• vadskajaghetadå

Nån som har erfarenhet av blandningen golden + labrador?

har precis införskattat oss ett litet underverk på 75% golden och 25% labbe och har ingen erfarenhet alls av rasen.

det finns ju en ras som heter labrador retriever men det är väl inte samma sak?
    ska man läsa om bägge två (ja antagligen) men den har väl mest golden i sig då mamman är 100% golden och pappan 50/50.

bra familjehund?

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av blandningen golden + labrador?
  • Rundabullar

Labbe= Labrador retriever.

Du ska läsa på om båda raser. Man vet inte hur genetiken slår till.

Båda raserna kan funkar bra i familj, men mår oftast bäst i en aktiv familj, då de i grunden är jakthundar. Det bror helt på från vilka linjer din hund kommer hurdan den blir. Tyvärr har man i vissa linjer inom golden haft problem med agressivitet, något som inte är typisk för rasen.

Båda raser har rasbundna sjukdomar, som kan vara värt att hålla koll på. B.l.a. höftproblem.

Om du inte har hämtat hunden ännu, så råder jag dig att ta reda på så mycket som möjligt först, träffa föräldrarna och gärna tidigare avkommor om sådana finns.Ta reda på om föräldrarna är friröngade och friska. 

• vadskajaghetadå
    Rundabullar skrev 2010-09-16 12:57:25 följande:
    Labbe= Labrador retriever.

Du ska läsa på om båda raser. Man vet inte hur genetiken slår till.

Båda raserna kan funkar bra i familj, men mår oftast bäst i en aktiv familj, då de i grunden är jakthundar. Det bror helt på från vilka linjer din hund kommer hurdan den blir. Tyvärr har man i vissa linjer inom golden haft problem med agressivitet, något som inte är typisk för rasen.

Båda raser har rasbundna sjukdomar, som kan vara värt att hålla koll på. B.l.a. höftproblem.

Om du inte har hämtat hunden ännu, så råder jag dig att ta reda på så mycket som möjligt först, träffa föräldrarna och gärna tidigare avkommor om sådana finns.Ta reda på om föräldrarna är friröngade och friska. 
    tack för ditt svar, haha vad pinsamt att inte veta att labrador, är en retriever, vi har redan köpt honom och visst har man ju hört sig för lite innan men det finns mycket kvar att lära. det dök upp en annons som man inte kunde motstå i gårOskyldig

föräldrarna har gjort såna AD och HD (tror jag de hette) och de var fria och u.a.
    men man ska nte låta dom gå för långa promenader samt heller inte bära omkring på dom för mycket just med tanke på höfterna?
  • ja88

Vad hunden "mest" har i sig är ointressant eftersom genetik är lite mer komplicerat än att blanda saft... endast vid en första generations blandning kan man faktiskt säga att hunden har 50% arvsanlag från ena rasen och 50% från den andra. Sen blir det betydligt mindre förutsägbart. Inte heller vid en första generations blandning kan man veta vilka egenskaper som kommer bli mest framträdande.

Nu är ju fördelen att labrador och golden är två raser inom samma "familj" där det inte finns några stora konflikter som kan uppstå i varesig exteriör eller mentalitet. Du kan ju till större del förutspå vad du får i en golden/labbe än i en labbe/rottweiler, eller labbe/bordercollie t.ex....

De flesta hundar fungerar fint som familjehundar så länge de får en bra och trygg uppfostran, samt ordentlig aktivering av både huvud och kropp. Och behandlas väl!! Ingen hund oavsett ras ska behöva utstå barn som är elaka mot dem, ständigt stör dem när de sover osv. Många problembeteenden hos hundar beror på felaktig handledning och inte minst att hundkrakarna inte får någon vettig stimulans utan ligger ensamma om dagarna och till vardags mest får promenader runt kvarteret, och sedan kanske lite längre rundor då familjen är ledig eller värdelös "aktivering" som bollkastning o dyl... Spår och sök är bra mental stimulans för alla hundar, apporteringsövningar är utmärkt för en retriever. Läs på och fundera på vad ni vill göra med er hund då den blir äldre.

Jag skulle nog vara mest bekymrad för hälsan i den blandningen. Inom både labrador och golden är problem med höfter och armbågar mycket vanliga och de har även ögonproblem. Och det bistra faktum är att blandrasuppfödare bryr sig sällan eller aldrig om att röntga/ögonlysa sina föräldradjur, ser inte till hälsostatusen hos föräldrarnas förfäder, syskon osv... Ögon och ledproblem är ärftliga och finns tyvärr inget du kan göra för att undvika att din hund drabbas, det är bara att hoppas att ni har tur i det genetiska lotteriet som är blandrasavel.

