• MMMM

Hur funkar det rent ekonomiskt?

Jag och min sambo kommer snart att flytta isär och hos mig kommer våran 1 åriga dotter att bo. Pappan ska ha någon dag i veckan samt varannan helg.

Hur får ni ensamstående eller singelföräldrar ekonomin att gå ihop?

Jag arbetar som timanställd inom vården och vet aldrig mitt schema, sen så jobbar jag mycket kvällar och nätter, alltså måste jag söka nytt jobb som är dagtid, men så länge måste jag överleva på väldigt liten summa pengar varje månad.

Tips vore toppen!

• Svar på tråden Hur funkar det rent ekonomiskt?
  • Nyfiken gul

underhållsbidrag
    bostadsbidrag
    barnbidrag
    lön/föräldrapenning/sjukpenning/a-kassa

(eventuellt socbidrag som täcker upp om det finns glapp.)

sen får man också tänka över sina utgifter extra noga - det är faktiskt där man måste tänka efter och allra helst om barnet ska ha umgänge med en förälder. Här får du inte vara för snäll helt enklet - det finns regler och lagar för vad som ska betalas och av vem när föräldrar inte bor ihop.
    Drabbas inte av dåligt samvete och tyck att barnet måste ha ditten och datten och så går du bankrutt för att barnet har två hem...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • dio

Nattdagis

I was an atheist until I realized that I am God
  • MMMM
    dio skrev 2010-09-15 17:10:23 följande:
    Nattdagis
    Jag har funderat på det tidigare, men det känns inte rätt mot henne att flytta henne mellan mig, pappan och ett nattdagis.
  • mia maria
    MMMM skrev 2010-09-15 18:33:17 följande:
    Jag har funderat på det tidigare, men det känns inte rätt mot henne att flytta henne mellan mig, pappan och ett nattdagis.
    Men om inte pappan ställer upp o har henne då du jobbar kvällar o nätter så måste du ju ansöka om nattdagis om nu möjligheten finns!!
    För du måste ju ha en inkomst!

Om hon kommer att ha vanligt dagis så är det ju liksom ingen skillnad mot ett dagis med nattplatser o ett med endast dagtid - hon måste ju ändå "flytta emellan" dig, pappan o dagiset - vilket f.ö de flesta barn gör!

F.ö så se Nyfiken Guls inlägg; du har barnbidrag, underhåll (?) o så kan du ansöka om bostadsbidrag.
    Och om du arbetar så har du en lön.

Det ordnar sig säkert, du får som sagt se över dina utgifter bara!
Svar på tråden Hur funkar det rent ekonomiskt?