• Maria222

Ha 3 åringen på dagis eller inte?

Jag känner mig så enormt kluven.

Min son är 3 år och 2 månader och har gått på dagis sedan ganska precis ett år tillbaka. Han har gått ganska få timmar i veckan (ca 10-20) pga att både min sambo och jag arbetar skift.
    Inskolningen vid 2 års ålder var tuff. Han var väldigt ledsen och ville till en början inte äta eller sova där. Men det blev bättre och bättre. I våras när jag hämtade honom ville han alltid gå hem direkt, men han sa ofta "åka dagis igen". Enligt pedagogerna går allt bra på dagarna.

Nu har han gått drygt en månad efter sommarlovet och under sommarlovet har han ofta pratat om dagis och speciellt en kompis som han tycker mycket om där, men nu när vi väl ska åka dit så låser det sig nästan för honom och han säger att han vill hem istället. Han har inte gråtit när jag lämnat, men jag ser på honom att han känner sig ledsen. Nu, de senaste dagarna har han sagt att han inte vill gå på dagis alls.

Nu har han precis fått ett syskon och mitt dilemma är om jag ska låta honom vara kvar på dagis eller om jag ska ta hem honom på heltid. Jag tycker jättebra om att ha honom hemma, men jag är så rädd för att han då missar den viktiga sociala biten som han får av jämnåriga på dagis. Jag märkte att det var svårt att hitta jämnåriga redan vid 2 års ålder när jag var hemma med honom på dagarna, nu blir det väl i stort sett omöjligt!
    Det är ett toppendagis med jättebra pedagoger och inte så många barn så det kan inte bli bättre där. Men jag tror inte att min pojke är väl inte ett typiskt dagisbarn heller... han är ganska lugn och försiktig av sig. Därav också en anledning till att jag känner att det är bra för honom med dagis där han kanske kan "tuffa på" sig lite. Och jag känner att det är viktigt att han får den sociala biten för att ha lättare med kompisar när han börjar förskoleklass och skola så småningom.  

Har ska vi göra tycker du?

Mamma till Kevin född 0706 och Lukas född 100817.
  • Svar på tråden Ha 3 åringen på dagis eller inte?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    När jag läser ditt inlägg ser jag hur klokt du resonerar. Du ser både för och nackdelar med båda besluten. Frågan är nu hur du ska göra.
    Kevin är inte så stor, tycker jag, så kompisar hinner han få innan skolstart. Det kan vara så att han känner sig iväg skuffad nu när lillebror är hemma men å andra sidan var det en liknade situation tidigare. Kanske är han inget typskt dagisbarn. Jag förstår också din oro för att hitta hemmavarande jämnåriga kompisar. Du beskriver också att han behöver tuffa till sig. Men behöver han det vi tre års ålder?
    Jag tycker du ska tänka igenom vad som är bra för din familj just nu!
    Kanske behöver du och lillebror en stund för er själva på fm när Kevin är på förskolan.
    Jag har inget perfekt råd. Samtala hemma och väg för- och nackdelar mot varandra. Om valet blir förskolan tänk på att ha samma tid varje dag. Hellre ledig onsdag, än måndag eller fredag. Rutiner är viktigt för barn som har det lite svårare med lämning. Inga långhelger. Helst varje dag, men kort tid. Dock inte så kort att barnen på förskolan räknar bort honom när han aldrig är där.
    Hoppas du förstår mitt resonemang :)
    Lycka till!
    Mvh Inger 

Svar på tråden Ha 3 åringen på dagis eller inte?