• vadskajaghetadå

ok tack för den utförliga infon
    kvinnan vi köpte hunden av kändes inte som nån generell uppfödare, hon sa dessutom att hon inte gör det för pengar.
    hela väggarna och hemmet var prydd med foton på hundar och hon hade 4 stora, massa katter etc, en riktigt djurmänniska.

jag hörde att blandraser anses vara friskare än renrasiga men jag vet ingenting om sånt.
    dom har röntkat och kollat upp föräldrarna, fick papper på det men som sagt man vet ju inte ändå. ska tänka på det där med motionen och det stämmer nog ganska bra in på de flesta hur de väljer att aktivera sina djur, tyvärr.

• vadskajaghetadå

jag tycker det är jätteviktigt att hela familjen respekterar hunden, hatar föräldrar som låter sina barn göra vad de vill och inte kan säga ifrån ordentligt.

• Rundabullar
    sannispannisen skrev 2010-09-16 13:03:18 följande:
    tack för ditt svar, haha vad pinsamt att inte veta att labrador, är en retriever, vi har redan köpt honom och visst har man ju hört sig för lite innan men det finns mycket kvar att lära. det dök upp en annons som man inte kunde motstå i gårOskyldig

föräldrarna har gjort såna AD och HD (tror jag de hette) och de var fria och u.a.
    men man ska nte låta dom gå för långa promenader samt heller inte bära omkring på dom för mycket just med tanke på höfterna?
    Tvärtom! Du ska gärna motionera hunden mycket, se till att den hålls i god kondition och har tillräckligt med muskler. Den bör absolut inte vara överviktigt. Då klarar den sig bäst från belastningsskador och kan i bästa fall leva länge utan smärta eller bekymmer, trots sämre leder. Mångsidig motion, skogspromenader, simning osv.

En växande valp, behöver däremot inte motioneras eller gå mycket i trappor (i synnerhet nerför kan ta onödligt på ryggen) . De mår bra av att röra på sig, gärna leka lösa, i skogen på ojämt underlag osv. Men de behöver liksom småbarn sova ofta för att inte bli överaktiva och sedan ha svårt att koppla av. 

Lycka till med hunden!

• Minikatt

Vi har en golden och när han var valp sa uppfödaren att han inte fick gå i trappor just pga höfterna. Promenader skulle vi inte heller gå så långt, 10 min i början och sen 10 minuter längre för varje månaden äldre han blev. Alltså koppel-promenader, däremot är det ju kalas om man kan ha hunden lös så den kan röra sig i sitt eget tempo. När man går med den ikoppel hänger den ju bara på trots att den kanske är trött. Så därför är det bra om den kan springa lös medan man själv typ sitter still på en sten eller går omkring sakta så den kan vila när den blir trött.

• hmcc
    sannispannisen skrev 2010-09-16 13:12:32 följande:

ok tack för den utförliga infon
    kvinnan vi köpte hunden av kändes inte som nån generell uppfödare, hon sa dessutom att hon inte gör det för pengar.
    hela väggarna och hemmet var prydd med foton på hundar och hon hade 4 stora, massa katter etc, en riktigt djurmänniska.

jag hörde att blandraser anses vara friskare än renrasiga men jag vet ingenting om sånt.
    dom har röntkat och kollat upp föräldrarna, fick papper på det men som sagt man vet ju inte ändå. ska tänka på det där med motionen och det stämmer nog ganska bra in på de flesta hur de väljer att aktivera sina djur, tyvärr.

Alla blandrasuppfödare säger att dom inte gör det för pengar.

Om ni köpte den för tusen spänn har hon rätt, för det är ingefär vad hon lagt ut på valpen.

Golden och labbe är rätt lika mentalt om man ser till utställningsmodellerna så någon större överrassking vare sig mentalt eller utställningsmässigt lär det inte bli.

Jaktmodellerna 'är sällan inblandade då deras ägare är väldigt noga med vad dom parar med och skulle inte välja en annan ras.

Om du fick papper ska det inte stå u.a. på röntgen på föräldrana utan en siffra.

Blandraser riskerar tyvärr oftare att bli sjukare dels pga av att dom ite är kollade ordentligt och dels för att man inte använder dom bästa djuren i aveln (har man riktigt bra friska djur parar man inte den med en annan ras)
    Så det är tyvärr en myt att dom är friskare.

