• Kattflickan

Risken att även ett andra barn får downs syndrom

Hej,

Jag är 35 år gammal och fick igår diagnosen på mitt foster, downs syndrom.

Jag och min sambo har tagit beslutet att göra en abort, jag vet att det finns människor på det här forumet som anser att det är fel, ni får gärna hålla era åsikter för er själva, det är vårt beslut!

Jag har en oerhörd längtan efter barn och just nu är det mängder av tankar i mitt huvud och en rädsla för att jag aldrig kommer att bli mamma till ett friskt barn.

Hur är det egentligen, ökar min risk att åter igen drabbas av att ett barn får downs syndrom? Eller hade jag bara otur och att risken är lika liten nästa gång? Troligen är det inte genetiskt, detta ska dock undersökas. 

Så, har jag högre eller lägre risk att drabbas igen och isåfall varför? Har ni som antingen fått ett DS barn eller aborterat ett fått något  fler barn efteråt? Var detta friskt? Vilken info fick ni om eventuellt förhöjd risk? 

Kan mina ägg vara defekta? Vad kan spela in? Läste nåt om minskad folsyrametabolism kan spela in? 

Snälla, jag behöver få höra era erfarenheter.

Millan 

• Svar på tråden Risken att även ett andra barn får downs syndrom
  • anne h

förresten.. det går ju att göra IVF och innan man för tillbaka ägget/embryot kolla vad det innehåller, så att säga... Sålla bort de embryon som har det man inte önskar. (minns inte vad det heter just nu, någon annan vet säkert här..?)
    Är det något alternativ för er eller är det bara vid svåra sjukdomar man får göra en sån sak?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kattflickan

Våra alternativ är att antingen försöka själva och hoppas på det bästa, göra moderkaksprov i vecka 11-12 och få reda på hur det är. 

Eller som du säger göra ivf med pdg, när man undersöker/analyserar det befruktade ägget innan man återimplanterar det.  Men statistiskt så borde 50% av de ägg jag får ut ha DS. Har man tur så har en lägre andel det och har man otur så kan alla ägg ha det. 

Jag och min sambo känner oss rätt säkra på att vi inte bara vill försöka själva igen, det här krossar oss.

Med stor sannolikhet så har de kvinnor du kände till som har två barn med DS också denna diagnos. Fast de kanske inte har fått prata med en genetiker om det. Sannolikheten att man bara skulle ha haft otur två gånger är betydligt högre än att det är den här diagnosen om man fått två barn med samma kromosomdiagnos. 

• anne h
    Kattflickan skrev 2011-08-18 21:29:14 följande:
    Våra alternativ är att antingen försöka själva och hoppas på det bästa, göra moderkaksprov i vecka 11-12 och få reda på hur det är. 

Eller som du säger göra ivf med pdg, när man undersöker/analyserar det befruktade ägget innan man återimplanterar det.  Men statistiskt så borde 50% av de ägg jag får ut ha DS. Har man tur så har en lägre andel det och har man otur så kan alla ägg ha det. 

Jag och min sambo känner oss rätt säkra på att vi inte bara vill försöka själva igen, det här krossar oss.

Med stor sannolikhet så har de kvinnor du kände till som har två barn med DS också denna diagnos. Fast de kanske inte har fått prata med en genetiker om det. Sannolikheten att man bara skulle ha haft otur två gånger är betydligt högre än att det är den här diagnosen om man fått två barn med samma kromosomdiagnos. 

Känns som om pgd vore bättre än att försöka själv, då slipper man mkp och abort efter det om det visar sig vara fel..

vi får hoppas att ni får den hjälp ni vill och att det inte är 50% av äggen utan betydligt färre som det är fel antal kromosomer i. (eller ännu hellre att läkaren gissat fel...)

Vad beror sånt här på, förresten? Är det ärftligt? 
  • Kattflickan

Det beror på en slumpvis feldelning i stamcellen som bildar äggstockarna om jag minns rätt. Det är ärftligt på så sätt att en del av mina barn får ds och då har även deras äggstockar ds, helt logiskt, men om jag får ett barn utan ds så kommer det inte att få detta. Detta frågade jag specifikt, för jag vill inte sätta ett barn i samma sits som jag är i nu. 

