• snartfaster

Barnsäkring utöver det vanliga

Hej! är lite nyfiken på hur/om  ni har barnsäkrat era hem, utöver de vanliga sakerna som fönsterlås, lådspärrar, skåpspärrar, petskydd, trappgrindar och så vidare

vi är mitt uppe i barnsäkrarprojektet då dottern börjat krypa och plötsligt ser jag faror överallt, men har en tendens att vara extra orolig (skulle helst vilja skaffa en extra madrasserad lägenhet för dottern att krypa i), så jag skulle vilja veta hur ni andra tänkt och gjort kring detta, vill inte överdriva.

Lilla Stjärnan föddes den 11/3 2010
  • Svar på tråden Barnsäkring utöver det vanliga
  • SilverEmma

Just det...vi bytte faktiskt soffbord nyligen! Äldsta tjejen slog sig halvt fördärvad på det gamla...många vassa kanter att göra sig illa på. Nu har vi ett ovalt så nu slipper kanske lillasyster många av bulorna i pannan.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Linastrumpan
    snartfaster skrev 2010-09-16 08:28:58 följande:
    Linastrumpan: har de låtit bli lådor och sånt ändå eller?
    De låter bli lådor o skåp. Är inte så klåfingriga av sig Har dock ställt maskindiskmedel o liknade högt upp i städskåpet.
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • SABL

Vi har enbart använt oss av skåplås och trappgrinar. Sen har vi fått flytta upp allt som går riva sönder och som vi är rädd om. :)

• Maggis

Vi har säkrat skåp och spis vid väggen och flyttat knivar från lättillgängliga ställen. Samt håller maskindiskmedel och liknande i spärrat skåp. Trappgrind har vi också haft. I övrigt inget. Nu har vi dock en riktigt klåfingrig och klättrig lillebror (även om det värsta släppt nu) och det var en chock eftersom storebror inte höll på med något sådant. Men det har funkat bra ändå.

//Maggis
  • snartfaster
    Mumin80 skrev 2010-09-16 08:47:29 följande:
    Vi har en något hyperklättrig dotter... 

vi har väggfäst alla bokhyllor, och har redan sedan tidigare hela eller halva dörrar på dom flesta bokhyllorna/skåpen. Det hon kommer åt är en bokhylla, som jag har översikt över från soffan och som hon (än så länge) klarar av att klättra både upp och ner på utan att slå sig. Sedan så har vi en stor platt-tv som står i barnhöjd tyvärr, den är grundligt väggfäst och så har vi den under uppsikt eftersom hon brukar ställa sig upp och slå på skärmen...

Sedan så har vi kunnat sätta upp en grind i öppningen till köket (ikeas "spänngrind") så hon får i princip aldrig vistas i köket (där hon klättrar på spisen, klämmer fingrarna i lådorna trots lådspärrar och välter hundens vattenskål). Och en grind även i nedre ändan på trappan. Överlag så vistas vi i princip bara på nedre våningen på dagarna, eftersom det bara är sovrum uppe. Toadörren och dörren till vindfånget håller vi stängda. Det utrymme som blir kvar (vardagsrum + hall) har man uppsikt över i princip i sin helhet från soffan. Och så får man ju springa och rädda henne nu och då... Och så slår hon sig ibland, hur god uppsikt man än tror att man har. 

Dom grejer hon oftast slår sig på är när hon hänger på matbordsstolarna eller sin egen matstol och dom välter över henne, samt när hon kryper och går runt soffbordet och soffan och slår huvudet i bordet nu och då. Sedan så har vi plockat bort alla grejer från vardagsrumsbordet och kanterna på matsalsbordet, så hon inte kan dra ner grejer.  
    Det där med stolarna hade jag inte tänkt på, men det ska jag göra!
  • snartfaster
    SilverEmma skrev 2010-09-16 08:50:54 följande:
    Just det...vi bytte faktiskt soffbord nyligen! Äldsta tjejen slog sig halvt fördärvad på det gamla...många vassa kanter att göra sig illa på. Nu har vi ett ovalt så nu slipper kanske lillasyster många av bulorna i pannan.
    jag skulle vilja att alla möbler här hemma var runda, ovala eller mjuka, attans att jag inte visste att jag skulle känna såhär nu redan när jag flyttade hemifrån, då hade möblemanget sett annorlunda ut...:D
  • Mumin80
    snartfaster skrev 2010-09-17 10:38:21 följande:
    jag skulle vilja att alla möbler här hemma var runda, ovala eller mjuka, attans att jag inte visste att jag skulle känna såhär nu redan när jag flyttade hemifrån, då hade möblemanget sett annorlunda ut...:D
    Tur att man är tokklumpig själv Rundade hörn och mjuka kanter har ALLTID varit prio 1 för mig id möbelinköp

Soffbordet är t.ex. visserligen i glas, men ovalt med rundade kanter... Matsalsbordet är fyrkantigt men har också rundade hörn och kanter.

Ett tips är att bjuda in lite andra barn i olika åldrar på besök Det att man kan klättra upp på baksidan av vår trappa (det är öppet mellan trappstegen) demonstrerades t.ex. av en bekants sjuåring, och en annan bekants femåring visade att snurrfåtöljen välter om man lutar för mycket på ryggstödet...
  • LizzyLou
    jeeri74 skrev 2010-09-16 08:34:12 följande:

Barn är ju så olika.. När dottern var liten hade vi inget, hon rörde inget... Vi bodde i lägenhet och spisen hade lås på ugnen osv.
    När sonen var liten hade vi flyttat och då hade vi (och har) trappgrind, skåp-och låder i köket spärrat, lås på ugnen. Samt proppar i eluttagen (det hade vi vill dottern också).

Var köper man proppar till el-uttagen??
  • Tuesday
    LizzyLou skrev 2010-11-01 22:26:39 följande:
    Var köper man proppar till el-uttagen??
    ikea t.ex.
  • kokos

Någon som har tips på vad man kan göra/köpa för att sonen vrider på spisenknapparna?? Vi har inget kapplås på spisen. Finns det något man kan köpa istället eller göra?

• Reglementet

Wow, vi har inget säkrat alls, och har aldrig haft.

*Kommersiellt budskap*
  • kixan
    Reglementet skrev 2010-12-04 09:34:52 följande:
    Wow, vi har inget säkrat alls, och har aldrig haft.
    Det är samma här... Någon låda och något skåp har jag satt spärr på men det är mer för att skydda grejerna i än ungen.. Cool
    A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • kokos

Jag tycker det är otäckt när sonen satt på en platta utan att jag vet... Särskilt om vi går ut! Jag kollar ofta men ändå hellre säkra före det osäkra

Svar på tråden Barnsäkring utöver det vanliga