Men som sagt, detta kan man vara rätt säker på vad det blir då raserna är rätt lika.
  • Labbematte

Eftersom labben och golden bär på i stort sett samma ärftliga sjukdomar så kan valparna drabbas av dessa, det gör alltså ingen skillnad att de är blandisar. 

Det viktigast att ni kollar AD och HD-status på hunden när den fyllt ett år. För att få veta statusen på armbågar och höfter röntgar du hunden hos en veterinär. 

Labbe och golden har i stort sett samma mentalitet etc, så det är ingen större skillnad på att ha en blandning mellan dessa eller en av raserna. 

Båda är raser som kan vara rätt intensiva och jobbiga som unghundar (särskilt hanarna), men de flesta lugnar ner sig och blir trevliga och helt "normala" när de blir vuxna. 

Typiskt är att de är väldigt nosiga och det kan vara svårt att få upp nosen från backen när det luktar spännande och att de helst vill hälsa på och leka med hela världen hellre än att lyssna på husse/matte!! De kan som unghundar också vara rätt fysiska och buffliga i sin lek, så har man små barn så får man se till att hålla koll av den anledningen, även fast de vuxna hundarna i de flesta fall är enormt tåliga med barn. 

Min hane som är en labbe av utställningslinjer (jag har en valp nu som är en jaktlabbe-  och hon är väldigt annorlunda) var en litet hår av hin som valp, men jag uppmanar er verkligen att försöka undvika att gå i konflikt med valpen så mycket som möjligt.

Retrieverraserna är ofta rätt mentalt mjuka- men fysiskt "hårda". De har också oftast dålig självkontroll som unga och går lätt upp i varv och blir nästan okontaktbara om man säger till dem och blir arg. Det är mycket bättre att satsa på att avleda när de håller på med dumheter, ge dem något annat att göra. 

Jag har en hage av kompostgaller som min valp får vara i när vi inte har tid att hålla koll på henne. Den står i närheten av köksbordet så hon får vara där när vi äter osv, för att hon inte ska lära sig att man kan hoppa upp och stjäla från bordet. Jag ger henne något gott när hon ligger i hagen och är avslappnad, och hon går själv in där när det är dags att sova på kvällen, så det är hennes trygga bo. 

Jag rekommenderar absolut att ni köper eller lånar Eva Bodfälts Kontaktkontraktet som jag tycker är en av de bästa böckerna för nyblivna hundägare. 

• iii
    Labbematte skrev 2010-09-16 15:55:41 följande:
    Eftersom labben och golden bär på i stort sett samma ärftliga sjukdomar så kan valparna drabbas av dessa, det gör alltså ingen skillnad att de är blandisar. 

Det viktigast att ni kollar AD och HD-status på hunden när den fyllt ett år. För att få veta statusen på armbågar och höfter röntgar du hunden hos en veterinär. 

Labbe och golden har i stort sett samma mentalitet etc, så det är ingen större skillnad på att ha en blandning mellan dessa eller en av raserna. 

Båda är raser som kan vara rätt intensiva och jobbiga som unghundar (särskilt hanarna), men de flesta lugnar ner sig och blir trevliga och helt "normala" när de blir vuxna. 

Typiskt är att de är väldigt nosiga och det kan vara svårt att få upp nosen från backen när det luktar spännande och att de helst vill hälsa på och leka med hela världen hellre än att lyssna på husse/matte!! De kan som unghundar också vara rätt fysiska och buffliga i sin lek, så har man små barn så får man se till att hålla koll av den anledningen, även fast de vuxna hundarna i de flesta fall är enormt tåliga med barn. 

Min hane som är en labbe av utställningslinjer (jag har en valp nu som är en jaktlabbe-  och hon är väldigt annorlunda) var en litet hår av hin som valp, men jag uppmanar er verkligen att försöka undvika att gå i konflikt med valpen så mycket som möjligt.

Retrieverraserna är ofta rätt mentalt mjuka- men fysiskt "hårda". De har också oftast dålig självkontroll som unga och går lätt upp i varv och blir nästan okontaktbara om man säger till dem och blir arg. Det är mycket bättre att satsa på att avleda när de håller på med dumheter, ge dem något annat att göra. 

Jag har en hage av kompostgaller som min valp får vara i när vi inte har tid att hålla koll på henne. Den står i närheten av köksbordet så hon får vara där när vi äter osv, för att hon inte ska lära sig att man kan hoppa upp och stjäla från bordet. Jag ger henne något gott när hon ligger i hagen och är avslappnad, och hon går själv in där när det är dags att sova på kvällen, så det är hennes trygga bo. 

