterna för att det inte ska fastna, smakar bättre än ströbröd tycker jag.

Smaksättning; hallon och lime, blåbär och vitchoklad, choklad med choklad och mer choklad.

Som kakor är mina favoriter kokostoppar för de kan man lätt göra både laktos och glutenfria. Även havreflan kan man göra laktosfria och om man använder glutenfria havregryn även glutenfria.

• längtar03

jag sitter också och funderar på vad man ska baka till dopet. 
    I helgen ska jag prova att göra hallongrottor fast utan sylt och lägga en dumle-godis i....
    kan berätta om dom blev goda eller ej :) 

• cicci85

Min favorit är banan&choklad! Utgår från det vanliga receptet i kakboken, mosar/mixar 3-4 välmogna bananer och har i några tsk kakao! Såå gott! Även jag brukar ha kokos i formen istället för ströbröd!
    Brukar göra hallon/blåbärsmuffins som är jättegoda, borde vara lika gott som sockerkaka
    Kakor som är mycket enkla att göra är ju kola-/chokladsnittar. Blanda bara ihop degen, bre ut som en avlång kaka på plåten och skära i lagom stora bitar! jag brukar göra dessa : http://www.kokaihop.se/recept/kaksnittar-ned-kola-och-choklad Om man ser till att ta ut dem i tid så blir de härligt sega

Svar på tråden Förslag på olika sockerkakor...