• Kitt

En kissolycka o blöjan åkte på!!

Sonen är jätte duktig på att gå utan blöja. En vecka nu o en gång kom de i kalsongen  Har gått på stan, doktorn utan blöja o fixat det bra med. När han sover så får han ha blöja. Säger för de mesta till själv, men man får påminna honom ibland.

Va på dagis igår först gången sen vi la blöjan. Sa till att han går utan, behöver när han sover o när han ska bajsa. Sa även att han brukar säga till när han behöver, men att ibland så får man påminna. Dagis blev lite så där, nja vet inte, vi testar väl då.

Kommer hem igårkväll o då säger gubben att han hade blöja på sig, han hade kissat på sin EN gång o då åkte den på! jag hade me flera ombyten.
    'Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, vi kör ju utan hemma, ger de inte dubbla budskap om blöjan åker på för ingenting på dagis? Sen samtidigt så vill väl dagis att han är helt torr om han ska gå utan?! Hur gör de på ert dagis!? Kan jag säga till att han ska gå utan eller vi ska köra på så här? Blöja på dagis, utan hemma?

• Svar på tråden En kissolycka o blöjan åkte på!!
  • 071001

Vår fsk har varit tillmötesgående vid blöjavänjning så jag tycker att ni ska stå på er.

• Tamlin

Jag tycker ni ska stå på er, det finns barn som långt efter de blivit av med blöjan har olyckor med kiss i byxorna. Prata med personalen, det kanske var ett misstag.

• vittra

Prata med förskolan och poängtera att ni vill att han är utan blöja även där, påpeka att det faktiskt finns ombyte om han kissar ner sig. De kanske inte har uppfattat riktigt att ni vill köra blöjfritt på allvar. På förskolan vi hade så var det inga problem att låta dottern vara utan, även om det blev någon olycka ibland. Dock så hade hon blöja mitt i kallaste vintern då hon sov utomhus, de tyckte det var säkrast om hon skulle råka kissa medan hon sov. Orkade inte bråka om det utan hon fick ha blöja på sig ute där helt enkelt, men det verkade inte förvirra henne faktiskt...

• Kitt

Idag har han inte haft blöja alls, inte ens när han sov. Lämnade han på dagis för en stund sen och sa det och att jag vill att de försöker ha han utan. Så vi får se ikväll hur det gått. Kan förstå at de vill ha på ute, nu vid bus väder. Men inne ser jag ingen anledning.

• Jagsjälv

Det är stor skillnad på att fixa att vara utan blöja hemma och på förskolan. Där händer det så mkt hela tiden att de inte kommer ihåg/har tid att känna efter. Dessutom finns det fler än ett eller två barn för personalen att hålla reda på och påminna. Men sålänge ni har massor av ombyten för både inne- OCH utelek så ska det faktiskt inte vara några problem. Det är ju annars i antalet ombyten som problemet brukar ligga...

• Enensammamma

Det är INTE ok. Dagis ska tillmötesgå era behov. Såklart han blir förvirrad. Min dotter börjar dagis på måndag efter 8 veckor hemma. Om dom tar på henne blöja igen blir jag VANSINNIG!

• Kitt

Han hade blöja vid hämtning. De hade varit ute o sen ville han bajsa. De sa till sambom att vi måste förstå att det är svårare för de att både hinna och se när han behöver gå. Det kan jag förstå, det händer mer där och de kan inte så pass på hela tiden. Men samtidigt blir han förvirrad, så fort sambon kom så ville han ta av blöjan. Ja, jag vet inte, ska prata me de igen. Lite sne blir jag.

• Kazeer

När min äldste började på förskolan igen efter sommaren, hade han varit utan blöja i två veckor. Han sade inte till när han behövde kissa utan vi måste sätta honom på toaletten regelbundet. Jag pratade med personalen på förskolan om hur jag skulle göra, om han skulle ha blöja på förskolan. De tyckte absolut att han skulle komma utan blöja och i början passade de på honom och satte honom på pottan ofta. Numera säger han till när han behöver gå på toaletten på förskolan (tyvärr inte alltid hemma) och han har sedan han började i mitten av augusti haft två olyckor på förskolan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tamlin
    Kitt skrev 2010-09-17 07:49:06 följande:
    Han hade blöja vid hämtning. De hade varit ute o sen ville han bajsa. De sa till sambom att vi måste förstå att det är svårare för de att både hinna och se när han behöver gå. Det kan jag förstå, det händer mer där och de kan inte så pass på hela tiden. Men samtidigt blir han förvirrad, så fort sambon kom så ville han ta av blöjan. Ja, jag vet inte, ska prata me de igen. Lite sne blir jag.
    Men hur mycket av dagen hade han blöja på? Det är ju väsentligt, om det kanske går jättebra utan på fm och sen har de satt på blöja nån stund innan ni hämtar är det ju ok, men om han har blöja flera gånger under dagen för att de inte hinner med så är det ju ett problem. Han måste ju tillåtas att ha en olycka eller två nån gång oxå, det är ju en del av lärandet.
  • Kimona

Du skriver att han har blöja när han ska bajsa. Hur vet du när han ska bajsa?
    Är det inte lättare att han har blöja på sig tills han gör både nr 1 och 2 på toaletten/pottan?

• Kitt
    Tamlin skrev 2010-09-17 13:39:55 följande:
    Men hur mycket av dagen hade han blöja på? Det är ju väsentligt, om det kanske går jättebra utan på fm och sen har de satt på blöja nån stund innan ni hämtar är det ju ok, men om han har blöja flera gånger under dagen för att de inte hinner med så är det ju ett problem. Han måste ju tillåtas att ha en olycka eller två nån gång oxå, det är ju en del av lärandet.
    Han va utan blöja på fm o över middagen hemma tillsa jag lämna honom kl 14. Lämnade utan blöja, sen gick de ut kl 15, då satte de på blöja, vilket jag tycker är ok. Sen hade han blöja tills pappan kom o hämta kl 18.30. Även sista timmen inne. Men jag har tänkt mkt på detta och det är ok såhär just nu, han är ju utan nästen hela tiden hemma och de funkar. Sen får vi ta dagis efter hand.
    Kimona skrev 2010-09-17 13:50:51 följande:
    Du skriver att han har blöja när han ska bajsa. Hur vet du när han ska bajsa?
    Är det inte lättare att han har blöja på sig tills han gör både nr 1 och 2 på toaletten/pottan?
    Han säger till när han ska bajsa. Han vill absolut inte bajsa i toan eller i pottan, han blir jätte ledsen om jag ens föreslår det.   Har han blöja på sig så vill han inte alls gå på toan/pottan.
Svar på tråden En kissolycka o blöjan åkte på!!