Jag rekommenderar absolut att ni köper eller lånar Eva Bodfälts Kontaktkontraktet som jag tycker är en av de bästa böckerna för nyblivna hundägare. 

Mycket bra beskrivning. Dock har jag märkt att en hel del av de som har hanar upplever att de aldrig blir riktigt vuxna utan har kvar det valpiga beteendet långt upp i åldrarna. Min hund är 6år nu och är fortfarande helvild och bufflig osv. Även hans kullbröder är likadana Tikarna brukar vara lugnare.
  • iii
    sannispannisen skrev 2010-09-16 13:03:18 följande:

Du bör röntga höfter och armbågar när hunden är 18månader för att veta vad du har att utgå ifrån. Att överbelasta är aldrig bra, även om hunden är friröntgad. Du kan ta långa promenader om du sakta men säkert byggt upp kondition och muskler på hunden. Det är bara bra, för även om hunden har problem så gör musklerma att kroppen blir mer stabil och lederna belastas inte lika mycket. Och rörligheten i lederna bibehålls genom just motion. Det du bör tänka på är att motionera på mjukt underlag. Kraftig motion på asfalt är inte att rekommendera. Jag skulle aldrig få för mig att cykla med hunden på asfalt tex, trots att jag vet att många gör det. Sen bör man ju undvika trappor i den mån man kan, men man behöver inte gå till överdrift.

Nu vet jag inte hur gammal din hund är, men tänk på att vara försiktig med motionen om det är en valp. De ska inte motioneras i den bemärkelsen som en vuxen hund ska.
  • Labbematte

Ingen överdriven motion med valpar/unga hundar - men att t.ex  låta dem vara lösa i skogen är helt okej och bara bra. Korta stadspromenader mest för miljöträningen likaså! Jag låter mina valpar hänga med på skogspromenad i ca 45 minuter när de är strax över tre månader, vet att andra väntar längre. Men det finns ingen "sanning" i vad som är bäst. Bara olika åsikter. 

Ännu viktigare är att hålla dem i lagom hull! Retrieverraserna har god aptit- men en valp/unghund ska vara slank. Att överutfodra är bland det värsta man kan göra för lederna. 

Här kommer en liten bra artikel om valpbitande
    http://www.asashundar.se/articles.php?cat_id=3

• Kinya

Golden och labbe är rätt så lika både fysisk och mentalt. Labben är väl generellt sett lite vassare och lite mer go i. Men som blandning sett så känns den rätt harmlös måste jag säga. Man vet nog rätt väl vad man får. En retriever älskar att apportera! De älskar att bada! Lättlärda och vänliga.

Annars tycker jag att Labbematte sagt det mesta. Låna gärna en bok om varder<a rasen på biblioteket så får du veta mer bakgrundsinformation om dom.

• Kinya
    iii skrev 2010-09-17 09:13:22 följande:
    Mycket bra beskrivning. Dock har jag märkt att en hel del av de som har hanar upplever att de aldrig blir riktigt vuxna utan har kvar det valpiga beteendet långt upp i åldrarna. Min hund är 6år nu och är fortfarande helvild och bufflig osv. Även hans kullbröder är likadana Tikarna brukar vara lugnare.
    Vår goldenhane var valpig ända till dagen då han avlivades 11 år gammal, så på honom stämder det bra. Men det är härligt med en lekfull hund tycker jag
  • IPHY my love

Jag har haft en Golden - labbe blandning. Hon hette Iphy och var en av dom bästa hundarna i världen! Jätte lydig, skällde aldrig och var en underbar blandning!! Älskade henne jätte mycket! Jag gör det fortfarande även om hon bara finns i hjärtat och minnet... Labbe/golden blandningar= ❤ men tyvärr gick hon bort 2009/2010 på grund av något med höften, hon blev 13 år.

Iphy, Kastor = finaste hundarna! Missan = finaste katten! Vit-becha, Angel = finaste Hamstrarna!!
  • IPHY my love

Oj det skulle stå: Labben/golden blandningar = Bäst!

Iphy, Kastor = finaste hundarna! Missan = finaste katten! Vit-becha, Angel = finaste Hamstrarna!!
  • lillan123

ska skaffa en jaktlabbe blandad med 25%  golden...enligt uppfödaren går det alldeles utmärkt att låta henne springa i skogen apportera följa med o fiska o bada.ska bli kul det här..många åsikter.Längtar till våran Nitra

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av blandningen golden + labrador?