• Fargoli

Prematurbarn fyra månader, måste jag koka vattnet till gröt och ersättning?

Sonen är fyra månader och vi ska börja ge honom gröt och lite ersättning efter amningen på kvällen för han har gått upp lite i vikt nu senaste tiden. Han är född i vecka 34+4 och blev fyra månader den sjätte. Måste jag koka vattnet innan jag har det till ersättningen och gröten?

• Svar på tråden Prematurbarn fyra månader, måste jag koka vattnet till gröt och ersättning?
  • puzzlet

Nej, man behöver inte koka vattnet i Sverige överhuvudtaget, Vi gjorde oxå det i början tills vi insåg att det inte finna någon mening med det, hur ofta blir man sjuk av kranvattnet i Sverige?? På BVC sa dom att så länge man har kommunalt vatten så behövs det inte..

• Fargoli

Okej, hörde från nån att man måsta koka så blev lite fundersam.
    Är det helt säkert tillochmed när han är prematur?

• puzzlet

Du kommer säkert får höra att du absolut ska koka vattnet, iaf här på FL..Du får avgöra själv hur du vill göraGlad

• Modgun

Nu är inte mina barn prematurbarn, men jag har aldrig kokat vattnet till min dotter eller min son, när det gäller ersättning eller gröt. Vi har kommunalt vatten så det behövs inte.
    Vårat bvc sa också att har man kommunalt vatten så behöver man inte koka. Har man vatten från em brunn så ska man koka.

Men om du är orolig så kan du koka vattnet, det skadar ju iaf inte.

• cloudberry79

Sonen, som ÄR prematur, kokade vi vattnet till ungefär tills han var 2 månader okorr. De har jättekänsliga magar, särskilt om de är mycket prematura. Men, i ert fall hade jag slutat koka vattnet, såvida jag hade kommunalt vatten.

If you love me - please don't feed me!
  • yes79

Hej min dotter var också prematur, föddes 35+5. Jag kokade allt vatten tills hon var fem månader, var lite feg och fortsatte av vana, men frågade på BVC och hon tyckte att det var onödigt för vi har så bra vatten i kommunen. Så vi började ta kallt vatten direkt från kran och värma i micron till gröt och ersättning, det har gått jättebra, vi har inte märkt någon skillnad!

• Ängeln 80

Har en dotter som är prematur och vi koka vattnet tills hon var 9mån.. Gick av vana plus att dem rekomendera oss att göra det..

• milla2

jag kokar trots 10mån tycker d går fort.. jag tycker du ska koka

• finelinan

Jag gick över tiden med min son och han var fullt frisk, men vi kokte alltid allt vattnet till ersättningen. Vi var förvisso egen brunn, men jag har inte hört att man inte behöver koka om man har kommunalt. Men det låter ju rätt. Vi har ju bra vatten i sverige...

Svar på tråden Prematurbarn fyra månader, måste jag koka vattnet till gröt och ersättning?