Jo, jag hoppas på ett bättre läge än 50 % och vi har väl i princip bestämt oss för att vi vill testa ivf pdg. Om det inte funkar får vi väl fundera på äggdonation eller adoption.  Vi får ta ett steg i taget.

• Pinje

Hej ts, jag förstår det är mkt tungt och önskar er lycka till.

Om du vill kan du lägga in en "efterlysning" i denna tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50649012.html efter andra med samma som du.

Kattflickan skrev 2011-08-18 19:32:11 följande:
    Vi har nu träffat genetikern. Det är troligtvis gonadal mosaik, downs syndrom. Dvs. mina äggstockar har downs syndrom. Troligen är 50 % av mina ägg påverkade. Det är mer sannolikt att det är detta då vi fått samma diagnos två gånger och ett missfall än att jag bara skulle ha haft otur. Fast otur har jag ju ändå haft, det hade lika gärna kunnat gå bra två gånger på raken.
    Jag känner en familj med två barn med ds, tror de har tre utan ds. Fast där har ena barnet ds-mosaik och det skall vara slumpen, ds-mosaik kan inte vara ärftligt enligt vad genetiker vet just nu.
  • anne h
    Pinje skrev 2011-08-19 07:57:17 följande:
    Hej ts, jag förstår det är mkt tungt och önskar er lycka till.

Om du vill kan du lägga in en "efterlysning" i denna tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50649012.html efter andra med samma som du.Jag känner en familj med två barn med ds, tror de har tre utan ds. Fast där har ena barnet ds-mosaik och det skall vara slumpen, ds-mosaik kan inte vara ärftligt enligt vad genetiker vet just nu.
    _kan_ vara ärftligt om det skett en korrigering efter befruktningen. Häftigt att sånt kan ske.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/trisomi-mosaiksyndrom

"I princip kan mosaicism uppkomma på två olika sätt. Det första alternativet innebär att kromosomerna i ett kromosompar inte separerar under bildningen av könscellerna utan hamnar i samma könscell, men att detta fel efter befruktningen korrigeras i vissa celler. Embryot har då från början tre i stället för två kromosomer i ett kromosompar och därmed totalt 47 kromosomer. "

tycker det är helt otroligt att det faktiskt kan bli barn med normal kromosomuppsättning, utan några andra fel, nu när jag vet en del av allt som kan ske..  
  • Kattflickan

Fast, genetikern sa faktiskt att lite mosaik har många människor. Men det kan typ vara i nåt organ eller så. Men då har feldelningen skett relativt sent och en liten andel av det organet har mosaik.

Anneh: Genetikern sa helt säkert att min mosaik inte var ärftlig. Men när jag läser i länken du la in så kan ju mosaik vara ärftlig, i fåtal fall om någon av föräldrarna är bärare av en strukturell kromosomförändring. Men kanske är den inte ärftlig om den är lokaliserad till enbart ett specifikt organ? Kanske en fråga att ställa till genetikern, har redan några andra kompletterande frågor.

De har analyserat blodet från mig och sambon och såg att vi hade en normal kromosomuppsättning där.

Idag tycker jag det är lite tragikomiskt att jag har downs syndrom mosaik. Att det kan vara så lindrigt och lokaliserat till ett organ hade jag inte fattat innan.

Millan

• Martiinas

Jag hoppas allting går bra för er i framtiden !

• Kattflickan

Jo, jag finns kvar, har bytt nick som många andra.

Vi har gjort en PGD och fick fram två friska ägg, tyvärr blev det tidigt missfall. Väntar på att göra PGD nr två. Misslyckas vi då tänker vi gå in på äggdonation så behöver vi inte fundera över mitt genetiska fel.

Millan

• Lindasnummer2

Har själv gjort abort nu i veckan...och rädslan att nu vid nästan försök skall det hända igen..

Vad är pgd? Håller alla tummar och tår för dig!!!

• Kattflickan

Lindasnummer: Är så ledsen för din skull! Vet hur fruktansvärt det är. Det finns en tråd som heter Downs syndrom- vi gjorde abort. Där kommer du att se att det gått bra för alla utom för mig. Det är ovanligt att det händer två gånger. Återkommer om vad PGD är. Nu måste jag jobba.

Kram!

Svar på tråden Risken att även ett andra barn får downs syndrom